וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרויקט שאמור לקצר את משך הנסיעה לצפון תקוע, ובינתיים הוא הגורם העיקרי לפקק

עודכן לאחרונה: 10.3.2022 / 13:31

הרחבת קטע הכביש שבין מחלף עין תות ליקנעם יצאה לדרך ב-2019 בניהול של "חוצה ישראל" והייתה אמורה להסתיים אחרי שנתיים. כעת, אחרי 3 שנים, הפרויקט עדיין מתנהל ומותיר כ-100 אלף נהגים ביממה מתוסכלים מהעיכובים והתאונות. "אם צריך להביא עוד 100 עובדים, שיביאו"

בווידאו: שאילתא בנושא המקטע שבין עין תות ליקנעם בכביש 6/צילום: ערוץ כנסת

הפרויקט שאמור לקצר את משך הנסיעה לצפון תקוע, ובינתיים הוא הגורם העיקרי לפקק שמטריף את הנהגים. מדובר בקטע הכביש שבין מחלף עין תות ליקנעם, במסגרתו מתבצעת הרחבת כביש 70 לשעבר, בשני הכיוונים, תוך הכפלתו משני נתיבים לארבעה נתיבים לכל כיוון והפיכתו לכביש 6.

מדובר בפרויקט בהשקעה של 440 מיליון שקלים לכחמישה ק"מ בלבד, למרות שלכאורה אינו כולל אתגרים הנדסיים יוצאי דופן - קביעה עליה החברה חולקת. הוא ממומן מתקציב המדינה ומנוהל על ידי חברת "חוצה ישראל" שמשמשת גם כרגולטור של כביש 6 על שני חלקיו.

לאורך השנים הקימה החברה 13 מקטעים של הכביש הכוללים 24 מחלפים, תחזקה והרחיבה את נתיביו ובנתה כבישים רוחביים המתקשרים אליו. כיום, כביש 6 הוא עורק התחבורה הראשי בישראל, שמשרת כ-220 אלף כלי רכב מדי יום וניתן לנסוע בו 188 ק"מ, מצפון לדרום, ללא רמזורים בפחות משעתיים. למרבה הצער, מי שרוצה להבטיח לעצמו להגיע בזמן, צריך להוסיף אפשרות לשעה בפקק בשער לצפון - יקנעם.

קטע הכביש שבין מחלף עין תות ליקנעם. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
"זה פקק נורא, שמעיק עלינו מאד כבר שנים". קטע הכביש שבין מחלף עין תות ליקנעם/מערכת וואלה!, יואב איתיאל
קטע הכביש שבין מחלף עין תות ליקנעם. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
"אין אלטרנטיבות"/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

פרויקט קטע הכביש הזה שיצא לדרך בפברואר 2019 היה אמור להימשך כשנתיים וחצי אך הוא נמשך כבר שלוש שנים, העבודות שם מזדחלות, וכך גם התנועה העוברת הנאמדת בכ-100 אלף כלי רכב ביממה בימות השבוע. אולם גם בסופי שבוע נחווים שם פקקים ארוכים. ביום שישי האחרון לקח כשעה לחצות את הקטע הקצר הזה לכיוון יקנעם. כחמישה כלים הנדסיים נראו עובדים בשטח בפרויקט המתנהל בעצלתיים.

זה נכון שלאורך כל זמן הביצוע הכביש נשאר פעיל - אתגר לוגיסטי עבור חברת "חוצה ישראל" המבצעת את הפרויקט. אלא ש"פעיל" זה עניין יחסי. בפועל, במרבית הזמן, הקטע המדובר עמוס מאד או פקוק. הנהגים מתוסכלים מהעיכובים ומהתאונות, מן הסתם גם חברות הביטוח מוטרדות מעשרות מיליוני השקלים שהן נדרשות לפצות בגינן, נגרם זיהום אוויר, בזבוז שעות עבודה ופגיעה בפריון ופרנסי היישובים אומרים שהעיכוב המתמשך הוא חסם בפיתוח הצפון.

"זה לא עניין נקודתי", מדגיש משה דוידוביץ', ראש המועצה מטה אשר וחבר הנהלת אשכול גליל מערבי ובעברו מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל ומנכ"ל עיריית עכו. "לפקק הזה באזור יקנעם יש השפעות על כל מי שמתגורר צפונה, כולל תושבי הישובים שלנו עד ראש הנקרה שנדרשים להגיע למרכז הארץ, או מי שפוקד אותנו מאזור המרכז. זה פקק שנמשך כבר שנים המצטרף לשורת המחדלים של טיפול בבעיית התחבורה בפריפריה. אם ממשלת ישראל אכן רוצה לתת מענה לאזרחים שגרים בצפון ולאפשר לאזרחים לגור בצפון ולהגיע במהירות ויעילות לכל רחבי הארץ היא חיבת להשלים את הפרויקט הזה ביחד עם פרויקטים נוספים כמו כביש 6 לצפון בהקדם, מדובר באינטרס לאומי".

בווידאו: הפקק בין מחלף עין תות ליוקנעם/צילום: רויטרס
פקק תנועה בצומת אליקים, 21 בפברואר 2022. שלומי גבאי
"הייתה שם התברברות"/שלומי גבאי

דקלה רפלוביץ', תושבת זכרון יעקב אמרה לוואלה! כי "הפקק הקבוע באזור יקנעם מטריד אותנו קשות. חזרנו לארץ לפני חצי שנה בעקבות הבן שלנו בן ה-16 שעלה שנה לפנינו דרך תכנית נעל"ה, ונמצא בפנימייה בנהלל. הגדרנו את בחירת מקום מגורינו בארץ לפי מיקום הפנימיה - מרחק שלא יעלה על חצי שעה נסיעה מהילד. זיכרון יעקב נמצאה מתאימה. לאכזבתנו כל מוצאי שבת כשאנו מחזירים אותו לפנימייה הנסיעה שאמורה לקחת לנו שעה - הלוך חזור, מתארכת לשעה וחצי-שעתיים לפעמים ואין אלטרנטיבות. התסכול הוא גדול מאוד".

בחברה טוענים שהפרויקט מורכב שכן הוא מבוצע בעורק תחבורה ראשי המחבר בין צפון הארץ ומרכזה המהווה בקטע הזה פרוזדור תשתיות עיקרי של מדינת ישראל וכולל בין היתר תשתיות מים, חשמל, דלקים וגז, שנדרשו העתקה טרם תחילת העבודות. בשל חשיבותו של עורק זה לכל אורך תקופת הביצוע הכביש נשאר פעיל. עבודה בכביש פעיל הינה מורכבת ומסובכת יותר בהשוואה לעבודה באתר בנייה סטרילי. מן היום הראשון לעבודות פתחה החברה נתיב נסיעה נוסף מעין תות לאליקים ומיקנעם לאליקים על מנת לשפר זרימת התנועה הקיימת גם לאורך תקופת הביצוע. "מדובר במהלך ייחודי שמאתגר את שלביות הביצוע", אמרו.

בפועל, קשה לחצות את הקטע הזה מבלי להתעכב בפקק. מרבית הפקקים מתרחשים בשעות הבוקר, בעיקר לכיוון צפון כשאנשים ממהרים למקומות העבודה בפארק ההייטק של יקנעם ובשעות הערב, לכיוון דרום, כשהם חוזרים. אבל פקקים כבדים נרשמים גם בימי שישי, כשמטיילים נעים צפונה ובכל מוצאי שבת כשמטיילים שבים מהצפון למרכז הארץ. למעשה לא ניתן לחזות מתי יתרחש שם פקק ענק, בין היתר מהסיבה שבשל העבודות, והסימונים הארעיים והלא ברורים על הכביש ומהלך הנהיגה עם העצירות התכופות, מתרחשות שם התנגשויות בין כלי רכב באופן קבוע. אלה מוסיפות עוד צפיפות לפקקים העצומים הנשרכים אחר כך מאחוריהן, עד שמשטרה ורכבי גרר מגיעים לפנות אותם.

עוד אתגר שהדגישו בחוצה ישראל הוא השמירה על תצורת הנוף והסביבה בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של כביש 6 ובכך הציב אתגרים גדולים מבחינה הנדסית. כך למשל קירות תמך בגובה של עשרות מטרים הנבנים מלמעלה למטה, נתמכים בברגי סלע באורך של עד 25 מטרים ומהווים "אלמנטים הנדסיים ייחודיים ומורכבים לביצוע מה עוד שהם מחופים באבן". בנוסף, כולל הפרויקט גם הקמת חניון מנוחה לרכבים כבדים, ראשון מסוגו בארץ עם ירידה ישירה מכביש מהיר.

פקק תנועה בצומת אליקים, 21 בפברואר 2022. שלומי גבאי
מיכאלי/שלומי גבאי

"זה פקק נורא, שמעיק עלינו מאד כבר שנים", אומר סימון אלפסי, ראש העיר יקנעם עילית. "אנחנו סובלים פעמיים: גם על הכביש וגם מכל אלה שמתחכמים ומנסים לעקוף אותו דרך רחובות העיר ויוצרים לנו במקביל פקק פנימי. זה כביש חשוב שמחבר בין המרכז לצפון ואצלנו משרת את מי שמגיע משם ומשם אל פארק ההייטק שלנו. למזלנו בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה כאלפיים עובדים מהבית, אבל גם כך זה מקשה מאד על החברות, על ספקים ועל לקוחות. התייחסו למעורבים יותר מדי בעדינות כדי שלא 'ישברו את הכלים', זה פרויקט בין עירוני ואין לי הרבה יותר מדי מה לעשות, אבל אני עוקב אישית, בקשר רציף עם כל הדרגים, גם בשטח וגם בכנסת ובממשלה ומנסה לזרז ככל יכולתי".

בשבוע שעבר עלה כבר הסיוט המתמשך לכנסת, במסגרת שאילתא לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, שהגישה ח"כ יעל רון בן משה, מזכ"לית כחול-לבן וחברת קיבוץ געתון בגליל המערבי שבדרכה לכנסת בעצמה משתמשת קבועה בקטע הכביש הזה. מיכאלי השיבה לה: "אני מסכימה איתך לגמרי. אני נדהמתי, והתקוממתי על העובדה שהעבודות שם נמשכות כל כך הרבה שנים, וגורמות באמת לתקלה מאוד מאוד גדולה באזור - בכל האזור, אגב, צריך להגיד - זה ממש מפריע לכל האזור, לא רק בתוך הכביש עצמו. נכנסתי לתוך העניין, והבנתי שהיו פערי תכנון ופערי ביצוע. כלומר, הקירות שצריך להקים שם הם מורכבים יותר מבחינה הנדסית ומבחינה ביצועית ממה שחשבו ותכננו מלכתחילה. איכשהו הייתה שם איזו התברברות. זה לא טופל כראוי, לצערי, לפני שבאנו ונכנסנו לעניין הזה". מיכאלי הבטיחה לטפל בעניין אישית, ומסרה כי בסיכום בין מנכ"לית משרדה וגורמי המקצוע הקבלן מחויב לסיים את העבודות עד ספטמבר 2022. לדבריה, "ככל שהוא לא יעמוד בסיכום או נראה שיש עיכובים בדרך שמאיימים על כך שהוא לא יעמוד בסיכום הזה, יש לנו סל של סנקציות שאנחנו לא נהסס להפעיל".

"להבנתי מתשובת השרה, בתוך שבעה חודשים יבוא סוף לסיוט המתמשך בקטע הזה. משרד התחבורה בוחר שלא להיגרר להליך משפטי ארוך מול הקבלן המבצע ולעכב את הפרויקט עוד, שזה מבחינתי מבורך, אבל אחרי שייתן את הפתרון, משרד התחבורה יצטרך לבדוק היטב את תהליך ההחלטות שהביא לעיכובים הבלתי מתקבלים על הדעת בהשלמת הפרויקט הזה ובסבל שנגרם לנהגים, לנוסעים ולתושבים", אומרת ח"כ יעל רון בן משה. "אין לי תשובות איך מנהרות קשות לתכנון וביצוע באחריות חברת שפיר הושלמו ונפתחו לתנועה לפני שנתיים, והכביש עדיין בעבודות. אני מבינה שיש שלביות בפרויקט הנדסי, אבל עם מאות אלפי אזרחים התלויים בקטע הכביש הזה היה נכון למצוא דרכים יצירתיות יותר. אני נוסעת שם בשעות שאין עבודות בכלל ולאו דווקא בשבת. אם היו צריך להביא עוד מאה עובדים אז היו צריכים להביא. צריך לקצר את זמן העבודות ולפתור את המועקה. בינתיים הפרויקט הזה הוא צוואר בקבוק לכל מי שמגיע מקריית שמונה והגליל העליון או מאזור נהריה והגליל המערבי. את כל הזמן שאתה מרוויח בכביש 6 אתה מפסיד בקטע הזה ליד יקנעם". בן משה ביקשה להדגיש: "ככלל אני לא מרוצה מהתחבורה בצפון ומסדרי העדיפויות של משרד התחבורה בצפון, לא בתשתיות ולא בתחבורה הציבורית".

מחוצה ישראל נמסר לוואלה!: "אנו מתנצלים על אי הנוחות ומשקיעים את מירב המאמצים לסיון העבודות מוקדם ככל הניתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully