וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוחות רוסיים היו פה עם מאות טנקים, לאנשים כאן לא היה סיכוי"

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 12:47

מאות אלפי תושבי חרסון התעוררו למציאות חדשה, אחרי שהרוסים הכריזו על החלת שלטון צבאי. "יריות של מקלעים כבדים ונשק קל, מאות חיילים בכל פינה", שחזר רב חב"ד בעיר את רגעי הכיבוש. "הרבה משפחות נפגעו, 300 בני אדם נהרגו"

בווידאו: שיירת טנקים רוסית בעיר חרסון/צילום: רויטרס

"מאות טנקים, מאות נגמ"שים, מאות חיילים, שלטון צבאי בעיר" - כך תיאר היום (חמישי) הרב של חב"ד בחרסון, יוסף יצחק וולף, את המצב בעיר שנכבשה על ידי צבא רוסיה. "התמונה מתחילה להתבהר לאט לאט, הכל פה תוך כדי תנועה", סיפר בריאיון ל-103FM. "עד שני בלילה, עוד הסתובבנו בעיר בשביל לחלק מזון למאות משפחות".

חיילים מהצבא הרוסי החלו להיכנס לעיר בשלישי בבוקר. "התעוררנו ליום מאוד קשה", שחזר הרב. "מ-07:00 ועד 14:00-15:00 היו יריות של מקלעים כבדים ונשק קל ופיצוצים, הכל ברדיוס של 600-500 מטר מהבית שלנו". לדברי הרב וולף, 300 בני אדם נהרגו בפלישה. "בשלישי בערב כבר נכנסו עם מאות טנקים וכלים משוריינים לתוך העיר, עם מאות חיילים בכל פינה", תיאר. "הם נמצאים בכל הצירים המרכזיים, ולא רק, ונוצר פה שקט לגמרי".

שרידי הפגזה רוסית בעיר חרקוב, אוקראינה, 1 במרץ 2022. רויטרס
"הכל פה תוך כדי תנועה". שרידי הפגזה רוסית באוקראינה/רויטרס

הרב צייר תמונה עגומה, לפיה חרסון נכבשה ללא התנגדות. "מלכתחילה לא היה לאזרחים שום סיכוי", אמר. "לצערי הרב, הרבה משפחות נפגעו". וולף ציין שבעיר יש ישראלים, "שנמצאים פה באופן קבוע, אנחנו איתם בקשר די רציף כבר שנים, חלקם מתפללים קבועים בבית הכנסת שלנו". וולף סיפר שהוא "התחנן בפני כולם" לא לצאת מהבית עד שתתברר תמונת המצב, "ועכשיו בעצם היא מתחילה להתבהר".

בינתיים, בעיר שורר שלטון צבאי. "אתמול בערב ראש העיר פרסם באתר הרשמי את ההוראות לאחר שהוא הגיע לסיכום מול המפקד הרוסי פה במקום", ציין הרב וולף. "מ-20:00 עד 06:00, עוצר שיוקפד בצורה מאוד חמורה". התנועה ברחובות במהלך היום תתאפשר רק לאדם אחד או לשניים בכל רכב; הנסיעה ברכבים תתאפשר עד מהירות מסוימת, והאזרחים הונחו להיות מוכנים לבדיקת רכבם בכל רגע נתון.

הרב וולף מסר שהוא התרגש מהאהבה שקיבל מעם ישראל. "כמויות האהבה פשוט מדהימות, אי אפשר להסביר את זה", סיכם. "עם ישראל התגלה בתפארתו".

שאר האזרחים באוקראינה, שלא נמלטו מהמדינה, חיים בפחד ובכוננות גבוהה מכך שהם הבאים בתור. הרב משה ראובן אסמן קרא לכל העולם לעזור לאוקראינה. "יש פה פגיעה באזרחים, רוסים פוגעים באזרחים. מה שקורה פה נורא", אמר. "מה שאפשר לעזור, בתרופות, בדברים הומניטריים - חייבים לעזור, בגלל שיכולה להיות פה קטסטרופה".

לדברי הרב אסמן, מאות אזרחים נמלטים מדי יום דרך גבולות אוקראינה. "יש עוד שנמלטים, יש כאלה שלא יכולים להימלט, יש כאלה שאנחנו צריכים להגיע אליהם וזה מאוד קשה", אמר. "יש מאות אלפים, זקנים וזקנות שיושבים בבתים, אין מי שיעזור להם ואנחנו ארגנו את הלוגיסטיקה, עזרה, אוכל, תרופות ועוד".

הרב אסמן מסייע לאזרחים סמוך לקייב. "יש אצלי הרבה אוכל, אנחנו מאכילים כמה מאות אנשים כל יום", אמר והוסיף שהבעיה העיקרית היא באספקת הדלק. "יש יריות כל הזמן", הוסיף. לדבריו, מי שמנסה לצאת או להיכנס לקייב ברכבת חשוף לסכנה. "אני מקבל כל הזמן ידיעות, למשל, אתמול אישה אחת ובעלה נסעו בדרכים, פתאום הם ראו רוסים, בלי התרעה, ירו פשוט ברכב, הם נמלטו וראו כמה רכבים שרצחו אנשים שם", סיפר. "הם פשוט מתחבאים עכשיו בכפר, אני לא יכול לגלות איפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully