וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם משתיקי קול וטכניקות של גרילה: המילואימניקים האוקראינים שמשבשים את פעילות הרוסים

עודכן לאחרונה: 4.3.2022 / 8:51

בתמונות שהופצו ברשת, ניתן לראות משוריינים רוסיים עולים באש וחלקם אף נתפס כשלל. מדובר בתוצאה מוצלחת של שילוב אזרחים אוקראינים בחוליות קטנות. אולם ההערכה היא כי בשלב מסוים יחליט הצבא הרוסי לשלוח כוחות גדולים ואז המאמץ של אזרחי אוקראינה יעמוד למבחן

בווידאו: תיעוד ממצלמת רכב של הפגזה על העיר צ'רניהיב/צילום: רויטרס

בזמן שהצבא האוקראיני למד לשלב במהירות בין יכולות צבא קלאסיות שכוללות שימוש בארטילריה, שריון, נגמ"שים, טילי נ"ט וטילי נ"מ, כלי טיס מאוישים מרחוק ומערכות לוחמה אלקטרונית, הוא מהר מאוד החל לשלח לוחמים בחוליות קטנות בשיטת גרילה (פגע וברח, מארבים, חבלות ופשיטות נקודתיות) שאורבים לכוחות הצבא של רוסיה על הצירים המרכזיים, בפאתי הערים וביערות. בחלק מהמקרים משולבים אזרחים במילואים בחוליות הסדירות.

בשלל תמונות שהופצו ביומיים האחרונים ברשת, ניתן לראות לא רק נטישה של כלי רק"מ רוסיים אלא גם טנקים ונגמ"שים עולים באש כתוצאה מהתקפות לוחמים אוקראינים. חלקם נתפס כשלל אחרי קרבות קצרים כשהלוחמים מצטלמים על גביהם. אך ראשי הצבא האוקראיני מבינים היטב כי ההצלחות הטקטיות לא יספיקו מול ההיקף העצום של כוחות הצבא הרוסי שטרם הוציא אל הפועל את יכולותיו האוויריות בדגש על מטוסי המפציצים שמטילים אל הקרקע כמויות עצומות של פצצות וטילים במטרה להרחיב כל התנגדות כפי שעשו בסוריה.

בהתאם לכך, בימים האחרונים בזמן שזרם הפליטים שנמלטים מאוקראינה מגיע לשיאו, מצליח הצבא האוקראיני לרכז חיילי מילואים ואזרחים לאומנים שסירבו לנטוש את הערים בדגש על קייב, שחלקם נפרד מבני המשפחה שעזבו את המדינה והם מעוניינים להגן על המדינה.

כלי רכב צבאיים רוסיים הרוסים , באזור קייב, אוקראינה 3 במרץ 2022. רויטרס
כלי רכב צבאיים רוסיים הרוסים באזור קייב, אתמול/רויטרס

הצבא מחלק להם נשקים מתוצרת מקומית, בין היתר קלצ'ניקוב מסוג AK-74F בקוטר של 5.45 מ"מ עם כוונת השלכה בהתאם לתקן של נאט"ו, ורובה צלפים תוצרת אוקראינית מסוג FORT-301 עם כוונת טלסקופ ומשתיק קול כדי לשבש את היכולת של הצבא הרוסי לזהות את מקורי הירי. חלק ממחסני הנשק והציוד של הצבא האוקראיני נפגע בהתקפות הראשונות של הצבא הרוסי ולכן משרד ההגנה של אוקראיניה יצא בקריאות לעזרה ופעילות רכש של נשקים קלים, מקלעים, רובי צלפים, טילי נ"ט, מדים, קסדות, שכ"פצים ורחפנים כדי שיוכלו להדביק את פער הביקוש בשטח. מאמץ הרכש וייבוא הציוד מקבל תמיכה והתחייבויות ממדינות באירופה בהן צרפת וגרמניה לרבות ארצות הברית לקבל משלוחי מערכות טילי נ"ט וטילי כתף כדי לעבות את עוצמת האש, טילי נ"מ, נשק קל ותחמושת.

הערכה באוקראינה כי בשלב מסוים יחליט הצבא הרוסי - שצבר את היקף הכוחות שרצה סביב קייב כדי למנוע ממנה אספקה ולשתק את פעילות הממשל - יתחיל לשלוח כוחות גדולים ללחימה קרקעית בלב העיר בתוך השטחים הבנויים ואז יעמוד למבחן המאמץ של אזרחי אוקראינה המתחמשים בימים אלו.

החוליות הקטנות של הצבא האוקראיני והאזרחים החלו לפעול בכמה תצורות. חלקן מסייע בהקמת ביצורים וחסימות בצירים כדי לעכב את התקדמות העתידית של הצבא הרוסי ומתוך כוונה לבצע עליו התקפות: משימוש בבקבוקי מולוטוב, ירי מנשק קל, מקלעים ורימונים, כולל שימוש במטעני חבלה וטילי נ"ט. שאר הכוחות נערכים בפאתי העיר קייב ויוצאים לפשיטות על ריכוזי כוחות רוסיים בשטחים פתוחים, ביערות וסמוך למבנים. תצורות הלחימה הללו נראו היטב גם בעיר חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, ובערים נוספות בה הראו האזרחים התנגדות חמושה.

הריסות רכב ברחובות בושה, אוקראינה, 2 במרץ 2022. רויטרס
הריסות רכב ברחובות בושה, השבוע/רויטרס

למרות הפגיעה הקשה של הצבא הרוסי בתשתיות המדינה האוקראינית, בבתים ובאזרחים, רושם הצבא האוקראיני הצלחות רבות הכוללות פגיעות בשיירות אספקה, בטורי שריון ונגמ"שים, כוחות ארטילריה ומערכי הגנה אווירית של צבא רוסיה. באחד המקרים התברר כי בשל ההתקפות האוקראיניות הקשות על כלי הרק"מ, העבירו חיילים רוסים אמצעי לחימה ותחמושת בתוך אמבולנס צבאי.

אך בצל המאמץ הצבאי האוקראיני והתגייסות אזרחים למאמץ המלחמה, יש גם צדדים פחות יפים ללחימה. בזמן שמיליוני הפליטים עוזבים את בתיהם ובורחים למדינות אחרות באירופה, יש לא מעט מקומיים שמבצעים פעולות ביזה. כוחות אזרחים חמושים שלוכדים אותם בזמן מעשה, מכים אותם וקושרים אותם לעמודים כצעד ענישתי. עוד סימן לכאוס ולבעיות המשילות באוקראינה בדגש על העיר קייב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully