וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה על הכרת רוסיה בעצמאות הבדלנים: "צעד נוסף לקראת הקמתה מחדש של בריה"מ"

עודכן לאחרונה: 22.2.2022 / 14:51

הנשיא זלנסקי הבהיר כי ארצו מוכנה לכל תרחיש לאחר שפוטין הורה על שליחת כוחות לדונייצק ולוגסנק, וקרא למערב להעניש את מוסקבה שקוראת לעולם להכיר בעצמאות המחוזות. בריטניה: "הפלישה החלה". בקייב נערכים למלחמה: "כבר איבדתי חלק מהמולדת, אגן עליה"

בווידאו: זלנסקי מגיב להכרה הרוסית במחוזות הבדלניים באוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (שלישי) כי גבולות מדינתו יישארו כפי שהם ללא קשר להצהרות רוסיה. זאת, בהמשך להכרזתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על עצמאות המחוזות הבדלניים דונייצק ולוגנסק במזרח אוקראינה, צעד שעשוי לסלול את הדרך לפלישה נרחבת יותר. "אנו מוכנים לכל דבר שיקרה בטווח ארוך", אמר זלנסקי.

הוא האשים את רוסיה, שהודיעה על שליחת כוחות לשטחים הבדלניים, בהרס שיחות השלום, ואמר כי מדינתו מחויבת להמשיך בדרכים דיפלומטיות לאחר שמוסקבה הכירה רשמית בעצמאות שני מחוזות הבדלניים במזרח המדינה. נשיא אוקראינה הוסיף כי ארצו מצפה לצעדים "ברורים ויעילים" מצד בעלות בריתה נגד רוסיה, וקרא למפגש פסגה בהול של מנהיגי אוקראינה, רוסיה, גרמניה וצרפת.

לדבריו, אוקראינה תדע עכשיו "מי חבר ושותף אמיתי, ומי ימשיך לנסות ולהפחיד את רוסיה במילים". הוא הכריז: "אנחנו באדמה שלנו". הוא דחק הבוקר במערב להטיל ללא דיחוי סנקציות על הקרמלין, כולל השבתת צינור הגז השנוי במחלוקת נורד סטרים 2.

זלנסקי אמר כי הוא לא צופה פלישה כוללת של רוסיה, אך אם זו תקרה - "מדינות נוספות יהיו בסכנה אף הן". לצדו של נשיא אסטוניה, אמר נשיא אוקראינה כי הוא שוקל את בקשת שר החוץ שלו לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם מוסקבה. רוסיה אמרה בתגובה כי היא לא מעוניינת בניתוק היחסים, אף שהיא

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בנאום לאומה אחרי ההכרה של רוסיה במחוזות הבדלניים, 22 בפברואר 2022. רויטרס
מצפה לתמיכה מהמערב. נשיא אוקראינה זלנסקי בנאום לאומה, הלילה/רויטרס

בנאום תקיף שנשא לפני החתימה על ההכרה במחוזות הבדלניים, אמר אתמול פוטין כי אוקראינה אינה "מדינה אמיתית", אלא "קולוניה אמריקנית" שבה מונהג "משטר בובות" מושחת. הוא תקף את מנהיגי ברית המועצות, שלדבריו היו אלו שוויתרו על חלקי המולדת לטובת הקמתה המלאכותית של אוקראינה.

שר ההגנה של אוקראינה, אולכסיי רזניקוב, אמר כי משמעות ההחלטה של פוטין היא שהקרמלין עשה צעד אחד נוסף לעבר הקמתה מחדש של ברית המועצות.

לאחר הישמע החדשות על ההכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים, רבים בקייב היו המומים, אולם הם אמרו שהם ערוכים להגן על ארצם. "אני בהלם", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ארטם איוושנקו, טבח בן 22, יליד דונייצק. הוא אמר כי ההחלטה של פוטין היא "החדשות המפחידות ביותר" ששמע מאז שברח מהמחוז לפני שמונה, עם פרוץ המלחמה.

"אני גר שם, כבר איבדתי חלק מהמולדת שלי, הוא נלקח מאתנו, אז אגן עליו". במהלך הלילה, שיירות של כלי רכב צבאיים, בהם טנקים, נראו במחוז דונייצק במזרח אוקראינה.

משרד החוץ של רוסיה הדגיש הבוקר כי עוד מוקדם לדון בגבולות "הרפובליקות" החדשות - שחלק משטחיהן נמצאים עוד בשליטת ממשלת אוקראינה. במוסקבה קראו למדינות נוספות להכיר בעצמאות המחוזות, וכמה מבעלות בריתה, בהן סוריה וניקרגואה, כבר התייצבו לצדה של רוסיה.

טנק ברחובות דונייצק, מזרח אוקראינה, 22 בפברואר 2022. רויטרס
ממתינים לצעד הבא של פוטין. טנק ברחובות דונייצק, הלילה/רויטרס

מדינות המערב, שקיוו עד הרגע האחרון למנוע מפוטין להכיר במחוזות הבדלניים, הבטיחו להטיל סנקציות על המעורבים. ארצות הברית, האיחוד האירופי ובריטניה הודיעו שיכריזו היום על צעדי ענישה, ומדינות רבות פינו את השגרירויות שלהן מקייב, כולל ישראל.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח אתמול בערב עם מנהיגי צרפת וגרמניה כדי לתאם את הצעדים הבאים נגד מוסקבה. ביידן כבר חתם על צו האוסר על סחר והשקעות של אזרחים אמריקנים במחוזות הבדלניים, עם זאת, גורם בממשל אמר הלילה כי שליחת הכוחות הרוסיים טרם מהווה "פלישה נוספת, שתפעיל סנקציות רחבות יותר". עם זאת, הוא הוסיף כי פלישה מלאה עשויה להתרחש בכל רגע.

מפת הסכסוך במזרח אוקראינה. רויטרס
מפת הסכסוך/רויטרס

לונדון, מנגד, אמרה כי הפלישה החלה למעשה. "אפשר לקבוע כי הפלישה לאוקראינה החלה", אמר שר הבריאות של בריטניה, סג'יד ג'אוויד, שהוסיף כי בשל כך תטיל הממלכה סנקציות על רוסיה. בהמשך, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי ארצו תטיל עיצומים על חמישה בנקים רוסיים ושלושה בעלי הון רוסים.

לדברי ג'אוויד, אירופה התעוררה "ליום אפל מאוד באירופה" והוא השווה את המשבר הנוכחי למשבר הטילים בקובה ב-1962, כשארצות הברית וברית המועצות היו קרובות למלחמה גרעינית. העימות נמנע כשמוסקבה הסכימה להוציא את הטילים שפרסה בקובה, ובתמורה הוציאה ארצות הברית בחשאי טילים שהציבה בטורקיה.

תושבים שהתפנו ממזרח אוקראינה מגיעים לאזור מוסקבה, רוסיה, 22 בפברואר 2022. רויטרס
תושבים שהתפנו ממזרח אוקראינה מגיעים לאזור מוסקבה, היום/רויטרס

בשל ההסלמה, ארצות הברית מפנה את הדיפלומטים שלה מאוקראינה, ושר החוץ שלה אנתוני בלינקן אמר כי דיפלומטים אמריקנים שהוצבו בעיר לבוב שבמערב אוקראינה ישהו במהלך הלילה בפולין. "אנו נוקטים פעולה זו למען ביטחונם של אזרחי ארצות הברית, כולל הצוות הדיפלומטי שלנו", אמר. בנוסף לכך, הוא אמר כי הכוחות הרוסים ממשיכים לנוע ליד הגבול עם אוקראינה, במה שנראה כמו פלישה שעשויה להתרחש בכל רגע.

במהלך ישיבת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם, אמרה שגרירת ארצות הברית, לינדה תומאס-גרינפילד, כי ההכרה של מוסקבה במחוזות הבדלניים היא חלק מניסיונה להכשיר את הפלישה שלה לאוקראינה. עוד אמרה בנאומה כי ההשלכות של פעולותיה של רוסיה יהיו קשות, ויורגשו ברחבי אוקראינה, אירופה והעולם.

שגריר סין לאו"ם, בעלת ברית קרובה של רוסיה, קרא לכל הצדדים "לנהוג באיפוק" ולהימנע מכל פעולה העלולה להוסיף למתיחות.

בתוך כך, מזכיר ממשלת יפן, שבעצמה מצויה בסכסוך טריטוריאלי עם רוסיה, גינה את מוסקבה. "הפעולות הללו מפרות את ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, מפרות את החוק הבינלאומי והן אינן מקובלת", מסר. עוד אמר כי יפן תנקוט בפעולות בהתאם למצב בפועל, כולל הפעלת סנקציות.

ארה"ב: רוסיה גיבשה רשימת חיסול באוקראינה

גורמים אמריקניים אמרו כי יש מידע מודיעני שלפיו רוסיה גיבשה רשימה של אוקראינים, "שיחוסלו או יישלחו למחנות" בתרחיש של פלישה - כך דיווחו כלי תקשורת בארצות הברית. לפי מכתב שנשלח לנציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, שגרירות ארצות הברית בז'נבה טענה כי התכנית של רוסיה ליום שאחרי הפלישה כוללת עינויים, העלמות כפויות ו"סבל אנושי רחב".

ארצות הברית טוענת כי המטרות כוללות מתנגדי משטר רוסים ובלארוסים החיים באוקראינה, עיתונאים ופעילים נגד שחיתות, ו"אוכלוסיות בסיכון כמו מיעוטים דתיים ואתניים וחברי קהילת הלהט"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully