וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות המערב הטילו סנקציות על רוסיה, ביידן: "התחלה של פלישה לאוקראינה"

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 8:08

נשיא ארה"ב הודיע על סבב ראשון של סנקציות בעקבות ההכרה בעצמאות הבדלנים, וכן על שליחת כוחות נוספים למזרח אירופה. גרמניה הקפיאה את פרויקט הגז עם רוסיה, בלינקן ביטל את פגישתו עם לברוב. מוסקבה מפנה את נציגיה מאוקראינה, והפרלמנט ברוסיה אישר לפוטין לשלוח כוחות

ביידן: ההתחלה של פלישה רוסית לאוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע היום (שני) על הטלת סנקציות על רוסיה כתגובה להכרה בעצמאות של המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. למהלך שאליו הצטרפו שורת מדינות מערביות נוספות, כמו חברות האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה, יפן ואוסטרליה, וגרמניה אף עצרה פרויקט גז משמעותי עם מוסקבה. במערב רואים בהכרה בעצמאות שטחי המורדים צעד מקדים לפלישה נרחבת יותר.

"זו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והיא דורשת תגובה חזקה", אמר ביידן בדברים שנשא לאומה והכריז על שליחת כוחות נוספים לחיזוק הגנתן של המדינות הבלטיות. נשיא ארצות הברית אמר בתחילת נאומו כי "המנה הראשונה של הסנקציות מתחילה עכשיו. אנחנו נטיל סנקציות על שני בנקים רוסיים ועל האליטה הרוסית, ורוסיה תשלם מחיר כבד עוד יותר אם תמשיך בתוקפנות שלה. אין לנו כוונה להילחם, אבל אנחנו נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו". הוא הוסיף כי עדיין יש זמן למנוע את התרחיש הגרוע ביותר: "ארצות הברית ובעלות בריתנו עדיין פתוחות לדיפלומטיה".

ביידן תקף את נאומו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמש, כשהכריז על ההכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, ואמר כי "נאומו של פוטין אתמול היה 'שכתוב מעוות של ההיסטוריה' המאיים על זכותה של אוקראינה להתקיים". בקרמלין עקצו ומסרו לסוכנות הידיעות RIA כי פוטין לא צפה בנאום של ביידן משום שהיה ב"ישיבת עבודה".

הבית הלבן מסר כי לא מתוכננת בשלב זה פסגה בין ביידן לפוטין. "בשלב זה פגישה אינה מתוכננת ועל מנת לקיים את הפסגה על רוסיה להפחית את ההסלמה בסכסוך עם אוקראינה", נמסר. כמו כן, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ביטל את פגישתו עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. לדבריו, "החלה הפלישה של רוסיה לאוקראינה ולכן אין טעם בפגישה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה על משבר רוסיה אוקראינה, הבית הלבן, 22 בפברואר 2022. רויטרס
"נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו". ביידן/רויטרס

בקייב, הנשיא וולודימיר זלנסקי הודיע כי הוא יגייס חיילי מילואים לתקופה מסוימת, אך שלל גיוס כללי בשלב זה. זלנסקי אמר כי הוא עדיין מחפש דרכים דיפלומטיות לצאת מהמשבר ובירך על נכונותה של טורקיה להשתתף בשיחות, אך אמר כי אוקראינה לא תוותר על אף שטח לרוסיה. בנאום לאומה לאחר פגישה חוצת מפלגות בפרלמנט, הכריז זלנסקי על תוכנית של "פטריוטיזם כלכלי" שכללה תמריץ של ייצור מקומי והפחתות מע"מ על בנזין.

כחלק מהכנות לפלישה אפשרית, רוסיה הודיעה על פינוי הדיפלומטים שלה מאוקראינה, ובמקביל דווח על שיירה גדולה של מאה משאיות עם חיילים שנצפתה במחוז בלגורוד שברוסיה, בכיוון הגבול עם אוקראינה. בתצלומי לווין של חברת Maxar נראו יותר ממאה כלי רכב צבאיים ועשרות אוהלי חיילים בבלארוס, סמוך לגבול עם אוקראינה. כמו כן, נראה בית חולים שדה חדש שהוקם במערב רוסיה ליד הגבול.

האליטה ברוסיה על הכוונת

הסנקציות של מדינות המערב הוטלו על כמה בנקים ברוסיה, גורמים המקורבים לפוטין ועל איגרות חוב רוסיות. "זו רק ההתחלה, האוסטרלים תמיד עומדים מול בריונים, ואנחנו נעמוד מול רוסיה יחד עם כל השותפים שלנו", אמר הלילה ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, בעת ההכרזה על הסנקציות הראשונות נגד רוסיה.

גרמניה אף הודיעה על הקפאת פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2 מרוסיה בצעד התקיף ביותר שאירופה צפויה לנקוט נגד מוסקבה בשלב הראשון. "אנחנו חייבים לבחון מחדש את המצב, במיוחד בכל הנוגע לנורד סטרים 2", אמר קנצלר גרמניה אולף שולץ במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת אירלנד בברלין.

הצינור, שאמור להעביר גז מרוסיה לגרמניה דרך הים הבלטי - ובכך למעשה לעקוף את אוקראינה - הושלם לפני כמה חודשים, אך לא קיבל את אישור הרשויות בשל המשבר באוקראינה. הפרויקט, שעלותו נאמדת בכ-11 מיליארד אירו, היה אמור להקל על מחירי האנרגיה ביבשת.

קייב, שקראה למערב להטיל סנקציות קשות על רוסיה, בירכה על המהלך של גרמניה, שהייתה עד כה מסויגת בנושא. זלנסקי אמר כי הוא לא צופה פלישה כוללת של רוסיה, אך אם זו תקרה - "מדינות נוספות יהיו בסכנה אף הן". לצדו של נשיא אסטוניה, אמר נשיא אוקראינה כי הוא שוקל את בקשת שר החוץ שלו לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם מוסקבה. רוסיה אמרה בתגובה כי היא לא מעוניינת בניתוק היחסים.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בקייב, 22 בפברואר, 2022. רויטרס
מחפש עדיין דרכים דיפלומטיות. זלנסקי, היום/רויטרס

מוקדם יותר, הפרלמנט של רוסיה אישר לשלוח כוחות צבא לחבלי הבדלנים במזרח אוקראינה. האישור יאפשר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבנות שם בסיסים צבאיים ולפרוס כוחות. "אנחנו נמלא את ההתחייבויות שלנו במידת הצורך", אמר פוטין כשנשאל אם ישתמש בכוחות במזרח אוקראינה והוסיף: "לא אמרתי שהכוחות שלנו יישלחו למזרח אוקראינה באופן מידי". זאת, על אף הדיווחים שהכוחות כבר כן נכנסו לשם אתמול, ולמעשה הם שם בהסוואה מאז 2014.

פוטין טען כי "הסכמי השלום במזרח אוקראינה לא קיימים עוד, אוקראינה צריכה להיות מפורזת מנשק", וחזר על דבריו חסרי הביסוס שלפיהן אוקראינה עלולה לפתח נשק גרעיני שיאיים על רוסיה.

במקביל לדבריו של נשיא רוסיה, מזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג אמר שזהו "אחד הרגעים המסוכנים ביותר בשנים האחרונות. אנחנו נמשיך לספק לאוקראינה תמיכה פוליטית".

מתקן של פרויקט צינור הגז נורדם סטרים 2 בלומבין, צפון גרמניה, 15 בפברואר 2022. AP
עצירת הפרויקט עלולה לגרום לזינוק במחירי האנרגיה. מתקן של פרויקט "נורדם סטרים 2" בגרמניה/AP

בנאום תקיף שנשא לפני החתימה על ההכרה במחוזות הבדלניים, אמר אתמול פוטין כי אוקראינה אינה "מדינה אמיתית", אלא "קולוניה אמריקנית" שבה מונהג "משטר בובות" מושחת. הוא תקף את מנהיגי ברית המועצות, שלדבריו היו אלו שוויתרו על חלקי המולדת לטובת הקמתה המלאכותית של אוקראינה.

משרד החוץ של רוסיה הדגיש כי עוד מוקדם לדון בגבולות "הרפובליקות" החדשות - שחלק משטחיהן נמצאים עוד בשליטת ממשלת אוקראינה, אף שמנהיג הבדלנים בדונייצק טען כי ההכרה כוללת את כל שטחו המנהלי של המחוז. הוא הוסיף כי הסוגייה תיפתר "בשלב מאוחר" יותר.

במוסקבה קראו למדינות נוספות להכיר בעצמאות המחוזות, וכמה מבעלות בריתה, בהן סוריה וניקרגואה, כבר התייצבו לצדה של רוסיה.

מפת הסכסוך במזרח אוקראינה. רויטרס
מפת הסכסוך/רויטרס
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין חותם על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים באוקראינה  22 בפברואר 2022. רויטרס
פוטין חותם על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים/רויטרס

שר ההגנה של אוקראינה, אולכסיי רזניקוב, אמר כי משמעות ההחלטה של פוטין היא שהקרמלין עשה צעד אחד נוסף לעבר הקמתה מחדש של ברית המועצות. עם זאת, נשיא רוסיה, שנפגש היום עם נשיא אזרבייג'ן - שהייתה אף היא חלק מברית המועצות - הבהיר כי מוסקבה מכבדת את הריבונות של יתר הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, וכי אוקראינה היא יוצאת דופן משום שהיא תחת "שלטון זר".

מתקן של פרויקט צינור הגז נורדם סטרים 2 בלומבין, צפון גרמניה, 15 בפברואר 2022. רויטרס
טקס זיכרון בקייב לחייל שנהרג במזרח המדינה, היום/רויטרס

מדינות המערב, שקיוו עד הרגע האחרון למנוע מפוטין להכיר במחוזות הבדלניים, הבטיחו להטיל סנקציות על המעורבים. מדינות רבות כבר פינו את השגרירויות שלהן מקייב, כולל ישראל, ועברו לעיר לבוב שבגבול פולין.

"אפשר לקבוע כי הפלישה לאוקראינה החלה", אמר מוקדם יותר שר הבריאות של בריטניה, סג'יד ג'אוויד, שהוסיף כי בשל כך תטיל הממלכה סנקציות על רוסיה. לדבריו, אירופה התעוררה "ליום אפל מאוד באירופה" והוא השווה את המשבר הנוכחי למשבר הטילים בקובה ב-1962, כשארצות הברית וברית המועצות היו קרובות למלחמה גרעינית. העימות נמנע כשמוסקבה הסכימה להוציא את הטילים שפרסה בקובה, ובתמורה הוציאה ארצות הברית בחשאי טילים שהציבה בטורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully