וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ונאט"ו: רוסיה ממשיכה לרכז כוחות בגבולות אוקראינה

עודכן לאחרונה: 16.2.2022 / 23:03

במערב ובקייב לא מתרשמים מהצהרותיה של מוסקבה על החזרת חלק מהכוחות. "אלו רק הצהרות בינתיים", אמר נשיא אוקראינה, שהכריז על "יום אחדות". ברוסיה לעגו לציפיה שהפלישה תקרה היום: "מלחמות באירופה פורצות ביום רביעי רק לעתים רחוקות"

בווידאו: ביידן מבהיר שרוסיה עדיין עשויה לתקוף את אוקראינה/צילום: רויטרס

ארצות הברית ונאט"ו אמרו היום (רביעי) כי רוסיה ממשיכה להעביר כוחות לגבולות אוקראינה. זאת חרף הצהרותיה של מוסקבה ביומיים האחרונים על חזרת חלק מהחיילים והציוד הצבאי לבסיסיהם, שנועדו לשכנע את המערב ואת קייב שפניה לא לפלישה.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי הברית - שבה רואה מוסקבה איום, במיוחד אם תצרף לשורותיה את אוקראינה - לא ראתה שום סימן לצמצום היקף הכוחות הרוסיים בגבולות אוקראינה: "להיפך, נראה שרוסיה ממשיכה בבניין הכוח הצבאי". הוא אמר לפני פגישה עם שרי ההגנה של הברית כי "אם הם באמת יתחילו להסיג כוחות, נברך על כך, אבל עדיין צריך להמתין ולראות".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר כי יחידות אסטרטגיות בצבא רוסיה ממשיכות להתקדם לעבר הגבול, ולא להתרחק ממנו. "יש את מה שרוסיה אומרת, ויש את מה שרוסיה עושה", אמר בלינקן בריאיון לרשת MSNBC. גורם מודיעיני מערבי בכיר אמר כי הסכנה לפלישה תישאר גבוהה לאורך החודש, וכי רוסיה יכולה לתקוף את אוקראינה כמעט ללא התראה מוקדמת.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מאזין להמנון ביום האחדות, קייב, 16 בפברואר 2022. AP
ירד לשטח. נשיא אוקראינה זלנסקי בשטח כינוס במערב המדינה, היום/AP

קולות דומים נשמעו גם בקייב. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שמבקר במתחם אימונים במערב המדינה, אמר כי "לא ראינו שום נסיגה עדיין, רק שמענו עליה". בריאיון שהעניק לרשת BBC אמר זלנסקי כי הוא חושב "שכל האנשים הנורמלים" מצפים לירידת מפלס המתיחות. זלנסקי אמר כי האיום של רוסיה - התומכת בבדלנים הנלחמים בצבא אוקראינה מאז 2014 - אינו חדש. הוא הוסיף כי כשהנסיגה תקרה, "כולם יראו זאת" ולא רק גורמי צבא ומודיעין. "בשלב זה, אלו רק הצהרות".

אוקראינה בחרה לציין "יום של אחדות" בעקבות הדיווחים בארצות הברית שלפיהם רוסיה עשויה לתקוף אותה היום, והאזרחים נקראו לתלות את דגלי המדינה ולשיר את ההמנון.

במקביל, אוקראינה רמזה היום למעורבות של רוסיה במתקפת הסייבר ששיתקה אתמול את אתר משרד ההגנה ואתרים של שני בנקים, שאותה תיארה כקשה ביותר בהיסטוריה שלה. הקרמלין, כהרגלו במקרים כאלו, הכחיש מעורבות של מוסקבה בפריצה לאתרים האוקראיניים. מתקפה דומה אירעה בחודש שעבר. בוושינגטון הבטיחו לסייע בחקירה.

תרגיל של צבא אוקראינה במחוז דונייצק, 15 בפברואר 2022. Vadim Ghirda, AP
תרגיל של צבא אוקראינה במחוז דונייצק, 15 בפברואר 2022/AP, Vadim Ghirda

רוסיה, שריכזה כ-150 אלף חיילים ממזרח, מצפון ומדרום לאוקראינה, פרסמה היום סרטון שבו נראו כלי רכב משוריינים מועברים ברכבת על גשר מחצי האי קרים - שאותו סיפחה מאוקראינה ב-2014 - אל שטחה של רוסיה. אתמול היא הודיעה על סיום תרגילים אחרים בסמוך לגבולות אוקראינה, ונשיאה ולדימיר פוטין הצהיר שהוא לא רוצה מלחמה באירופה אלא מעוניין להמשיך במשא ומתן על דרישותיה הביטחוניות של מוסקבה.

עם זאת, פוטין עצמו לא התחייב על נסיגה מלאה של הכוחות ואמר כי הצעדים הבאים של רוסיה תלויים בהתפתחות המצב. צבא רוסיה גם לא נקב במספר החיילים או כלי נשק שהתחילו לחזור לבסיסיהם ותיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו טנקים רוסיים במרחק של 25 ק"מ בלבד מהגבול עם אוקראינה.

ברוסיה לועגים: "מלחמות לא מתחילות ברביעי"

במהלך היום, נמשך התרגיל המשותף לצבא רוסיה וצבא בלארוס, אך במינסק מתעקשים שכל הכוחות הרוסיים יסוגו מהמדינה עם סיום התמרונים - יום ראשון. במערב חששו שרוסיה תפלוש לאוקראינה דרך בלארוס, הגובלת בה מצפון, אולם מוסקבה לעגה לאזהרות המערביות, שציינו את יום רביעי היום כמועד הפלישה האפשרי.

"מלחמות באירופה מתחילות ביום רביעי רק לעתים רחוקות", התבדח שגריר רוסיה לאיחוד האירופי, ולדימיר צ'יז'וב, בריאיום לעיתון הגרמני "וולט". "לא תהיה הסלמה בשבוע הבא, או בשבוע שלאחר מכן, או בחודש הבא".

כלי רכב משוריינים מועברים ברכבת מחצי האי קרים אל רוסיה, 16 בפברואר 2022. AP
נסיגה או הצגה? כלי רכב משוריינים מועברים ברכבת בגשר מקרים לרוסיה, היום/AP

שר ההגנה של בריטניה, בן וואלס, אמר היום כי "מוקדם מדי לומר" אם הנסיגה היא אמיתית, וציין שהרוסים "לא הורידו את הרגל מהגז". הוא אמר לרשת סקיי כי "אני חושב שלא ראינו הוכחות לנסיגה שהוכרזה על ידי הקרמלין, למעשה אנחנו ממשיכים לראות בניית דברים כמו בתי חולים שדה ומערכות נשק אסטרטגיות. עד שנראה דה-אסקלציה מתאימה, אני חושב שכולנו צריכים להיות זהירים ביחס למה שיוצא מהקרמלין.

נשיא מועצת אירופה, שארל מישל, אמר כי על מוסקבה לבחור בין מלחמה לדיפלומטיה והוא קרא לה להפגין את רצונה לעצור את ההסלמה במעשים מאשר במילים.

"ביומיים האחרונים, רוסיה אותתה שהיא עשויה להיות פתוחה לדיפלומטיה, ואנחנו מפצירים ברוסיה לנקוט צעדים קונקרטיים ומוחשיים לדה-אסקלציה משום שזה התנאי לדיאלוג פוליטי רציני", אמר מישל לחברי פרלמנט אירופים. "הבחירה היום היא בין מלחמה וקורבנות טרגיים לאומץ לשיתוף פעולה פוליטי, האומץ למשא ומתן דיפלומטי".

אתמול אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי וושינגטון טרם אימתה את הטענות של רוסיה. "למעשה, האנליזה שלנו מצביעה על כך שהם נותרו בעמדה מאיימת מאוד", מסר ביידן בהצהרה מהבית הלבן אתמול. הוא הבטיח כי ארצות הברית תתן לדיפלומטיה "כל הזדמנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully