וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צל"ש או טר"ש: במסע התיווך שלו בין פוטין לזלנסקי, בנט מהמר על כל הקופה

עודכן לאחרונה: 5.3.2022 / 23:45

הדילוג של רה"מ בין בירות אירופה הוא מהלך מדיני שיש בו תעוזה ומקוריות אך גם הרבה יומרה ופזיזות. בנט לוקח סיכון גדול בכל הנוגע למעמדה של ישראל בארה"ב בה פוטין נתפס כסדין אדום. כך הוא נכנס אל הבוץ האוקראיני בלי לדעת עד הסוף את עומקו

בווידאו: רה"מ בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו מתייחסים למלחמה באוקראינה/צילום: כנס סייברטק

ביום חמישי האחרון הגיע ראש הממשלה נפתלי בנט לכנס הסייבר בתל-אביב. בשיחה באנגלית עם חברתו מיכל צור, עמה הוא הקים את הסטארט-אפ שלו לפני עשרים שנה, הוא הציג תמונה שחורה של מה שעוד עלול להתרחש במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. "אני מדבר על אובדן חיי אדם רבים, הרס מוחלט של אוקראינה ומיליוני פליטים", הוא אמר. "אם מנהיגי העולם לא יפעלו במהירות, המצב באוקראינה יכול להיות הרבה יותר גרוע".

יום קודם לכן שוחח בנט בטלפון עם נשיא אוקראינה זלנסקי ולאחר מכן עם נשיא רוסיה פוטין. השיחות האלה גרמו למאמציו לתווך בין הצדדים לעלות כמה מדרגות. בנט החליט לפעול וללכת בנתיב בו לא הלך אף ראש ממשלה לפניו מאז קום המדינה ולנסות להביא להפסקת אש במשבר בינלאומי. בנט סבור כי מדובר בפיקוח נפש של ממש - זו גם הסיבה שלא היתה לו בעיה לטוס בשבת למוסקבה.

רה"מ בנט ונשיא רוסיה פוטין בסוצ'י
22.10.21. לשכת העיתונות הממשלתית
רה"מ פועל בנתיב בו לא הלכו קודמיו בתפקיד. פוטין ובנט בביקורו הקודם ברוסיה/לשכת העיתונות הממשלתית

המהלך המדיני של בנט מייצג את אופיו מאז כניסתו לפוליטיקה. יש בו שילוב של תעוזה, יוזמה ומקוריות אבל גם הרבה יומרה ופזיזות. ראשי ממשלה פופולריים, מוכרים יותר ובעלי משקל בינלאומי כבד יותר מבנט לא הכניסו את ידיהם לאירועים דומים בעבר - לא כל שכן כשמדובר במשבר הבינלאומי החמור ביותר בעשורים האחרונים.

בנסיונות התיווך שלו בין פוטין לזלנסקי ובמסע הדילוגים בבירות אירופה בנט מהמר על כל הקופה. מצד אחד הוא שדרג את מעמדו הבינלאומי בן-לילה והרוויח נקודות פוליטיות רבות בתוך ישראל. מצד שני, יש במהלך הזה סיכון אדיר - גם לו כפוליטיקאי אבל גם למדינת ישראל ומעמדה בעולם. ראש הממשלה נכנס אל הבוץ האוקראיני בלי לדעת עד הסוף את עומקו. זה מקרה קלאסי של צל"ש או טר"ש.

עוד בוואלה!

בנט נועד במשך כשלוש שעות עם פוטין במוסקבה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, סגנית הנשיא קמלה האריס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, 2 במרץ 2022. Saul Loeb, רויטרס
המהלך של בנט נתפס בארה"ב כנאיבי במקרה הטוב, מזיק במקרה הרע. ביידן, האריס ופלוסי/רויטרס, Saul Loeb

בנט עדכן ביום שישי את הבית הלבן בכוונתו לטוס לפגוש את פוטין. הוא שוחח עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ולא עם הנשיא ביידן. בנט לא התקשר לבקש אישור אלא הציג לסאליבן את הנסיעה כמעשה מוגמר. האמריקנים לא התנגדו אבל הגיבו בסקפטיות רבה. בלשכת ראש הממשלה טוענים, מנגד, שהבית הלבן נתן לבנט את ברכת הדרך.

בוושינגטון סבורים שאין טעם לדבר יותר עם פוטין, כיוון שאיש לא יצליח לשנות את דעתו לגבי אוקראינה ולעצור את הפלישה שלו שמטרתה החלפת השלטון בקייב. בעיניים אמריקניות המהלך של בנט נתפס כנאיבי במקרה הטוב וכמזיק במקרה הרע.

המהלך של בנט טומן בחובו סיכון גדול בכל הנוגע למעמדה של ישראל בארה"ב. בדעת הקהל ובמערכת הפוליטית האמריקנית פוטין נתפס כרעיל יותר מהפולוניום באמצעותו הוא מחסל את יריביו. רק לפני יומיים קרא הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, אחד מידידי ישראל הגדולים ביותר בארה"ב, להתנקש בחייו של נשיא רוסיה. אם המהלך של בנט ייכשל, הפלירטוט שלו עם פוטין עלול להיתפס בשני צידי המפה הפוליטית באמריקה כשלילי ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully