וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בעשור הקרוב": ועדת המנכ"לים ממליצה לסגור בתי הזיקוק במפרץ חיפה

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 19:05

הוועדה הממשלתית שמינה נתניהו פרסמה דוח ובו לדבריה יש לסגור את המפעלים לפעילות פטרוכימית - "בהקדם האפשרי". בנוסף, הוועדה ממליצה להקים גוף למעקב אחר יישום התוכנית, וכן כי בתוך שנתיים ייקבע מועד להשלמת התכנון במפרץ. המכון הישראלי לאנרגיה: "החלטה לא מקצועית"

קו הרקיע של חיפה לאחר קריסת מגדל בז"ן - 29 יוני 2020. מאיר וקנין, פלאש 90
בתי הזיקוק במפרץ חיפה/פלאש 90, מאיר וקנין

ועדת המנכ"לים שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו לעניין מפרץ חיפה המליצה לסגור את בתי הזיקוק לפעילות פטרוכימית - כך עולה מדוח של הוועדה המתפרסם היום (שני). בנוסף, הוועדה ממליצה להקים ועדת מנכ"לים למעקב אחר יישום תוכנית בנושא והסרת חסמים, וכן כי בתוך שנתיים ייקבע מועד מפורט יותר להשלמת התכנון במפרץ, ולהפסקת הפעילות הפטרוכימית.

"נקיטת הצעדים הנדרשים לשמירה על יציבות וביטחון משק האנרגיה ותכנון מחדש של המטרופולין על בסיס עירוניות איכותית ופיתוח כלכלי, תעסוקתי וסביבתי של איזור המפרץ", נכתב בטיוטת הדוח להערות הציבור.

ההמלצות כפופות לאישור הממשלה וצפוי מאבק משפטי ארוך. יו"ר הועדה ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, אמר לוואלה!: "אם ייקח לזה עשור זה יהיה כשלון גדול. אני רוצה לראות את זה קורה בתוך 6-5 שנים".

פרופסור אבי שמחון - 19 יוני 2017. יונתן זינדל, פלאש 90
"אם ייקח לזה עשור זה יהיה כשלון גדול". יו"ר הוועדה אבי שמחון/פלאש 90, יונתן זינדל

חברת בזן מסרה בתגובה: "למרות הנסיונות לסמן מטרות ללא קשר לעובדות ולהתחייבויות חוזיות של המדינה, חברי ועדת שמחון מבינים את המשמעות של הבטחת רציפות תפקודית במשק האנרגיה והידברות עם התעשייה. כפי שהוועדה קבעה, ישנם פרויקטים ארוכי טווח אשר מהווים תנאי בסיסי וראשוני לכל דיון רציני, ביניהם, הקמת אתרי אחסון תזקיקים ובניית נמל תזקיקים חדש בחיפה. בזן מקווה כי המשך העבודה הממשלתית בנושא יהיה מקצועי, מבוסס נתונים ועובדות, מתוך הבנה את המשמעות הכלכלית שיש לעמידה בהתחייבויות חוזיות, עם חשיבה ארוכת טווח".

נכון להיום, אזור מפרץ חיפה רווי בפעילות תעשייתית הכרוכה בשימוש בחומרים מסוכנים. האזור כולל יותר מ-60 מפעלי תעשייה המבצעים תהליכים רבים, בהם נעשה שימוש ביותר מ-1,500 מקורות סיכון. אזור תעשייה זה מצוי בתחומי מטרופולין עמוס ובקרבה לאוכלוסייה. ועדת המנכ"לים הוקמה במסגרת החלטת ממשלה 472 בנושא "פיתוח וקידום מפרץ חיפה" מאוקטובר 2020, בהמשך להחלטות הממשלה מ-2017 ו-2015, והשתתפו בה נציגי משרד האנרגיה, משרד הכלכלה והתעשייה, המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר, מנהל תכנון ורשות מקרקעי ישראל. הועדה התכנסה 12 פעמים וועדות משנה שלה קיימו 21 ישיבות.

המפעלים הפטרוכימיים ובתי זיקוק, מפרץ חיפה,. יניב נדב, פלאש 90
המפעלים הפטרוכימיים ובתי זיקוק במפרץ חיפה/פלאש 90, יניב נדב

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה בעקבות פרסום ההמלצות כי בשבועות הקרובים משרדה יפעל כדי לעגן אותן בהחלטת ממשלה, כך שמועד הסגירה הסופי של פעילות המתחם יהיה לפני העשור הבא. "הצלחנו להוביל בוועדה הסכמה תקדימית בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה לכך שתעשיית הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית צריכות להיסגר, נושא שהייתה כלפיו התנגדות משמעותית וגורפת", אמרה גמליאל.

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, שיבחה את ההחלטה. "ההחלטה הזאת היא פרי מאבק עיקש, שהיה מרכזי בסדר היום שלי בעשור האחרון. אנחנו נמשיך להוביל מדיניות תקיפה שתביא בסופו של דבר ליישום תוכנית מפרץ החדשנות ושיפור משמעותי באיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה", אמרה

ועד עובדי בזן: "לא נסכים לכל החלטה ללא שיתוף העובדים"

מהמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה נמסר בתגובה: "ההחלטה לסגור את בתי הזיקוק והתעשייה בחיפה אינה נשענת על בסיס מקצועי כלכלי ותעסוקתי ומעמידה את העצמאות האנרגטית של ישראל בסכנה. אנו מקווים שהועדה תמשיך לבחון באופן מקצועי ושקול את העובדות ותראה את טובת המשק בכללותו, כולל היבטי תעסוקה, ביטחון ועצמאות אנרגטית.

חנן סונטג, יו"ר ועד עובדי בזן ודורון ניסן, יו"ר מועצת עובדי בזן, אמרו לאחר פרסום הדוח כי "לא נסכים ולא נקבל כל החלטה על עתידם של עשרות אלפי עובדי בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, בלי שישמעו את קולנו וישתפו את ציבור העובדים בתהליך קבלת ההחלטות".

גם בהסתדרות "לומדים את ההמלצות" ומסרו כי "ההסתדרות תעמוד לצד אלפי עובדי בזן ועשרות אלפי העובדים שבמעגל השני ולא תקבל שום פתרון אשר לא יבטיח בתוכו את עתידם התעסוקתי של העובדים".

"זהו כשל גדול של ועדת המנכ"לים בצורך ובהבנת הבעיה שיש לנו כאן במטרופולין חיפה", מסר אביהו האן מסיעת הירוקים של חיפה. "רמת זיהום האויר וחריגות הפליטות במפרץ חיפה מייצרות עודף תחלואה מהותי ואין לנו תושבי חיפה את הלוקסוס לחכות 10 שנים שבסבירות גבוהה ימרחו ל 15 עד 20 שנים לפינוי המפעלים", הוסיף.

עו"ד שרית גולן-שטיינברג, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, אמרה כי "חברי הוועדה נקטו בשפה זהירה תוך מתן תקופה של כעשור, כאשר כבר היום ברור לדעת אנשי המקצוע שניתן להביא לסגירת בזן תוך חמש שנים".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר כי "ההחלטה להציב את אפשרות פינוי התעשייה במפרץ חיפה על הפרק, היא החלטה שלא רק שאינה מבוססת נתונים אלא גם עומדת בניגוד גמור לעמדת הפקידות המקצועית במשרדי הממשלה". לדבריהם, "מדובר בצעד חסר אחריות שיביא לפגיעה ישירה בכלכלה הלאומית והמקומית, לפיטורי אלפים, לפגיעה ביכולות האנרגטיות הלאומיות ובעיקר לפגיעה בעצמאות המדינית וביכולות הביטחוניות של מדינת ישראל".

עשרות פעילי סביבה מפגינים בכניסה לבתי הזיקוק במפרץ חיפה, במחאה נגד הזיהום הסביבתי של בזן. 25 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
פעילי סביבה מפגינים נגד הזיהום הסביבתי של בזן, נובמבר 2020/אתר רשמי, ללא

אדם טבע ודין אמרו כי "סוף סוף השכילה המדינה לצעוד בכיוון תום עידן זיקוק הנפט במטרופולין חיפה אבל יש לפעול במהירות ובנחישות לסגור את תעשיית הזיקוק הרבה לפני שיסתיים העשור ואנחנו מצפים כי הממשלה תקבע תאריך יעד מחייב".

יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר כי "ההמלצות חלשות, לטעמנו. לא הוגדרו תאריך ומתווה סגירה ברורים, ואף ישנם מספר סעיפים הדוחפים להקמת תשתיות גז חדשות, בניגוד לכל היגיון. כמו כן יש לוודא כי פינוי הקונדנסט ממאגר לוויתן ייעשה באופן בטיחותי וסביבתי. העבודה בהקשר להבראת מפרץ חיפה עדיין רחוקה מסיומה, אם כי מדובר בציון דרך מהותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully