וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא התקנתם מערכת נגד שכחת ילדים ברכב? בגלל סיבה מגוחכת, ממחר תהפכו לעבריינים

עודכן לאחרונה: 28.2.2022 / 18:16

משרד התחבורה חזר בו מההחלטה, וגם הממשלה החליטה לבטל את חובת ההתקנה במכוניות שבהן נוסעים ילדים מתחת לגיל 4 - אלא שהתקנה שהוכרזה כבר עדיין בתוקף, מפני שוועדת הכלכלה לא ביטלה אותה. אם הח"כים לא יפעלו היום, מאות אלפי משפחות יסתכנו בקבלת קנסות. "חלם זה כאן"

בווידאו: הסבר על שימוש במערכת למניעת שכחת ילדים ברכב/מערכת וואלה!

האם החל ממחר המשטרה תתחיל לאכוף את חובת התקנת המערכות למניעת שכחת ילדים במכונית? הציבור לא יודע, חברי הכנסת לא מכירים וגם במשרד התחבורה לא ממש ברור. הפארסה, בת יותר משנה וחצי, מעמידה את צמרת המשרד ואת ועדת הכלכלה - כמו גם מאות אלפי משפחות שנמנעו מהתקנת המערכות לאור עמדת הממשלה - במצב מביך.

תקציר הפרקים הקודמים: אחרי עבודת מטה שהחלה בתקופת הכהונה של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב, בראשית ינואר 2021 הביא המשרד לאישור ועדת הכלכלה את התקנות לחיוב שימוש בהתקן למניעת שכחת ילדים במכונית. נציגי המשרד שהציגו את הדחיפות והנחיצות במערכות אלו כיוונו להחלת התקנות כבר ביוני 2021. אולם, התנגדויות חברי הועדה ואנשי מקצוע ממשרד המשפטים והאוצר הביאו את משרד התחבורה להציג גרסה מתוקנת של החוק, והיישום נדחה ל-1 באוגוסט 2021.

בינתיים, השרה מרב מיכאלי נכנסה לתפקיד וכבר ביוני נחשף לראשונה בוואלה! כי במשרד התחבורה בוחנים בהנחייתה את החיוב. בהמשך הורתה מיכאלי לדחות את יישום התקנות ליוני 2022. או אז התייצבו נציגי משרד התחבורה והסבירו הפעם כמה שאין צורך ודחיפות בתקנות, ושאפשר להמתין איתן לקיום הליך סדור ויסודי. למרות זאת, ועדת הכלכלה אישרה דחייה רק עד 1 במרץ 2022. ב-16 בינואר השנה יצאה הודעה, לפיה הממשלה מאשרת את ביטול חובת התקנת המערכת.

התקן מניעת שכחת ילדים במכונית. ShutterStock
ממחר תחטפו קנסות, או שלא. מערכת התראת שכחת ילדים/ShutterStock

"אין בנמצא נתונים מוסמכים שיש בהם כדי להעיד על יעילות מערכות ההתרעה למניעת השארת ילדים ברכב בביטול מקרי הפגיעה בפעוטות כתוצאה מתופעה זו", הסבירו אז אנשי משרד התחבורה. "לפיכך, ולנוכח העלות המשקית הכבדה שהוראת השעה משיתה על הציבור, מוצע לעת הזו, לבטל את הוראת השעה, ולפעול לצמצום תופעת היפגעות פעוטות כתוצאה מהשארתם ברכב, באמצעים חלופיים, שעיקרם בהעלאת המודעות לתופעה, ועידוד התקנה וולונטרית של מערכות ההתרעה". כלומר: שינוי של 180 מעלות בעמדת המשרד.

לכאורה, הסיפור נגמר שם: הרי הממשלה אישרה את ביטול חובת ההתקנה. ואולם, מפני שוועדת הכלכלה היא הגוף המוסמך לדחות או לבטל תקנות, ולא הממשלה, הרי שהודעת הממשלה ריקה ממשמעות ואין לה משמעות חוקית. כל עוד אין החלטה של הוועדה על ביטול התקנה, הרי שההחלטה הקודמת עדיין בתוקף. הגם שהכרזת הממשלה חסרת תוקף, היא טעונה במשמעות ציבורית: מבחינת ההורים הרי לא צריך להתקין את המערכות האלו, שכן כך הממשלה הבהירה.

עוד בוואלה!

במשרד התחבורה בוחנים מחדש את החיוב במערכות למניעת שכחת ילדים

לכתבה המלאה

החיוב בוטל, המחירים צנחו

בינתיים, בעוד התקנות נעות בין הוועדות לאנשי המקצוע ובחזרה, נערכו יבואני המערכות והמשווקים שלהן לבוננזה כלכלית אדירה בחסות החיוב הזה. ההערכות כי החוק מקיף מאות אלפי משפחות שלהן ילדים מתחת לגיל ארבע - וזהו רק המעגל הראשון, לפני מכפלות של משפחות עם שני כלי רכב, או מערכות שמותקנות גם לרכב של בני משפחה אחרים.

מבחינת היבואנים והמשווקים, משמעות ביטול התקנה היא מכה כלכלית קשה מאוד, והם לא חוסכים ביקורת ממשרד התחבורה. "חברות שייצרו עשרות אלפי מערכות ישלמו את המחיר של מלחמת האגו בין שרת התחבורה הקודמת לשרת התחבורה הנוכחית. לא הייתה שום התייחסות בהחלטת השרים להפסדים של המיליונים של חברות שהתבקשו על ידי משרד התחבורה לפתח לייצר ולייבא את המערכות הנ"ל", אומר סמנכ"ל אחת החברות שלדבריו השקיעה חצי מיליון שקלים בפיתוח והעברת הליך תקינה של מערכת למניעת שכחת ילדים במכונית. נדגיש כי הן לא התבקשו לעשות זאת - אלא הוזמנו לעשות זאת על ידי קול קורא שפרסם המשרד. "כל אותם גורמים מקצועיים במשרד התחבורה שידעו במצוות השרה הקודמת לדחוף, ולזרז את החברות להשקיע בפיתוח, במלאי - נאלמו דום. אף אחד לא מתקשר לברר כיצד ניתן למזער נזקים".

גורמים בענף הרכב האשימו כי יד אחת של הממשלה לא יודעת מה עושה היד השנייה. "משרד התחבורה קיבל החלטה לאשר את התקנות שעברו את כל השלבים הנדרשים והדיונים המעמיקים בוועדת הכלכלה כנדרש", אמרו, וטענו כי הממשלה חדשה ביטלה את התקנות כלאחר יד, ללא דין מעמיק וללא שום התחשבות באותם יבואנים שהסתמכו על ההחלטה השלטונית שעברה רק מספר חודשים קודם לכן, והצטיידו במערכות כאלו על מנת לשווקן. "חלם זה כאן", אמרו.

אילוסטרציה. שרון בוקוב
מושב בטיחות לרכב. אילוסטרציה/שרון בוקוב

בכל אופן, מבחינת היבואניות - כל עשרות אלפי המערכות שהזמינה כל אחת מהן ומאות אלפי מערכות בסך הכול הן לא יותר מ"מלאי מת" שלא יימכר, ולא משנה כמה יירד המחיר. בהיעדר רגולציה, הן טוענות, הצרכן לא ימהר לרכוש מערכות, גם אם אלו מצילות חיים.

מצד אחד, טענות אלו אינן משוללות יסוד: החברות אכן נערכו לביקוש גבוה מאוד. אולם, למי שהיו אמורים לרכוש את המערכות האלו תחת איום קנס - לא בטוח שתהייה סימפטיה לאותן חברות שהזדרזו להעמיד מלאי מערכות בהמתנה לכניסת התקנות לתוקף.

באותם ימים, מחירי המערכות הרקיעו ונעו בין 299 ל-500 שקלים. היו גם מערכות אחרות וזולות, אך אלו - כמה נוח - לא עמדו בתקן של משרד התחבורה. מאז "ביטול" התקנות, המחירים הללו התרסקו. כיום המחירים של רוב המערכות עומדים על בין 150 ל-250 שקלים. כאשר ארבע מערכות בלבד עולות בין 250 ל-350 שקלים, מערכת אחת עולה מעל 350 ועוד אחת מעל ל-450 שקלים.

אז מה? קנסות לכולם?

אם לא יתרחש שינוי יוצא דופן, החל מהיום בחצות, כאשר התאריך יתחלף ל-1 במרץ - כל מי שיסיע ילד מתחת לגיל ארבע במכונית שלא מותקנת בה מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים - יעבור על החוק. מה תעשה המדינה? תורה שלא לאכוף את התקנות של עצמה? תעניק ארכה להצטיידות כאשר השרה עצמה מתנגדת לתקנות? תפטור עבריינים מקנס?

טקס | חילופי שרים במשרד התחבורה. משרד התחבורה, ירושלים 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
משרד התחבורה הפך את המדיניות בנושא ב-180 מעלות. מיכאלי ורגב/ראובן קסטרו

הסיכוי למנוע את המצב האבסורדי הזה טמון ביכולת של אנשי משרד התחבורה ונציגי ועדת הכלכלה להביא עוד היום הצעת פשרה לוועדה ולאשר אותה, ואלו מנסים כעת להגיע להסכמות. לאור עמדתו הנחרצת של יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון וחברי ועדה נוספים המצדדים במערכות אלו, ההערכות הן שיוסכם על הארכה נוספת ואחרונה של הפטור, או חזרה למתווה בו התקנות נכנסות לתוקף, אך ללא אכיפה וקנסות לצידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully