וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו הצעת חוק לשימוש בזרע לוחמים שנפלו בשירותם

עודכן לאחרונה: 27.2.2022 / 20:00

ההצעה של ח"כ האוזר נועדה לאפשר להעמיד צאצאים של הנספה ולשמר את המשכיותו - בתנאי להסכמתו מראש ובכפוף לבקשות בת זוגו או הוריו. בדיון בוועדת השרים פרץ עימות בין שקד וסער, ולבסוף סוכם לקדם את הצעת החוק כפרטית - ולאחר מכן לצרפה לממשלתית. האוזר: "חובה ערכית"

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
הנושא הגיע לפתחן של הערכאות המשפטיות בשנים האחרונות. למצולמים אין קשר לכתבה/דובר צה"ל

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק ההמשכיות שתאפשר שימוש בזרע של חייל שנספה במהלך שירותו. הצעת החוק של ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה) נועדה לאפשר להעמיד צאצאים של הנספה ולשמר את המשכיותו באמצעות שימוש בזרעו - בכפוף להסכמתו מראש של הנספה ובכפוף לבקשות בת זוגו או הוריו.

מדובר בנושא שהגיע לפתחן של הערכאות המשפטיות בשנים האחרונות. הצעת החוק, שגובשה בסיוע עמותת אור למשפחות, מסדירה את האפשרות הזו לראשונה, בחקיקה מתקדמת מסוגה בנושא בעולם. "הצעת החוק נועדה לאפשר לחיילים שאיבדו חייהם במסגרת שירותם הצבאי, להותיר נצר והמשך, ולהתיר שימוש בזרעם לצורך מתן חיים ליילוד", נכתב בדברי ההסבר להצעה, אליה הוצמדה הצעה זהה של ח"כ עידית סילמן (ימינה).

במהלך הדיון בוועדת שרים לחקיקה פרץ עימות בנושא בין שרת הפנים איילת שקד, שר המשפטים גדעון סער ונציגות משרד הביטחון שביקשו לגבש הצעת חוק ממשלתית בנושא ולהצמיד אליה את החקיקה הפרטית.

כינוס הוועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, 21 בפברואר 2022. ללא, אתר רשמי
הגיעו לסיכום. שקד וסער/אתר רשמי, ללא

שקד: "כבר שש שנים אני מנסה להעביר את החוק הזה, למה צריך ממשלתית? משרד הביטחון תוקע את זה בפקידות, למה לא לקחת את הפרטיות ולקדם אותן? אני שש שנים בנושא הזה, אנחנו תקועים ולא מצליחים".

סער: "שמענו את הדברים של נציגי משרד הביטחון, אם הם לא יקדמו את זה נקדם את זה עצמאית".

יועמ"ש ביטחון: "אני מבקשת לא ללחוץ עלינו".

שקד: "אנחנו כבר שש שנים בנושא הזה, יש הורים שכולים שכבר שש שנים מחכים".

סער: "אני רוצה שבמהלך כנס הקיץ של הכנסת תבוא הצעת חוק ממשלתית".

צבי האוזר. ראובן קסטרו
יוזם ההצעה. האוזר/ראובן קסטרו

תמנו שטה: "גנץ והאוזר הגיעו להסכמות. אין פה רצון למסמס".

שקד: "אני אומרת לך שש שנים ממסמסים את זה".

בסופו של דבר, בהתאם לסיכום, ההצעה תעבור בקריאה טרומית ולאחר מכן תוצמד להצעת חוק ממשלתית בנושא. השר נחמן שי נמנע. האוזר אמר אחרי אישור ההצעה בוועדת השרים לחקיקה כי "זוהי חובה ערכית ומוסרית של מדינה השולחת את מיטב בניה להגן על בטחונה לאפשר להם שימוש בטכנולוגיות קיימות ובכך להבטיח את יכולתם להעמיד צאצאים".

יו"ר עמותת 'אור למשפחות' (סא"ל מיל') עירית אורן גונדרס אמרה שמדובר בהחלטה מהפכנית. "לאחר שנים של עבודה קשה, אנו רואים את האור בקצה המנהרה החשוכה בה נמצאים הורים שכולים שכבר איבדו כל תקוה להפוך לסבא וסבתא. אנו אומרים כי זכותן של משפחות הנופלים לממש את החלום ולחבק נכד מזרע בנם. הורים ששלחו את בניהם לשירות צבאי ממנו לא שבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully