וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חירום באוקראינה, רוסיה מבטיחה להגיב ב"עוצמה" לסנקציות המערב

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 17:46

מצב החירום יימשך לפחות חודש, והצבא פתח בגיוס מילואים של בני 18 עד 60 בשל ההכרה הרוסית במחוזות הבדלניים. פוטין: "פתוחים לדיפלומטיה, אבל האינטרסים שלנו לא פתוחים למו"מ". טראמפ שיבח אותו: "ההכרה במחוזות הבדלניים - גאונית"

בווידאו: אוקראינה בקו החזית עם רוסיה/צילום: רויטרס

אוקראינה תכריז על מצב חירום ברחבי המדינה בעקבו האיומים הגוברים מצד רוסיה - כך אמר היום (רביעי) ראש המועצה לביטחון לאומי, אולכסיי דנילוב. הוא אמר כי מצב החירום יימשך 30 יום, ויוכל להתארך ב-30 יומים נוספים. בשטחי הבדלנים בדונייצק ובלוגנסק שורר מצב החירום מאז פרוץ העימות ב-2014, ובקייב נערכים להתרחבות העימות בשל ההכרה הרוסית בעצמאותם.

אתמול הכריז הנשיא וולודימיר זלנסקי על גיוס כוחות מילואים, אך נמנע מלהודיע על גיוס כללי. לפי הצו שעליו חתם זלנסקי, בני 18 עד 60 נקראים לגיוס מילואים של עד שנה. הבוקר דיווח צבא אוקראינה על הרוג ושישה פצועים בסבב הלחימה בחבל הדונבאס, שנמשך כבר שבוע ימים.

במקביל, משרד החוץ של אוקראינה קרא לאזרחי המדינה שלא לנסוע לרוסיה ולאלו שנמצאים שוב לעזוב אותה במהירות. אוקראינה, שהייתה בעבר חלק מברית המועצות, שוקלת לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם רוסיה, שממילא נמצאים בשפל המדרגה.

תמונת לוויין של כלי רכב צבאיים בשדה תעופה בסמוך למזיר, בלארוס, 22 בפברואר 2022. רויטרס
ריכוז הכוחות נמשך. תמונת לוויין של כלי רכב צבאיים בשדה תעופה בבלארוס, אתמול/רויטרס

במוסקבה, משרד החוץ איים בתגובה "עוצמתית" לסנקציות המערביות. הנשיא ולדימיר פוטין אמר הבוקר כי הוא מוכן לבחון "פתרונות דיפלומטיים" למשבר באוקראינה, אך הדגיש כי "האינטרסים של רוסיה והביטחון של אזרחינו לא פתוחים למשא ומתן". פוטין הציב בימים האחרונים את התנאים שלו - כולל התחייבות של נאט"ו שלא תצרף את אוקראינה לשורותיה ופירוזה מנשק. הוא אף טוען שהיא מתכננת לפתח נשק גרעיני, דבר שאותו מכחישים בקייב.

ביממה החולפת מדינות המערב הטילו סנקציות על רוסיה כתגובה להכרה בעצמאות של המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. במערב רואים בהכרה בעצמאות שטחי המורדים צעד מקדים לפלישה נרחבת יותר, והפרלמנט של רוסיה אישר אתמול לפוטין לשלוח כוחות צבא מחוץ לשטח המדינה.

שוטר ונציגי המשמר הלאומי של אוקראינה מול שגרירות רוסיה בקייב 23 בפברואר 2922. רויטרס
אנשי ביטחון מחוץ לשגרירות רוסיה בקייב, היום/רויטרס

פוטין אמר אתמול כי אין זה אומר שהוא יפרוס מידית חיילים במזרח אוקראינה - חרף הדיווחים שהוא כבר עשה זאת. תמונות לוויין ותיעודים ברשתות החברתיות ממשיכים להצביע על ההכנות המתקדמות של צבא רוסיה לקראת פלישה כוללת לאוקראינה. סימן נוסף לכך ניתן לראות בהודעה של מוסקבה על פינוי כל הדיפלומטים שלה מאוקראינה, ואלו תועדו שורפים מסמכים בכמה נציגויות. לפי משרד החוץ של רוסיה, היום החל הפינוי הרשמי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם נשיא אזרביג'אן, מוסקבה, 22 בפברואר 2022. רויטרס
הציב תנאים קשוחים מול אוקראינה. פוטין במפגש עם נשיא אזרבייג'ן בקרמלין, אתמול/רויטרס

בעקבות האירועים האחרונים, הבית הלבן אמר הלילה כי לא מתוכננת בשלב זה פסגה בין הנשיא ג'ו ביידן לפוטין, שקיבלה את הסכמתו העקרונית של ביידן בתחילת השבוע, אך בתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. כמו כן, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ביטל את פגישתו עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. לדבריו, "החלה הפלישה של רוסיה לאוקראינה ולכן אין טעם בפגישה".

מנגד, פוטין זכה לשבחים מצד נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שלא הסתיר את חיבתו לרודן הרוסי לאורך כהונתו ואף עמד למשפט הדחה בקונגרס על שעצר לכאורה העברת סיוע צבאי לאוקראינה כדי שזו תמצא רפש על ביידן לקראת הבחירות לנשיאות.

"זה גאוני", אמר טראמפ בפודקסט שבו נשאל על ההכרה של פוטין במחוזות הבדלניים ותיאר את נשיא רוסיה כ"מבין עניין". לטענתו, נשיא רוסיה עשה זאת עתה ולא בזמן כהונתו משום שיחסיהם היו טובים יותר. הוא אף אמר כי ביידן לא צריך לשלוח כוחות למזרח אירופה, אלא "להגן" על גבולה הדרומי של ארצות הברית מפני מהגרים.

מפת הסכסוך במזרח אוקראינה. רויטרס
מפת המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה/רויטרס

ביידן הכריז אתמול על הטלת סנקציות ראשונות על רוסיה, והבטיח שזו רק ההתחלה. "זו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והיא דורשת תגובה חזקה", אמר ביידן בדברים שנשא לאומה והכריז על שליחת כוחות נוספים לחיזוק הגנתן של המדינות הבלטיות.

"המנה הראשונה של הסנקציות מתחילה עכשיו. אנחנו נטיל סנקציות על שני בנקים רוסיים ועל האליטה הרוסית, ורוסיה תשלם מחיר כבד עוד יותר אם תמשיך בתוקפנות שלה. אין לנו כוונה להילחם, אבל אנחנו נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו". הוא הוסיף כי עדיין יש זמן למנוע את התרחיש הגרוע ביותר: "ארצות הברית ובעלות בריתנו עדיין פתוחות לדיפלומטיה".

סין, בעלת בריתה של רוסיה, אמרה בתגובה למשבר כי היא מתנגדת לסנקציות באופן כללי וכי היא קוראת לצדדים "לנהוג באיפוק", מבלי שגינתה את מוסקבה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הדגיש את מחאתו כלפי ההכרה של רוסיה במחוזות הבדלניים, אך הוסיף כי ארצו לא תנתק את יחסיה עם מוסקבה ושב על נכונותו לתווך בינה לבין אוקראינה, שלה הוא סיפק מל"טים מתקדמים. הוא שוחח היום על המשבר עם פוטין והוא ישתתף בשיחת ועידה של נאט"ו, אף שאנקרה לא הצטרפה למדינות במערב בהטלת העיצומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully