וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה פתחה במלחמה נגד אוקראינה, קייב וערים אחרות תחת הפגזות

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 12:49

פוטין הכריז על "מבצע מיוחד" והזהיר את המערב מהתערבות, וכוחות רוסיים פלשו לאוקראינה ממזרח, מדרום ומבלארוס שבצפון. באוקראינה דיווחו על מאות חיילים הרוגים, וטענו: הרגנו 50 חיילים רוסים והפלנו 6 מטוסים. זלנסקי שוחח עם ביידן: רוסיה רוצה להשמיד אותנו

בווידאו: תיעודים מהפלישה הרוסית לאוקראינה/צילום: רויטרס ותיעוד ברשתות חברתיות

רוסיה פתחה הבוקר (חמישי) במלחמה כוללת נגד אוקראינה מהאוויר, מהים ומהיבשה, ותקפה אותה מצפון - דרך גבול בלארוס - ממזרח ומדרום. בכך התממשו התחזיות הגרועות ביותר של המערב, שניסה לבלום את מוסקבה מלפתוח במלחמה הגדולה ביותר ביבשת מאז תום מלחמת העולם השנייה.

הפלישה החלה אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כי על "מבצע צבאי מיוחד" בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, לבקשת המחוזות הבדלניים בדונייצק ובלוגנסק שהוכרו השבוע על ידי מוסקבה כמדינות עצמאיות. פוטין ציין כי כוונתו היא לא לכבוש את אוקראינה, אלא לפרז אותה מנשקה. אזעקות נשמעו ברחבי המדינה, לרבות בבירה קייב ובעיר המערבית לבוב הסמוכה לגבול עם פולין, אליה פונו לא מעט שגרירויות זרות בשבועות האחרונים.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר כי רוסיה תקפה בטילים תשתיות ועמדות גבול וקרא לתושבים להישאר בבתיהם, ואמר כי מוסקבה רוצה "להשמיד" את ארצו. הוא שוחח עם שורת מנהיגים מערביים, שהבטיחו להטיל סנקציות חסרות תקדים על רוסיה. המתקפה הובילה גם לטלטלות בבורסה ברוסיה ובשווקים ברחבי העולם.

צבא אוקראינה טוען שהרג 50 חיילים והפיל שישה מטוסים רוסים במזרח המדינה. ברוסיה הכחישו את טענות צבא אוקראינה. משרד ההגנה של רוסיה הודיע כי נטרל את התשתיות הצבאיות בבסיסי חיל האוויר של אוקראינה והחליש את מערכות ההגנה האווירית שלה, והכחיש כי הוא פוגע במטרות אזרחיות.

עשן מיתמר מאזור חרקוב לאחר תחילת המתקפה של רוסיה על אוקראינה, 24 בפברואר 2022. טוויטר, צילום מסך
עשן מאזור חרקוב לאחר תחילת המתקפה הרוסית, הבוקר/צילום מסך, טוויטר

בשעות הבוקר, סוכנות הידיעות אינטרפקס דיווחה כי חיילים רוסים נחתו בערי הנמל אודסה ומריופול, ואוקראינה הכריזה על משטר צבאי וקראה לכל האזרחים המסוגלים לשאת נשק. בהמשך צבא אוקראינה טען שחיל האוויר "מסכל מתקפה אווירית" והכחיש את הדיווח לפיו כוחות רוסיים נחתו באודסה.

משמר הגבול של אוקראינה הודיע שהמתקפה החלה מכיוון בלארוס בצפון, ומכיוון חצי האי קרים, מדרום, ובמהלכה הותקפו יחידות ומעברי גבול בנשק ארטילרי ובציוד כבד. בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו שיגורים ארטילריים משטח רוסיה אל אוקראינה, ומטוסי קרב בשמי חרקוב.

כוחות רוסיים שהתפרסו בבלארוס בשבועות האחרונים במסגרת תרגילים משותפים תועדו עוברים דרך הגבול, אף ששתי המדינות הבטיחו שהם לא ישמשו לתקיפת אוקראינה. שליט בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, טען שכוחותיו אינם משתתפים במבצע.

בעקבות תחילת המתקפה, סוכנות ביטחון התעופה של האיחוד האירופי מזהירה מפני טיסה במרחב האווירי של אוקראינה וקוראת לחברות התעופה לנהוג ב"זהירות מירבית" ברדיוס של 185 ק"מ מגבולות רוסיה-אוקראינה ובלארוס-אוקראינה.

כוחות שריון נכנסים מבלארוס לאוקראינה, 24 בפברואר, 2022. משמר הגבול האוקראיני, אתר רשמי
כוחות שריון נכנסים מבלארוס לאוקראינה, הבוקר/אתר רשמי, משמר הגבול האוקראיני

פוטין, שהכריז על המבצע בזמן כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם על המשבר, הזהיר את מדינות העולם שכל ניסיון להתערב בפעולה הרוסית יוביל "להשלכות שטרם נראו", וקרא לצבא אוקראינה "להניח את נשקו ולחזור הביתה". הוא נימק את הפעולה הצבאית כ"הגנה עצמית" וכדי להגן על אזרחים במזרח אוקראינה, אזור שבו רוב התושבים הם דוברי רוסית.

זמן קצר אחרי נאומו של נשיא רוסיה, שדרש במשך חודשים התחייבות מנאט"ו שהיא לא תצרף את אוקראינה לשורותיה, נשמעו פיצוצים בבירה קייב, כולל בסמיכות לנמל התעופה המרכזי בעיר. משעות הבוקר נרשמו פקקי תנועה גדולים בכבישי העיר, כשתושבים רבים מנסים להימלט ממנה מערבה, לכיוון הגבול עם פולין, החברה בנאט"ו.

מפה אוקראינה. ללא, עיבוד תמונה
מפת אוקראינה/עיבוד תמונה, ללא

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קוליבה, אמר כי "הפלישה החלה" ומסר: "נגן על עצמנו וננצח". במקביל, גם הבדלנים הפרו-רוסים במחוז דונייצק הכריזו על מתקפה נרחבת נגד הכוחות האוקראיינים שבשטח המחוז. בהמשך הודיעה המשטרה המקומית והבדלנים כי כבשו שתי עיירות במחוז לוגנסק מידי צבא אוקראינה. הבדלנים גם הודיעו כי הפילו מטוס קרב אוקראיני במחוז.

במערב גינו, סין ואיראן לצד רוסיה

במערב גינו בחריפות את רוסיה, ובעולם חוששים מחזרה לתקופה של המלחמה קרה שהסתיימה לפני 30 שנה עם קריסת ברית המועצות. ליטא ומולדובה - הגובלות אף הן באוקראינה והיו חלק מברית המועצות אף הן - הכריזו היום על מצב חירום לקראת גל פליטים צפוי מאוקראינה. המדינות הבלטיות - החברות בנאט"ו - חוששות שהן עשויות להיות הבאות בתור.

רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי וושינגטון ובעלות בריתה יגיבו בצורה "אחידה ונחרצת". הוא האשים את רוסיה בכך שהיא בחרה ב"אובדן קטסטרופי של חיים וסבל של בני אדם", וכי היא האשמה היחידה ל"מוות ולהרס שהמתקפה תביא". ביידן גינה בשיחה עם זלנסקי את המתקפה של רוסיה והבטיח כי ארצות הברית ובעלות בריתה יטילו עליה סנקציות חריפות. הוא הבטיח לספק סיוע לאוקראינה ואזרחיה.

מנגד, בעלות בריתה של רוסיה התייצבו לצדה. סין דחתה את המינוח "פלישה" וקראה ל"כל הצדדים" לנהוג באיפוק. היא קראה לאזרחיה במדינה להישאר בבתיהם או לכל הפחות לתלות דגל סיני אם עליהם לנסוע למקום כלשהו.

הפלישה החלה שבועות אחרי שפוטין נפגש בבייג'ינג עם נשיא סין שי ג'ינפינג, ושניהם הכריזו על ברית אסטרטגית נגד נאט"ו. רבים העריכו כי פוטין ימתין עד לסיום המשחקים האולימפיים בבייג'ינג.

עשן מעל דונייצק, אוקראינה, 24 בפברואר 2022. רויטרס
עשן מעל דונייצק, הבוקר/רויטרס

קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי מדובר במתקפה לא מוצדקת של רוסיה נגד אוקראינה והפרה בוטה של החוק הבינלאומי. הוא הוסיף כי ברלין תתייעץ עם שותפותיה לגבי התגובה נגד רוסיה. "זהו יום נורא עבור אוקראינה ויום אפל לאירופה", מסר שולץ בהצהרה.

משמר הגבול של אוקראינה מפרסם תיעוד של כוחות רוסיים נכנסים מחצי האי קרים. רשתות חברתיות, צילום מסך
"פוטין בחר במלחמה". כוחות רוסיים נכנסים מחצי האי קרים/צילום מסך, רשתות חברתיות

מוקדם יותר אמש, הפרלמנט באוקראינה אישר את מצב החירום במדינה, שיתחיל מחצות ויימשך 30 יום. בשטחי הבדלנים בדונייצק ובלוגנסק שורר מצב החירום מאז פרוץ העימות ב-2014, ובקייב נערכו להתרחבות העימות בשל ההכרה הרוסית בעצמאותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully