וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מחזירה חלק מהכוחות מגבול אוקראינה, פוטין: "לא רוצים מלחמה באירופה"

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 18:15

נשיא רוסיה אמר לקנצלר גרמניה כי מוסקבה מוכנה להמשיך במו"מ, אך דרש לפתור את סוגיית הצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו מידית. בקייב ספקניים לגבי ההצהרות על הנסיגה, והפרלמנט של רוסיה ביקש מפוטין להכיר בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה

בווידאו: חלק מהכוחות הרוסים בגבול אוקראינה חוזרים לבסיסיהם בתום התרגיל הצבאי/צילום: רויטרס

רוסיה הודיעה היום (שלישי) על חזרה של חלק מהכוחות שהשתתפו בתרגילים בסמוך לגבול אוקראינה, במהלך שעשוי להרגיע את המתיחות בין מוסקבה למערב לאור החשש ממתקפה רוסית בימים הקרובים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנפגש במוסקבה עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, אמר כי הוא לא רוצה מלחמה באירופה, אך הוסיף שהמערב מתעלם מדרישותיה המרכזיות של ארצו.

רוסיה פרסה יותר מ-130 אלף חיילים בגבולות אוקראינה בשבועות האחרונים, אולם היא טוענת שזכותה להעביר את כוחותיה בתוך שטחה כראות עיניה. פוטין לא פירט במסיבת העיתונאים עם שולץ את היקף נסיגת הכוחות שדווח על ידי משרד ההגנה הבוקר, והדגיש כי רוסיה דורשת לפתור את שאלת הצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו באופן מידי.

"לגבי מלחמה באירופה, האם אנחנו רוצים בה או לא? ודאי שלא. זאת הסיבה שקידמנו הצעות לתהליך משא ומתן, שתוצאותיו צריכות להיות הבטחה הדדית לביטחון שווה לכולם, כולל לארצנו", אמר נשיא רוסיה.

פוטין אמר כי במזרח אוקראינה מתחולל "רצח עם" נגד האוכלוסייה הדוברת רוסית, אולם הוא הסתייג מהכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים בשלב זה. זאת אחרי שהפרלמנט הצביע בעד ההצעה והעברתה לאישורו של נשיא רוסיה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ במסיבת עיתונאים במוסקבה, 15 בפברואר 2022. רויטרס
רוסיה מביעה רצון להמשיך במו"מ. פוטין ושולץ במסיבת עיתונאים במוסקבה, היום/רויטרס

שולץ, שהגיע למוסקבה אחרי שנפגש אתמול עם נשיא אוקראינה בקייב, אמר כי הסגת חלק מהכוחות הרוסיים היא סימן טוב והוסיף כי עדיין ניתן להגיע לפתרון דיפלומטי. "עבורנו הגרמנים, אבל גם עבור האירופים, לא ניתן להשיג ביטחון בר-קיימא ללא רוסיה, לכן צריך להיות אפשרי להגיע לפתרון, לא משנה כמה קשה וחמור נראה המצב, אני מסרב לומר שזה חסר סיכוי", אמר קנצלר גרמניה.

אחרים היו יותר ספקניים משולץ, וביקשו להמתין ולראות את ההתפתחויות בשטח. שר החוץ של אוקראינה אמר כי קייב "תאמין" רק אחרי שתראה במו עיניה את נסיגת הכוחות הרוסיים. "אנחנו שומעים באופן קבוע הצהרות שונות מרוסיה, אז יש לנו חוק - אנחנו מאמינים למה שאנחנו רואים", אמר השר, דימיטרי קוליבה.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בירך על האיתותים מכיוון רוסיה, אך הדגיש כי בברית ממתינים למעשים בשטח. הוא ציין כי מוסקבה הותירה במקרים רבים בעבר ציוד צבאי בסיומם של תרגילים גדולים, וכך היא יכולה להתארגן מחדש במהירות.

כלי רכב משוריינים מועלים לתחנות רכבת בדרום רוסיה אחרי סיום תרגיל צבאי, 15 בפברואר 2022. AP
כלי רכב משוריינים מועלים לתחנות רכבת בדרום רוסיה אחרי סיום תרגיל צבאי, 15 בפברואר 2022/AP

משרד ההגנה של רוסיה הודיע מוקדם יותר חלק מהיחידות מהאגפים הדרומיים והמערביים בצבא השלימו את התרגילים שלהם והחלו לחזור לבסיסיהם. עם זאת, לא ברור בכמה חיילים מדובר, והתרגילים הגדולים האחרים בבלארוס ובים השחור נמשכים. בנוסף לכך, הוכרזו שורת תרגילים חדשים - כולל אחד בים התיכון, שבמסגרתו ייפרסו מטוסי קרב ומפציצים מתקדמים בסוריה.

"תמיד אמרנו שהכוחות ישובו לבסיסיהם אחרי שהתרגילים ייגמרו, זה המקרה גם הפעם", אמר דובר הקרמלין, דימטרי פסקוב. הוא האשים את ארצות הברית בהחרפת המשבר בשל אזהרותיה היומיות בדבר תחילתה של פלישה בכל עת, עד כדי כך, לדבריו, שפוטין התבדח על זה. "הוא ביקש למצוא אם הזמן המדויק, השעה, של התחלת המלחמה כבר פורסמה. אי אפשר להבין את שיגעון המידע הזה", אמר פסקוב לכתבים.

במקביל, הבית התחתון של רוסיה הצביע היום בעד הכרה בשני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, ושלח את ההחלטה להכרעתו של פוטין. הכרה בעצמאות המחוזות לוגנסק ודונייצק תשים קץ להסכמי מינסק שמהווים מסגרת לתהליך השלום לסיום הסכסוך במזרח אוקראינה שבו נהרגו כ-15 אלף בני אדם.

מזכ"ל נאט"ו הזהיר את רוסיה, שכבר סיפחה מאוקראינה את חצי האי קרים ב-2014, מהכרה במחוזות הבדלניים שהחלו בהתקוממות באותה שנה. לדבריו, תהיה זו "הפרה בוטה נוספת של השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה והריבונת שלה, משום שאין ספק שדונייצק ולוהנסק הם חלק מאוקראינה במסגרת הגבולות המוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית".

הוא אמר לכתבים בבריסל כי תהיה זו הפרה של החוק הבינלאומי ושל הסכמי מינסק, כך שיהיה קשה יותר להגיע לפתרון פוליטי המבוסס על ההסדרים הללו.

תרגיל נ"ט של צבא אוקראינה במחוז דונייצק, 15 בפברואר 2022. Vadim Ghirda, AP
תרגיל נ"ט של צבא אוקראינה במחוז דונייצק, 15 בפברואר 2022/AP, Vadim Ghirda

אתמול הודיעה ארצות הברית על סגירת השגרירות בקייב והעברת יתר הפעילות הדיפלומטית למערב אוקראינה. בוול סטריט ג'ורנל דווח כי משרד החוץ הורה לעובדי השגרירות בקייב להרוס ציוד מחשבים מחשש שיפול לידיים עוינות.

במקביל, ברשת CBS דווח הערב כי חלק מהכוחות הרוסיים עזבו את אזורי הכינוס שלהם והחלו לעבור לעמדות תקיפה, שבהן נפרסו משגרי ארטילריה ורקטות לטווח קצר. מוסקבה ממשיכה להכחיש שיש לה כוונה לתקוף את שכנתה והדגישה כי היא מעוניינת בהמשך המגעים הדיפלומטיים, אולם במערב טרם רואים לכך סימנים בשטח.

אתמול שוחח נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, והשניים הסכימו שיש חלון הזדמנויות קריטי למנוע מלחמה באמצעים מדיניים. "המנהיגים הדגישו שכל פלישה נוספת לאוקראינה תגרום למשבר ממושך עבור רוסיה, עם נזק מרחיק לכת הן לרוסיה והן לעולם", נמסר מלשכתו של ג'ונסון, שיחד עם ביידן מציג חזית תקיפה מול מוסקבה בשבועות האחרונים.

ביידן שלח אלפי חיילים למדינות מזרח אירופה החברות בנאט"ו בשבועות האחרונים, אך הוא ומנהיגים אחרים במערב הבהירו כי לא יתערבו ישירות במלחמה באוקראינה, אם תפרוץ. היום הגיעו עוד שמונה מטוסי קרב אמריקניים מדגם F-15 לפולין כדי להשתתף בכוח השיטור האווירי של נאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully