וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך מקרון: ביידן הסכים להיפגש עם פוטין אם לא יפלוש לאוקראינה

במה שנראה כמו המאמץ האחרון למנוע מלחמה, נשיא ארה"ב ונשיא רוסיה נענו "באופן עקרוני" לבקשתו של מקרון. ואולם, מהבית הלבן נמסר כי מפגש כזה יתקיים רק אם פוטין לא יפלוש לאוקראינה. במקביל, ממשל ביידן הכין חבילה ראשונית של סנקציות נגד רוסיה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם על הסכסוך הרוסי אוקראיני/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסכימו "באופן עקרוני" לקיים מפגש פסגה על אוקראינה כדי למנוע מלחמה - כך אישר הלילה (שני) הבית הלבן את ההודעה של ארמון האליזה. זאת, לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון ניהל יום של שיחות עם שני המנהיגים. מהבית הלבן ומארמון האליזה נמסר כי פסגה כזאת תתקיים רק אם רוסיה לא תפלוש לאוקראינה.

ממשרדו של מקרון נמסר כי "תבוצע עבודה אינטנסיבית" שתאפשר פגישה כדי לנסות להבטיח הפסקת אש בחבל הדונבאס שבמזרח אוקראינה. במקביל, לפי שלושה אנשים המעורים בפרטים, ממשל ביידן הכין חבילה ראשונית של סנקציות נגד רוסיה. ביידן כינס אתמול את המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, וביטל את נסיעתו לביתו בדלוואר. כ-150 אלף חיילים רוסים פרוסים בגבולות אוקראינה, כולל כמה עשרות אלפים בבלארוס, וביידן אמר בימים האחרונים כי הוא משוכנע שפוטין החליט לתקוף.

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי "אנחנו תמיד מוכנים לדיפלומטיה. אנחנו גם מוכנים להטיל סנקציות מהירות וחמורות אם רוסיה תבחר במלחמה. וכרגע, נראה שרוסיה ממשיכה בהכנות להתקפה בקנה מידה גדול על אוקראינה בקרוב מאוד". שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב אמורים להיפגש ביום חמישי באירופה כל עוד לא תתרחש פלישה נוספת.

בריאיון ל-CNN אמר בלינקן "כל מה שאנו רואים מעיד על כך שזה רציני לגמרי" וש"אנחנו על סף פלישה. עד שהטנקים ינועו בפועל, והמטוסים יטוסו, נשתמש בכל הזדמנות ובכל דקה שנצטרך לראות אם הדיפלומטיה עדיין יכולה להניא את הנשיא פוטין מלקדם את זה".

גורם בממשל ביידן אמר כי הפסגה היא "לחלוטין רעיונית" וכי טרם נקבע המועד והפורמט שלה. לא ברור איזה תפקיד יהיה לאוקראינה, אם בכלל.

תמונת לוויין מציגה הצטברות של מסוקים וחיילים, ברוסיה, 20 בפברואר, 2022. רויטרס
תמונת לווין המציגה הצטברות כוחות רוסיים בגבול אוקראינה/רויטרס

לפי שלושה אנשים המעורים בפרטים, ממשל ביידן הכין חבילה ראשונית של סנקציות נגד רוסיה שכוללת איסור על מוסדות פיננסיים בארצות הברית לבצע עסקאות עבור בנקים רוסים גדולים. הצעדים, שייושמו רק אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, מטרתם לפגוע בכלכלה הרוסית על ידי ניתוק היחסים הבנקאיים בין בנקים רוסיים ובנקים אמריקנים המאפשרים תשלומים בינלאומיים.

בעוד שלטונות ארצות הברית אמרו שהגבלות בנקאיות יהיו חלק מחבילת סנקציות אפשריות, תכנית הממשל לנתק את קשרי הבנקאות - המחזקים את תזרימי הכסף העולמיים - לא דווחה בעבר. ארצות הברית גם תפעיל את כלי הסנקציות החזק ביותר שלה נגד יחידים וחברות רוסיות מסוימות על ידי הצבתם ברשימת אזרחים מיוחדים (SDN), ולמעשה תנפה אותם ממערכת הבנקאות האמריקנית, תאסור את הסחר שלהם עם אמריקנים והקפאת נכסיהם בארצות הברית. הבית הלבן ומשרד האוצר האמריקני סירבו להגיב.

המקורות הוסיפו שהחבילה עשויה להשתנות עד הרגע האחרון ולא ברור מי יהיו המטרות. עם זאת, הם מאמינים שמוסדות פיננסיים מובילים ברוסיה כולל VTB Bank, Sberbank, VEB ו- Gazprombank הם יעדים אפשריים.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לקראת פגישתם בז'נבה, שוויץ 16 ביוני 2021. רויטרס
בדרך לעוד מפגש? ביידן ופוטין בפסגה בשוויץ, ביוני שעבר/רויטרס

במקביל, סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה אמרו כי שני אזרחים נהרגו בהפגזות של צבא אוקראינה. כמו כן, תמונות שפרסמה חברת Maxar האמריקנית, הראו כי ליד הגבול עם אוקראינה נפרסו עוד חיילים רוסים וציוד משוריין נוסף.

ההתפתחויות מצטרפות לדיווח אתמול ברשת CBS האמריקנית, לפיו הכוחות הרוסיים שבגבול אוקראינה קיבלו הוראה להתקדם בפלישה לאוקראינה. לפי הדיווח, שמתבסס על הערכות של המודיעין האמריקני, המפקדים בשטח מגבשים תכניות ספציפיות לתמרונים בשדה הקרב.

בנוסף לכך, מוסקבה הזהירה כי האזהרות החוזרות ונשות שמשמיע המערב לגבי פלישתה האפשרית לאוקראינה הן פרובוקטיביות ועלולות להוביל לתוצאות שליליות. "התרגיל היומי בהכרזה על תאריך פלישה של רוסיה לאוקראינה הוא מנהג רע מאוד", הזהיר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, בהתייחסו לכמה מועדים שבהם נקבו במערב כיום האפשרי שבו תתקוף רוסיה את אוקראינה, שהייתה בעבר חלק מברית המועצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully