וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין הכיר בעצמאות המחוזות הבדלניים באוקראינה והורה על שליחת "כוח משקיפים"

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 10:06

הצעד של נשיא רוסיה מגביר את החשש מפני פלישה ושם ככל הנראה קץ לאפשרות של מפגש פסגה עם נשיא ארה"ב ביידן. בנאום תקיף שנמשך כשעה, אמר פוטין הסנקציות המערביות לא מרגשות אותו, והוסיף כי אלו יוטלו על רוסיה בלאו הכי. נשיא אוקראינה כינס ישיבת חירום ושוחח עם ביידן

בווידאו: פוטין חותם על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים באוקראינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכיר הערב (שני) בעצמאותם של המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה והורה לשלוח אליהם "כוח משקיף" צבאי. צעד זה מגביר את החשש מפני פלישה ושם ככל הנראה קץ לאפשרות של מפגש פסגה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. האיחוד האירופי גינה והודיע כי יטיל סנקציות על מוסקבה, ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כינס ישיבת חירום ושוחח עם ביידן על ההתפתחויות האחרונות. מהבית הלבן נמסר כי ביידן יאשר סנקציות על המחוזות הבדלניים.

בתום נאום תקיף שנמשך כשעה, ושבו למעשה שלל את הצדקת קיומה של אוקראינה המודרנית ותקף את התרחבותה מזרחה של נאט"ו, חתם פוטין על צו המכיר בעצמאות שני המחוזות לצד מנהיגיהם. הוא קרא לפרלמנט, שיתכנס מחר, להכיר בהצעה שלו. לאחר ההכרזה, פרסמה התקשורת הרוסית תיעוד של זיקוקים שנורו בחגיגות בשטחי הבדלנים.

"המצב במזרח אוקראינה קריטי", אמר פוטין בנאום שנשא לאומה ובו תקף את מנהיגיה הקומוניסטיים של ברית המועצות ביצירת מדינה "פיקטיבית" באוקראינה. "אוקראינה היא חלק אינטגרלי מההיסטוריה שלנו, "מזרח אוקראינה הוא חלק מהאדמות ההיסטוריות של רוסיה". הוא האשים את אוקראינה, שאותה תיאר בתור "מושבה אמריקנית עם משטר בובות", בהפגזת אזרחים בשטחי הבדלנים.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין חותם על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים באוקראינה  22 בפברואר 2022. רויטרס
פוטין חותם על הצו/רויטרס

פוטין לא התרשם מהאיום בסנקציות המערביות, ואמר כי אלו יוטלו על רוסיה בלאו הכי. הוא אמר כי לרוסיה יש זכות להגן על ביטחונה והצהיר כי לעולם לא "תנטוש את ריבונותה וערכיה הלאומיים". בין היתר, הוא טען שנאט"ו הפרה את התחייבויותיה שלא תתרחב מזרחה, וכי רוסיה "נשדדה" עם קריסת ברית המועצות ועצמאותן של הרפובליקות שהרכיבו אותן.

לפני הנאום, הקרמלין הודיע כי פוטין עדכן את מנהיגי צרפת וגרמניה על המהלך, בתום פגישה עם בכירי ממשלו שבה הם הביעו תמיכה בהכרה. מנהיגי "הרפובליקות העממיות" של דונייצק ולוגנסק פנו מוקדם יותר היום למוסקבה בבקשה שזו תכיר בעצמאותם ותסייע להם כלכלית וצבאית, על רקע הסלמה בלחימה עם צבא אוקראינה בימים האחרונים.

קייב הטילה על המורדים, שפתחו בהתקוממות נגד שלטונה ב-2014, את האחריות על קריסת הפסקת האש בחבל הדונבאס והאשימה אותם בניסיון לגרור אותה לפרובוקציות שיצדיקו את התערבות רוסיה. פוטין פרס עד 190 אלף חיילים בגבולותיה של אוקראינה בשבועות האחרונים, אך מוסקבה מכחישה שיש לה כוונה לפלוש אל שכנתה.

חגיגות בדונייצק לאחר החתימה של פוטין על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים 21 פברואר 2022. רויטרס
חגיגות הבדלנים לאחר ההכרה בעצמאות המחוזות/רויטרס

במהלך היום, רוסיה טענה כי חבלנים מצבא אוקראינה ניסו לחדור לשטחה בכלי רכב משוריינים ושחמישה מהם חוסלו. קייב אמרה שמדובר ב"פייק ניוז", והטענות של מוסקבה, שאותן לא ניתן לאשש, תואמות את התרחיש שהציגו מדינות המערב בשבועות האחרונים - יישום מבצעי "דגל כוזב" כהכשרת הקרקע למעורבות צבאית.

ההכרה בעצמאות מחוזות הבדלניים מנוגדת לחלוטין להסכמי הפסקת האש שנחתמו במינסק ב-2015 בתיווך צרפת וגרמניה. הם נועדו להוות בסיס למשא ומתן לסיום הסכסוך, אך מוסקבה וקייב מאשימות זו את זו בכישלון התהליך.

רק בתחילת היום עוד הייתה תקווה לנתיב הדיפלומטי, כשהבית הלבן הודיע שביידן נתן למקרון הסכמה "עקרונית" להיפגש עם פוטין בתנאי שלא יפלוש לאוקראינה. ואולם, הקרמלין מיהר לצנן את ההתלהבות כשהודיע שאין תכנית ספציפית לפגישה נוספת בין המנהיגים, שנועדו לפני כשנה בשוויץ.

ביידן נותר בוושינגטון וביטל את תכניתו לשהות בביתו בדלוואר, והוא כינס היום שוב את המועצה לביטחון לאומי שלו. במקביל, בבית הלבן נמסר כי ביידן חתם על כחל מהסנקציות שאישר להטיל על המחוזות הבדלניים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה מהבית הלבן על המשבר באוקראינה, 15 בפברואר 2022. רויטרס
ביידן/רויטרס

גם ממשלת בריטניה הודיעה כי תכריז מחר על סנקציות בתגובה להכרזת רוסיה. עוד הוסיפו שהסנקציות צפויות להגיע רחוק יותר אם תתרחש פלישה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הזהיר כי פלישה רוסית עשויה לקרות "בתוך שעות" ואמר לזלנסקי כי מדינתו תבחן את האפשרות לשלוח כוחות שיסייעו בהגנה על אוקראינה. שר החוץ של גרמניה אמר כי הם מתייעצים עם השותפים שלהם ויגיבו להחלטת פוטין. גם טורקיה ואוסטרליה גינו את המהלך של נשיא רוסיה, וביפן דווח כי גם ממשלתה שוקלת את הטלת הסנקציות מצידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully