וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בממשלה על התכנית הכלכלית: "אנחנו כאן חוגגים ובחוץ אנשים במצוקה"

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 14:37

הממשלה אישרה שוב את הצעת חוק "עסקת החבילה" - למרות התנגדות שרי מרצ והעבודה. החוק אושר בועדת שרים לחקיקה בשבוע שעבר אך עלה לדיון הנסף בממשלה לאור ההתנגדויות ואושר מחדש. השר הורוביץ: "הדיבור שלכם באוצר נשאר אותו דיבור, שאין ואין ואין"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של רה"מ, שר האוצר ושרת הכלכלה ובה הם מכריזים על צעדים להפחתת יוקר המחייה/צילום: לע"מ

הממשלה אישרה היום (ראשון) שוב את הצעת חוק "עסקת החבילה", שרי מרצ והעבודה התנגדו. החוק אושר בועדת שרים לחקיקה בשבוע שעבר אך עלה לדיון הנסף בממשלה לאור ההתנגדויות ואושר מחדש. החוק הראשון הוא חוק הגדלת זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענקי העבודה לבעלי הכנסות נמוכות, והחוק השני הוא "עסקת החבילה", העוסק בהעלאת שכר המינימום במשק. הדיון בהצעות חוק אלה התקיים ברקע הביקורת הפנימית בקואליציה על ההתמודדות עם יוקר המחיה.

החוק הראשון שעוסק בהגדלת זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענקי העבודה לבעלי הכנסות נמוכות, מיישם את התוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר אביגדור ליברמן לפני כשבועיים להקלה ביוקר המחיה. החוק "עסקת החבילה" של שרת הכלכלה ארנה ברביבאי אושר בשבוע שעבר בוועדת שרים לחקיקה אך יעלה לדיון בממשלה לדרישת מפלגת העבודה, שמתנגדת לו ודורשת לעשות בו שינויים.

שר האוצר אביגדור ליברמן הזהיר בישיבת הממשלה את השרים כי "אם עסקת החבילה תשתנה בכנסת, נמשוך אותה". הצעת החוק כוללת אף סעיף מפורש שקובע שאם הכנסת תאשר שינויים בהצעה הממשלה תחזור בה מהצעת החוק ותמשוך אותה.

שרים בממשלה הביעו היום (ראשון) ביקורת על התוכנית הכלכלית ועסקת החבילה במשק במהלך ישיבתם השבועית. אחרי ששר האוצר אביגדור ליברמן הציג בפני הממשלה את נתוני הצמיחה פנה אליו שר התפוצות נחמן שי (העבודה). "שר האוצר, הנתונים שהצגת כאן נפלאים - אבל אני חושב שאנחנו כאן חוגגים ובחוץ אנשים במצוקה", אמר.

"אנשים משלמים יותר בסופר, זוגות צעירים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה במדינת ישראל - פשוט לא יכולים", המשיך. "הדירה הולכת ומתרחקת, כל חודש וכל שנה החלום הולך ונגוז, הולך ומתרחק. אני מבין את שר האוצר שמתרכז בנושא-שניים וזה גישה יפה - אבל מה עושים עם כל היתר? אני רוצה לדבר על הגמלאים למשל. הם חיים פה בתוכנו, לא נחשבים מגזר יצרני והיי-טק ומעמד ביניים, אז לא מטפלים בהם. הקצבאות שלהם לא עונות על המחירים העולים. ההישגים הגדולים של המדינה באו על הכתפיים והידיים והרגליים של הגמלאים שהקימו את המדינה, אז נא לא לשכוח אותם".

שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) אמר: "זה לא משנה בכלל הנתונים, זה משהו מדהים. לא משנה אם גדל, לא גדל, עלה, או לא עלה - הדיבור שלכם באוצר נשאר אותו דיבור, שאין ואין ואין".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 31 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ההצעות ידונו ברקע הביקורת בקואליציה על המהלכים שמקדם. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, מתחה ביקורת על עסקת החבילה להעלאת שכר המינימום ואמרה כי "אני בטוחה שבהיי-טק הציבור פחות מוטרדת מעליית המחירים, אבל למי שמרוויח שכר מינימום זה להיות או לחדול. זה ההבדל בין לקנות אוכל הביתה לבין לא. הממשלה הזו לא יכולה להקשות לעצמה לפגוע בשכר המינימום, בשלב הזה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) ביקרה גם היא את עסקת החבילה. "העלאת שכר המינימום שנמצאת כרגע בעסקת החבילה היא שחיקה בפועל של השכר ולא עלייה. צריך לשפר את ההצעה, כי בשכר המינימום כל שקל זה שקל שיוצא לצריכה, ולכן תורם להמשך הצמיחה. לגבי הסעיף שנוגע לכנסת, אין לו מקום. הכנסת היא לא חותמת גומי".

שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) אמר שהוא מבקש להביא גם את מחירי הדיור לדיון בממשלה. "זה לא עניין רק של זאב (אלקין), איילת (שקד) ואיווט. זה מה שמעניין היום את הציבור בישראל, צריך לדון בנושא הזה".

שרת החדשנות והמדע אורית פרקש (כחול לבן) אמרה כי היא מברכת את שר האוצר על העברת התקציב, אבל "לעניין יוקר המחיה - צריכים לקדם מהלך היסטורי לחינוך חינם מגיל 0-3. יש בזה את כל הערכים של הממשלה הזו. עידוד תעסוקה, עזרה למעמד הביניים, פינוי אלפי שקלים בחודש בעת שמחירי הדיור גבוהים. הרבה מהמובטלים הן מובטלות, נשים צעירות - זה צריך להיות הדגל שלנו". פרקש גם פנתה לשר הבריאות הורוביץ וקראה לו לזרז את רפורמת התמרוקים: "תעשה מעשה. חבל על כל יום שעובר שבו דווקא המוצרים היקרים במיוחד- משחות שיניים, קצף גילוח, טאולטיקה ואיפור מחכים לעוד שנתיים. לא יעלה על הדעת. עשית מעשה היסטורי, קצור את הפירות. תשלים את המהלך ותקדים הוזלת מאות מוצרים".

עוד בוואלה!

הכול גן עדן? על הפער בין קור הרוח שליברמן משדר, לבין הלב והכיס הציבורי

לכתבה המלאה
יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
"זוגות צעירים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה במדינת ישראל". שי/ראובן קסטרו

לפי טיוטת החוק שאושרה, שכר המינימום יעלה באופן מדורג ל-6,000 שקלים, עד ינואר 2026. כמו כן, הצעת החוק מבקשת להגדיל את ימי החופשה מ-16 ימים ל-17, לעובדים שמועסקים במקום העבודה שלהם עד חמש שנים. כמו כן, יתוקן אופן חישוב השעות הנוספות הקיים כיום. ההסדר ייבחן במשך שלוש שנים, והמסקנות יוגשו לכנסת.

בשבועיים האחרונים מתגברת ההתנגדות הפנימית בקואליציה לצעדים הכלכליים שמוביל שר האוצר, וחברי כנסת מכחול לבן, מרצ, העבודה ויש עתיד מאיימים שלא לתמוך בתוכניות אם לא יבוצעו בהם שינויים. ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה כי "נדמה שלכולם ברור שעסקת החבילה היא פארסה שלא מחזיקה מים, אחרת אין הסבר לניסיון לעקר את תפקיד הכנסת דרך הממשלה.היום מנסים באוצר להעביר את 'עסקת החבילה' עם סעיף שלא מאפשר לכנסת ליישם שינויים. מלבד עסקה שפוגעת בציבור העובדים ובפרט העובדים המוחלשים, זה גם צעד אנטי דמוקרטי, שמנוגד לכל השינויים שדיברנו עליהם כממשלת שינוי. לפי העסקה מעסיקים יוכלו לחסוך כסף על חשבון העובד, להעביר שעות עבודה בין הימים, כך שלא ישלמו שעות נוספות. בנוסף, העסקה תרע את מצבם של מיליון עובדים המשתכרים בשכר מינימום ותעלה את שכרם רק ב-54 אגורות לשעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully