וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדלנים במזרח אוקראינה מפנים אזרחים לרוסיה, בקייב מכחישים: "אין כוונה לתקוף"

עודכן לאחרונה: 18.2.2022 / 16:44

הפרות הפסקת האש בחבל הדונבאס נמשכות זה היום השני ברציפות, ומנהיגי המורדים הכריזו על פינוי תושבים לרוסיה, בצעד נוסף שעלול לספק עילה לפלישה. אוקראינה מאשימה את מוסקבה בהפצת דיסאינפורמציה, פוטין: עליה לשבת ולדבר עם המורדים. ארה"ב: למרות הטענות, אין נסיגה

בווידאו: גן ילדים שנפגע בחילופי בין צבא אוקראינה למורדים/תיעוד שעלה ברשתות חברתיות

ממשלת אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה דיווחו היום (שישי) על המשך הלחימה זה היום השני ברציפות, ומנהיגי המורדים הודיע על פינוי אזרחים לרוסיה, בהסלמה נוספת של המתיחות. זאת בצל החשש שמוסקבה - שריכזה כ-150 אלף חיילים בגבולותיה עם אוקראינה - עלולה להשתמש בהסלמה בלחימה בחבל הדונבאס כתירוץ להתערב במדינה.

אף שהפסקות האש הופרו פעמים רבות בשנים האחרונות, מקור דיפלומטי אמר לרויטרס כי העימותים אתמול היה הגדולים ביותר מאז 2015 - השנה שבה נחתמו הסכמי מינסק. המקור הוסיף כי משקיפים מהארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה כבר תיעדו 80 הפרות לאורך קו החזית מאז תחילת היום.
הקרמלין אמר כי הוא מודאג מהמצב במזרח אוקראינה ונראה שהוא "בעל פוטנציאל מסוכן מאוד".

בשעות אחר הצהריים, ראשי הרפובליקות העממיות של דונייצק ולוגנסק - שני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה - הודיעו על פינוי נרחב של אזרחים לדרום רוסיה וקראו לכל הגברים לשאת נשק. צופרים המודיעים על פינוי נשמעו בדונייצק, ותורים ארוכים נרשמו מחוץ לתחנות דלק וכספומטים במחוז.

גן ילדים שהופגז במחוז לוגנסק, אוקראינה, 17 בפברואר 2022. AP
הפסקת האש לפני קריסה. גן ילדים שהופגז בלוגנסק, אתמול/AP

במערב חושדים כי רוסיה, שכבר טוענת ל"רצח עם" במחוז, יוצרת הסלמה מכוונת - כחלק ממבצע "דגל כוזב" - ומפיצה מידע כוזב. זאת על מנת להצדיק התערבות ישירה שלה בסכסוך שהחל ב-2014 וגבה את חייהם של כ-15 אלף איש. לפתחו של הנשיא ולדימיר פוטין מונחת הצעה להכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים שאושרה השבוע בפרלמנט. אישורה תהווה הפרה חמורה של ההסכמים ותשים למעשה קץ לתהליך השלום.

שר ההגנה של אוקראינה אמר היום לפרלמנט כי יש סיכוי "נמוך" לעימות רחב היקף עם רוסיה, בעוד ששר החוץ האשים את רוסיה בהפצת דיסאינפורמציה על כוונותיה לפתוח במבצע במזרח המדינה או לחבל במפעילים הכימיים באזור. הוא לא פירט מעבר לכך, אולם ארצות הברית הזהירה בשבועות האחרונים כי רוסיה נערכת לביום תקריות, כולל שימוש בנשק כימי, על מנת למצוא עילה למלחמה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו במוסקבה, 18 בפברואר 2022. רויטרס
מחזקים את שיתוף הפעולה הצבאי. פוטין ולוקשנקו במוסקבה, היום/רויטרס

רוסיה המשיכה להצהיר היום על סיום תרגילים צבאיים במוקדים שונים בשטחה ובחצי האי קרים, שסיפחה מאוקראינה, אך מדינות המערב, נאט"ו ואוקראינה טוענות שהמצב הפוך. במוסקבה הודיעו כי פוטין יפקח מחר על תרגיל של "הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים", הכולל שיגורי טילים מסוגים שונים, אולם טענו שאין סיבה לדאגה.

גם היום נמשכים המאמצים האמריקניים לגבש חזית מערבית אחידה מול רוסיה, והם יהיו גולת הכותרת של כנס הביטחון השנתי במינכן, שבו לא יהיו השנה נציגים רוסים. בין המשתתפים יהיו סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, ובכירים אחרים בממשל, בהם שרי ההגנה והחוץ.

שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, נפגש הבוקר עם עמיתו בפולין, הגובלת באוקראינה, ודחה זה היום השני ברציפות את טענותיה לנסיגה. הוא הבטיח כי ארצות הברית מחויבת לביטחונן של חברות נאט"ו. "פוטין לא רוצה נאט"ו חזקה יותר באגף שלו, וזה בדיוק מה שיש לו היום", אמר אוסטין במסיבת עיתונאים אחרי שהכריז על מכירה מתוכננת של טנקי "אברמס" לפולין.

בשעות הערב, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ישוחח עם מנהיגי צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, בריטניה, האיחוד האירופי ונאט"ו על המשבר אוקראינה. ביידן, ששלח אלפי חיילים בשבועות האחרונים למזרח אירופה, אמר אתמול כי האיום מפני פלישה של רוסיה לאוקראינה "גבוה מאוד".

"כל האינדיקציות מראות שהם נערכים להיכנס לאוקראינה", אמר ביידן לכתבים בצאתו מהבית הלבן. הוא הוסיף כי אין בכוונתו לקיים שיחה נוספת עם פוטין, עם זאת, ביידן הוסיף כי הוא עוד מאמין שניתן להגיע לפתרון דיפלומטי.

לפי משרד החוץ של ארצות הברית, שר החוץ אנתוני בלינקן ייפגש בשבוע הבא עם מקבילו סרגיי לברוב - בתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. אתמול אמר בלינקן, שנאם בפני מועצת הביטחון של האו"ם, שהוא שלח מכתב ללברוב המציע פגישה בשבוע הבא באירופה.

שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין מתקבל במשמר כבוד בוורשה, פולין, 18 בפברואר 2022. רויטרס
ארה"ב תמכור לפולין טנקים מתקדמים. שר ההגנה אוסטין בביקור בוורשה, היום/רויטרס

בינתיים, רוסיה הביעה מורת רוח מהתשובה של ארצות הברית לדרישותיה הביטחונית. דובר הקרמלין אמר כי פוטין כינס את המועצה לביטחון לאומי שלו כדי לדון בתגובה האמריקנית, אך לא פירט מעבר לכך.

פוטין אירח היום את שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, ודן עמו במשבר ובשלב הבא בשיתוף הפעולה הצבאי שלהם. התרגילים הגדולים שמקיימים שני הצבאות שלהם בשבועות האחרונים בשטח בלארוס מדאיגים מאוד את המערב, החושש שהפלישה לאוקראינה עשויה לצאת לדרך מבלארוס, הגובלת בה בצפון. רוסיה הבטיחה שכל החיילים שלה ישובו לבסיסיהם לאחר תום התרגילים, אולם היא לא נקבעה במועד מדויק ולוקשנקו הביע נכונות להמשיך ולארח אותם.

לאחר פגישתם, פוטין אמר כי על אוקראינה לשבת למשא ומתן עם הבדלנים לאור "המתיחות הגוברת" באזור". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסרב לדון עמם ישירות, ודורש להיפגש עם פוטין, שבו הוא רואה אחראי לסכסוך, אולם במוסקבה מסרבים לקריאותיו שעלו פעמים רבות בשנים האחרונות.

כוחות ביטחון מאיישים מחסום נייד בעיר חרקוב, אוקראינה, 17 בפברואר 2022. AP
בקייב מאשימים את מוסקבה בהפצת דיסאינפורמציה. כוחות אוקראיניים בתרגיל בחרקוב, אתמול/AP

רוסיה הבהירה אתמול לארצות הברית בתשובתה הכתובה כי התנאים לסיום המשבר עם אוקראינה כוללים עצירת משלוחי הנשק לקייב, הסגת כלי הנשק שכבר הועברו לה וציותה לתהליך השלום במזרח המדינה. משרד החוץ של רוסיה נתן את ההצהרה אחרי שמוסקבה העבירה בכתב את תשובתה להצעותיה הביטחוניות של וושינגטון. בנוסף, רוסיה מתעקשת שעל ארצות הברית להסיג את כל הכוחות ממרכז אירופה וממזרחה.

רוסיה הזהירה כי היא תידרש להגיב, כולל שימוש באמצעים "צבאיים-טכניים", אם וושינגטון לא תדון עמה בערבויות ביטחוניות מחייבות. מוסקבה שבה על תלונותיה שלפיהן "הקווים האדומים" שלה זוכים להתעלמות וכי היא מודאגת מהפעילות הצבאית המתגברת של ארצות הברית ונאט"ו בגבולותיה.

ארצות הברית ובעלות בריתה בנאט"ו מסרבות להתחייב שלא יצרפו חברות חדשות לשורותיהן, אף שהסיכוי שאוקראינה תצורף בעתיד הקרוב הוא קלוש, אך הן מוכנות לדון בסוגיות אחרות כמו בקרת נשק.

בצעד נוסף שמעיד על הסלמה במשבר בין המעצמות, הודיעה מוסקבה על גירוש סגן שגריר ארצות הברית במדינה בתגובה לגירוש דיפלומט רוסי בכיר מוושינגטון. ממשל ביידן גינה את המהלך, שלדבריו אינו מוצדק ורק יוביל להסלמה במשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully