וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מידע ביטחוני מסווג": טראמפ לקח מהבית הלבן מסמכים רגישים

לפי הארכיון הלאומי של ארה"ב המתעד את המסמכים הנשיאותיים, טראמפ לקח איתו לאחוזתו בפלורידה 15 ארגזי מסמכים בעת שסיים את התפקיד. אולם לא מדובר בפעם הראשונה והארכיון כבר האשים את טראמפ במסירה של מסמכים קרועים, ואף על עלה חשד שניסה לשטוף מסמכים באסלה

בווידאו: נאום פרידה של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ/צילום: רויטרס

הארכיון הלאומי של ארצות הברית המתעד את המסמכים הנשיאותיים הרשמיים אישר אתמול (שישי) כי מצא מידע מסווג בין החומר שלקח עימו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לביתו בפלורידה כשעזב את התפקיד בשנה שעברה. מינהל הארכיון והתיעוד הלאומי מסר כי "זוהו פריטים המסומנים כמידע ביטחוני לאומי מסווג בתוך הקופסאות".

בשבועות האחרונים פורסם מידע חדש על הטיפול של טראמפ במסמכים רשמיים, וביום שני אישרו בארכיון הלאומי כי הם השיבו 15 ארגזי מסמכים מאחוזתו בפלורידה, שאותם לקח לאחר שעזב את הבית הלבן לפני יותר משנה. בין המסמכים שהוחרמו היו התכתבויות רשמיות בין טראמפ למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און והמכתב שהותיר קודמו בתפקיד ברק אובמה אליו בעת חילופי השלטון ביניהם. במכתב, שנכתב על ידי דייוויד ס. פריירו, הארכיונאי הלאומי, נמסר כי המידע באותן קופסאות כלל "מידע מסווג של ביטחון לאומי". על פי חוק הרשומות הנשיאותיות, על טראפ היה להעביר את כל המסמכים והרישומים הנוגעים לעסקים נשיאותיים רשמיים לארכיון עם סיום תפקידו.

הגילויים האחרונים גררו קריאות מצד הדמוקרטים על צביעותו של טראמפ. זאת, לאחר שכשהתמודד מול הילרי קלינטון בבחירות לנשיאות בשנת 2016, הפך טראמפ את תקיפת הטיפול השגוי של קלינטון בחומרי ביטחון לאומי למרכז הקמפיין שלו.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה, 1 במרץ 2021. רויטרס
הטיפול השגוי של קלינטו בחומרי ביטחון היה מרכז הקמפיין שלו/רויטרס

לא מדובר בפעם הראשונה בה מוזכר מוזכר לשימצה הטיפול של טראמפ במידע מסווג לאחר שעזב את התפקיד.

במכתבו הדגיש הארכיונאי הלאומי פריירו כי ממשל טראמפ לא העביר גם "רשומות מסוימות של תכתובות במדיות חברתית". זאת, לאחר שחלק מעובדי הבית הלבן ניהלו עסקים רשמיים באמצעות חשבונות במדיה החברתית. מדובר בחשבונותיהם של איוונקה טראמפ, מנהלת קמפיין הבחירות של טראמפ קליאן קונווי, ראש סגל הבית הלבן לשעבר מארק מדוז, ועוד עוזרים ויועצים נוספים לנשיא לשעבר. כמו כן, הארכיון מסר כי גם לא הצליח לאתר אף אחת מהודעות הסנאפצ'אט שנשלחו על ידי הבית הלבן של טראמפ, ועדכן כי הוא נמצא בתהליך של השגת חלק מהרשומות הללו.

מדוז, ראש הסגל לשעבר של טראמפ, העביר לאחרונה לוועדה החוקרת את ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר מאות עמודים של מסמכים, חלקם עם מידע מהטלפון הסלולרי האישי שלו, ומשני חשבונות מייל אישיים.

עוד מקרה דומה התרחש ביוני 2018, כשנמסר מהארכיון במכתב רשמי כי רישומים נשיאותיים כתובים נקרעו על ידי הנשיא לשעבר טראמפ, וכי "צוות הבית הלבן מנסה להדביק אותם בחזרה". בהמשך נמסר מהארכיון כי רק חלק מהרישומים הקרועים שוחזרו והועברו אליהן, וחלק אחר מעולם לא שוחזר.

בנוסף לכך, ספר שתוכנן לצאת באוקטובר על ידי כתב "הניו יורק טיימס" חשף כיצד אנשי צוות במעון הבית הלבן גילו מעת לעת חבילות נייר מודפסות סותמות אסלה, מה שהוביל אותם להאמין שטראמפ ניסה להעלים כך מסמכים.

דונלד ואיוונקה טראמפ. GettyImages
לא העבירו רישומים של תכתובות ברשתות החברתיות. דולנד ואיוונקה טראמפ/GettyImages

כעת לא ברור אילו צעדים, אם בכלל, נוקט משרד המשפטים כדי לטפל בעניין. המשרד יכול לפתוח בחקירה פלילית בטענה שטראפמ ועוזריו טיפלו בצורה לא ראויה במידע מסווג. אולם, חקירה זו תהיה מורכבת משום שכנשיא, טראמפ היה יכול להסיר את הסיווג הביטחוני מעל מידע, ועל כן יכול לטעון שהסיר את הסיווג של החומרים שלקח לביתו לפני שעזב את הבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully