וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה במזרח אוקראינה נמשכת, הכוחות הרוסיים יישארו בבלארוס

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 15:55

הקרמלין מזהיר כי כל "פרובקציה קטנה" בשטחי הבדלנים עלולה לגרום ל"תוצאות בלתי הפיכות", בעוד שזלנסקי קרא להפסקת אש. מקרון ופוטין שוחחו אף שבמערב משוכנעים שהוא החליט לפלוש. בסימן מדאיג נוסף, בלארוס הודיעה כי התרגילים עם רוסיה, שהיו אמורים להסתיים היום, יתארכו

בווידאו: חילופי אש במזרח אוקראינה/צילום: רויטרס

הלחימה במזרח אוקראינה בין המורדים לצבא נמשכת זה היום הרביעי ברציפות, כשהקרמלין הזהיר היום (ראשון) שהמתיחות הגיעה לשיא וכי כל "פרובוקציה קטנה עלולה לגרום לתוצאות בלתי-הפיכות". אוקראינה, שאיבדה שני חיילים ביממה החולפת קוראת להפסקת אש, ומדינות המערב מאשימות את רוסיה בהסלמה האחרונה במטרה להמציא תירוץ להתערבותה בלחימה.

רוסיה, שפרסה כ-150 אלף חיילים בגבולות אוקראינה, הזהירה כי האזהרות החוזרות ונשות שמשמיע המערב לגבי פלישתה האפשרית הן פרובוקטיביות ועלולות להוביל לתוצאות שליליות. "התרגיל היומי בהכרזה על תאריך פלישה של רוסיה לאוקראינה הוא מנהג רע מאוד", הזהיר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, בהתייחסו לכמה מועדים שבהם נקבו במערב כיום האפשרי שבו תתקוף רוסיה את אוקראינה, שהייתה בעבר חלק מברית המועצות.

במקביל, בסימן מדאיג נוסף, בלארוס הודיעה היום על הארכת התרגילים עם הכוחות הרוסיים, שהיו אמורים להסתיים היום. זאת, לדברי מינסק, בעקבות ההסלמה בעימותים בחבל הדונבאס. משרד ההגנה במיסנק לא פירט מה היא המשמעות עבור הכוחות הרוסיים שבבלארוס, שמונים לפי הערכת נאט"ו כ-30 אלף חיילים, אך במערב קיוו ששתי המדינות יעמדו בהבטחותיהן שלפיהן הם ישובו לרוסיה לאחר התרגילים.

היחסים המתהדקים בין רוסיה לבלארוס בלטו אתמול כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אירח את הרודן אלכסנדר לוקשנקו ב"חדר המצב" בעת שפיקח על תרגיל בטילים אסטרטגיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני. באופוזיציה הגולה של בלארוס מאשימים את לוקשנקו בוויתור על ריבונות המדינה תמורת שימור שלטונו.

חייל בצבא אוקראינה במקלט בעמדה בקו החזית עם הבדלנים במזרח המדינה, 19 בפברואר 2022. AP
הפסקת האש קרסה. חייל מצבא אוקראינה במסתור בקו החזית, אתמול/AP

מנהיגי המערב הביעו בימים האחרונים ביטחון בכך שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה, חרף הכחשותיה הנמרצות של מוסקבה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר הלילה בריאיון לרשת BBC כי "העדויות מצביעות על כך שרוסיה מתכננת את המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945". לדבריו, "כל הסימנים מעידים על כך שתוכנית הפלישה כבר החלה במובנים מסוימים".

במקביל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה "בכל רגע", וכי הוא יכנס את המועצה לביטחון לאומי במהלך היום לדון בכך.

תושבים בדרך לתחנת רכב כדי להתפנות אל רוסיה מהעיר דבלצבה, מזרח אוקראינה, 19 בפברואר 2022. Alexei Alexandrov, AP
אוקראינה מכחישה שיש לה כוונה לתקוף את שטחי הבדלנים. תושבים מתפנים לרוסיה, אתמול/AP, Alexei Alexandrov

עם זאת, מנהיג המערב עדיין מנסים להניא את פוטין מפתיחת מלחמה, תוך איומים בסנקציות כואבות ובקריאות לקיום דיאלוג חרף התנגדותם לכמה מדרישות המפתח של הקרמלין - בראשן הבטחה שאוקראינה לעולם לא תצורף לנאט"ו.

פוטין ונשיא צרפת עמנואל מקרון שוחחו היום פעם נוספת, והאחרון יעדכן את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשיחת טלפון נוספת בהמשך היום. זלנסקי, שהשתתף בוועידה במינכן, מתח אתמול ביקורת על מדינות נאט"ו ודרש לוח זמנים ברור להצטרפות מדינתו לארגון. "הן צריכות להיות כנות" בכוונותיהן כלפי אוקראינה, אמר זלנסקי.

זלנסקי קרא היום להפסקת אש "מידית" במזרח המדינה והביע את תמיכתו בחידוש תהליך השלום. שר החוץ שלו, דימיטרו קוליבה, אמר כי על המערב להטיל כבר עכשיו לפחות חלק מהסנקציות שגיבש נגד רוסיה. "צריך לעצור את רוסיה עכשיו, אנחנו רואים איך האירועים מתפתחים", הזהיר בתדרוך שנתן מוויעדת הביטחון במינכן.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר אתמול כי "כל הסימנים מראים שרוסיה מתכננת מתקפה נרחבת על אוקראינה. קודם לכן גורם בארגון אמר כי נאט"ו העביר את משרדיו מקייב ללבוב שבמערב המדינה ולבריסל מטעמים ביטחוניים. "הבטיחות של אנשינו היא מעל הכל", אמר הגורם, שלא הרחיב בעניין מספר העובדים שהועברו מהמשרדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully