וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו של נשיא אוקראינה: אנחנו לא יודעים למה הוא נעשה, אבל המהלך של בנט מבורך

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 8:42

בשיחה עם 103FM אמר ולדיסלב רויטברג כי אוקראינה "תמיד מאמינה בדיפלומטיה, אם זה מגיע מצד בנט או כל שליט אחר. הזמן יגיד את שלו אם המהלך הזה יצליח". זלנסקי אחרי שיחותיו עם רה"מ: "הדיאלוג בינינו יימשך". בנט נחת בישראל לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים היום

בווידאו: הפגנה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה בת"א/צילום: יותם רונן

ולדיסלב רויטברג, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בירך הבוקר (ראשון) בשיחה עם 103FM על ניסיונות התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט. "אנחנו תמיד פתוחים ומאמינים בדיפלומטיה ובשכל הישר. אם זה מגיע מצד בנט או ארדואן או כל שליט אחר - זה מבורך", אמר רויטברג, אך הבהיר: "הזמן יגיד את שלו אם המהלך הזה אכן יצליח", אמר רויטברג.

מוקדם יותר זלנסקי עצמו הגיב על שיחותיו עם בנט הלילה, ואמר כי הדיאלוג בין הצדדים יימשך. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, השניים שוחחו פעמיים לאורך הלילה, אחרי פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ראש הממשלה נועד בלילה גם עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ושוחח במהלך נסיעתו גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

"כל מהלך מהסוג הזה מבורך", אמר יועצו של נשיא אוקראינה, אך ציין כי "אנחנו לא יודעים למה הוא [הצעד הזה] נעשה", ותהה אם הדבר קשור ב"סיבות אלקטורליות או פוליטיות". רויטברג סיפר כי שוחח עם זלנסקי לאחר שנודע על הפגישה בין בנט ופוטין, ותקף את האחרון. "אני חושב שהוא נואש בכלל. הוא באמת כבר לא שפוי... פוטין מבצע רצח עם", אמר בתשובה לשאלה האם לדעתו נשיא רוסיה נואש לקדם מו"מ כדי לסיים את המשבר.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בריאיוןן לעיתון מעריב 27 בינואר 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"המהלך מבורך, אבל אנחנו אל יודעים למה הוא נעשה". בנט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

רויטברג אמר כי אוקראינה לא רואה במהלך נקיטת עמדה של ישראל בעד הצד הרוסי בעימות. "אנחנו כרגע לא בשלב הזה. איך אומר המשפט? 'אל תגידו הופ לפני שאתם קופצים'", הבהיר.

הוא טען כי היקף האבידות בצבא הרוסי מגיע לכדי כ-11 אלף חיילים. "אני לא מבין למה פוטין שולח את חייליו כבשר תותחים? אף אחד בעולם לא היה מאמין שנצליח להחזיק 11 ימים ונמשיך להחזיק ברוב השטח של אוקראינה", אמר היועץ, "רוסיה ספגה מכה קשה בסנקציות, וברמה הכלכלית. תושבים יוצאים לרחובות וממשיכים להילחם בפוטין בתוך רוסיה".

עוד בוואלה!

צל"ש או טר"ש: במסע התיווך שלו בין פוטין לזלנסקי, בנט מהמר על כל הקופה

לכתבה המלאה

במהלך השבת, בנט יצא בחשאי למוסקבה, נחת בצהריים, ודן עם פוטין במשך כשלוש שעות בלחימה באוקראינה ובאפשרות להשגת הפסקת אש. בתום הפגישה שוחח בנט עם נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי. ממוסקבה יצא ראש הממשלה לברלין, שם פגש את קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שביקר בשבוע שעבר בישראל. הבוקר בנט נחת בישראל לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים היום.

גורם מדיני אמר כי ישראל עדכנה את ארצות הברית, גרמניה ואת צרפת בנסיעתו של בנט, והיתה בשיח שוטף עם אוקראינה בנושא. בנט שוחח עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, טרם הפגישה עם פוטין. על פי הגורם, ראש הממשלה שוחח עם הנשיא הרוסי גם על מצבם של הישראלים והקהילות היהודיות כתוצאה מהקונפליקט. בפגישה נידונה גם ההתקדמות בשיחות הגרעין בווינה. ראש הממשלה הביע את עמדת ישראל, שמתנגדת לחזרה להסכם הגרעין. לפי הודעת לשכתו של בנט, הפגישה עם שולץ נמשכה כשעה וחצי, ועלו בה כמה סוגיות, לרבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה.

שלשום בנט שוחח עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ועדכן אותו כי הוא טס למחרת למוסקבה לפגישה עם פוטין. מקור שמעורה בפרטים מסר כי בנט לא ביקש אישור אלא רק עדכן את היועץ לביטחון לאומי וכי סאליבן לא הביע התנגדות. המקור הוסיף כי הבית הלבן הבהיר ללשכת ראש הממשלה כי הוא סקפטי לגבי הסיכויים להשפיע על עמדתו של פוטין. בלשכת ראש הממשלה טוענים, מנגד, שהבית הלבן נתן לבנט את ברכת הדרך.

ולדימיר פוטין בעת ביקור בדרום קוריאה בשנת 2013. Chung Sung-Jun, GettyImages
"נואש". פוטין/GettyImages, Chung Sung-Jun

במהלך ימי הלחימה בנט שוחח גם עם הנשיא פוטין וגם עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. יממה לאחר השיחות, קרא למנהיגי העולם לפעול במהירות כדי לסיים את המלחמה באוקראינה. "דברים נראים גרוע בשטח עכשיו באוקראינה, אבל אם מנהיגים בעולם לא יפעלו מהר זה עלול להפוך למצב הרבה יותר גרוע", הזהיר. "לא מאוחר מדי, השחקנים המרכזיים בעולם חייבים להעביר את שני הצדדים משדה הקרב לשולחן המשא ומתן".

בנט הציע לזלנסקי את עזרתה של ישראל "בכל סיוע הומניטרי", כך נמסר ממשרד ראש הממשלה. מוקדם יותר, אמר בהצהרה שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק כי הם "דנו בסיוע הומניטרי דחוף מצד ישראל, ואני שמח להגיד שאנחנו מצפים לקבל אותו בטווח השעות הקרובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully