וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי אש בין צבא אוקראינה למורדים; בקייב ובמערב חוששים: "תירוץ לפלישה"

עודכן לאחרונה: 17.2.2022 / 16:00

שני הצדדים האשימו אלו את אלו בהפרת הפסקת האש, בצל החשש שרוסיה תנצל כל הסלמה באזור הסכסוך כדי לפלוש. הקרמלין: "מודאגים מאוד". שר ההגנה של ארה"ב: רוסיה מקרבת כוחות לגבול ומנות דם. במקביל, מוסקבה מגרשת את סגן השגריר האמריקני

בווידאו: אוקראינה מגבירה את הפיקוח בגבול עם בלארוס בשל החשש מפלישה רוסית/צילום: רויטרס

צבא אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה ניהלו היום (חמישי) חילופי אש, בצל החשש שמוסקבה עשויה להשתמש בהסלמה בלחימה בחבל הדונבאס כתירוץ להתערב במדינה.

לטענת צבא אוקראינה, בהפגזות של המורדים נפגע גן ילדים בעיירה במחוז לוגנסק. בצבא אמרו כי לא היו נפגעים. עד ראיה סיפר לרויטרס על הפגזות ארטילריות שנשמעו בסמוך לנמל התעופה בדונייצק ובאלנובקה, עיירה במחוז דונייצק, אזורים שנמצאים בשליטת הבדלנים הפרו-רוסים שפתחו בהתקוממות נגד קייב ב-2014, בעקבות הדחתו של הנשיא הפרו-רוסי.

באוקראינה אמרו כי ההפגזות היום לא היו הפרה שגרתית של הפסקת האש, והנשיא וולודימיר זלנסקי אמר כי זאת "פרובוקציה גדולה". מקור דיפלומטי משקיפים מהארגון לשיתוף פעולה וביטחון באירופה תיעדו הפגזות רבות לאורך קווי החזית.

הקרמלין הביע "דאגה של ממש" מההסלמה בלחימה, ובמקביל נרשמה החרפה במשבר הדיפלומטי עם ארצות הברית, כשמוסקבה הודיעה על גירוש סגן השגריר ללא סיבה ברורה. בוושינגטון הבטיחו להגיב.

גן ילדים שניזוק בהפגזות של המורדים במחוז לוגנסק, אוקראינה, 17 בפברואר 2022. רויטרס
הסכסוך באזור נמשך מאז 2014. גן ילדים שנפגע בהפגזות במזרח אוקראינה, היום/רויטרס

רוסיה, שריכזה כ-150 אלף חיילים בגבולות אוקראינה, מכחישה שיש לה כוונה לתקוף את שכנתה והיא המשיכה להצהיר גם היום על חזרתם של חלק מהכוחות לבסיסיהם. עם זאת, במערב ובקייב אומרים כי לא רק שאין לכך הוכחות בשטח, אלא שמוסקבה רק עיבתה את מערכיה המאיימים.

שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, אמר היום כי רוסיה ממשיכה לקרב כוחות לגבול אוקראינה, להגדיל את אספקת מנות הדם שלה ולפרוס עוד כלי טיס התקפיים. במקביל, שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, הודיע ברגע האחרון כי הוא ישתתף בדיון על המשבר שיתקיים בהמשך היום במועצת הביטחון של האו"ם.

בגזרה אחרת, רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שצבא עורך תרגילים גדולים עם צבא רוסיה, אמר היום כי ייתכן שחלק מהציוד הצבאי של רוסיה יישאר בארצו עם תום משחקי המלחמה ביום ראשון. הוא אף הזהיר כי הוא עשוי לפרוס נשק גרעיני בשטח בלארוס אם ארצו "תאויים" על ידי המערב. מחר הוא ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

גשר חדש שהוקם בגבול בלארוס-אוקראינה, 15 בפברואר 2022. רויטרס
תמונת לוויין של גשר חדש שהוקם בגבול בלארוס-אוקראינה במהלך תרגיל של צבא רוסיה, שלישי/רויטרס

ארצות הברית הזהירה אתמול מהתגברות התעמולה השקרית בתקשורת הרוסית הרשמית, שנועדה לעצב את דעת הקהל בתרחיש של פלישה. הנשיא ולדימיר פוטין כבר טען השבוע כי במזרח אוקראינה מתרחש "רצח עם", והרשויות ברוסיה פתחו אתמול בחקירת טענות ל"קברי אחים" באזור הסכסוך.

אחד התרחישים האפשריים במשבר הנוכחי פרט למתקפה נרחבת הוא הכרה של רוסיה בעצמאות שני המחוזות הבדלניים, לוגנסק ודונייצק, וסיפוח עתידי שלהם. הפרלמנט של רוסיה אישר השבוע במהלך בזק את ההצעה, שמונחת על שולחנו של הנשיא ולדימיר פוטין. בקרמלין אמרו אתמול כי הכרה בשני המחוזות אינה עולה בקנה אחד עם הסכמי מינסק - הסכמי הפסקת האש שנחתמו ב-2014 וב-2015 ומאז הופרו שוב שוב.

גורם אמריקני בכיר אמר הלילה בתדרוך לכתבים בארצות הברית כי בימים האחרונים הגיעו עוד 7,000 חיילים רוסים נוספים לגבול אוקראינה. לדבריו, רוסיה עלולה להמציא תירוץ להצדקת פלישתה לאוקראינה "בכל רגע נתון". על טענותיה של רוסיה לצמצום כוחותיה, אמר הגורם הבכיר: "הם קיבלו תשומת לב רבה לטענה הזו, גם כאן וגם ברחבי העולם, אבל אנחנו יודעים שזה שקר".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ששלח אלפי חיילים למזרח אירופה מאז תחילת המשבר, שוחח אתמול בערב על המצב עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, שפגש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה מוקדם יותר השבוע.

"רוסיה חייבת לנקוט צעדים ממשיים לעצירת ההסלמה", הסכימו שני המנהיגים, שנפגשו בעצמם בבית הלבן בתחילת החודש, לפי הודעת לשכת הקנצלר.

טנקים של צבא רוסיה מועמסים על רציפי רכבת רגע לפני חזרתם לבסיס הקבע שלהם לאחר תרגילים במדינה 16 בפברואר 2022. AP
טנקים מצבא רוסה מועלים לרכבת בחזרה לבסיסם לאחר תום תרגיל במערב המדינה, אתמול/AP

רוסיה מאשימה את המערב ב"היסטריה", אך מתעקשת לקבל ערבויות לכך שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו ושהברית תסיג כוחות ממדינות מזרח אירופה שהצטרפו לשורותיה לאחר המלחמה הקרה. במערב מסרבים לכך, אך מביעים נכונות לדון עם מוסקבה בסוגיות ביטחוניות אחרות כמו בקרת נשק.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, המנסה מצד אחד לשדר רוגע לציבור ומצד שני מאיץ את ההכנות לכל מתקפה, אמר אתמול כי "לא ראינו שום נסיגת כוחות, רק שמענו על כך". הוא סקר אתמול תרגיל צבאי, במהלך יום שהוקדש ל"אחדות" האומה. רביעי סומן על ידי גורמי מודיעין במערב כיום פלישה אפשרי של רוסיה, שלעגה על כך בתגובה.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הדהד אתמול את הפקפוק בהצהרותיה של מוסקבה, ואמר כי היא רק מאיצה את בניין הכוח שלה בגבולות אוקראינה. הוא הזהיר כי האיום הנשקף מרוסיה הפך ל"נורמה חדשה", והוסיף כי הברית שוקלת להקים צוותי קרב חדשים במרכז אירופה ובדרום-מזרחה. לדבריו, זהו חלק מהמאמץ לחזק את ההגנות באירופה - שבהן הושקעו 270 מיליארד דולר מאז 2014, השנה שבה סיפחה רוסיה את חצי האי קרים - בעודו מנסה להבטיח לרוסיה שהברית אינה מהווה איום עליה.

ברוסיה התייחסו לדבריו בביטול, ואמרו כ הם "לא מתעניינים עוד" בהצהרותיו של מזכ"ל הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully