וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן בציון שנה למתקפה על הקונגרס: טראמפ סירב לקבל את רצון העם ויצר רשת של שקרים

נשיא ארה"ב תקף בחריפות את חלקו של קודמו בתפקיד באירועי 6 בינואר שהסתיימו בחמישה הרוגים ובנזק מתמשך לדמוקרטיה האמריקנית: "הוא לא עשה דבר במשך שעות וצפה בזה בטלוויזיה". לפי הסקרים, יותר מחצי מהרפובליקנים עדיין מאמינים כי הבחירות זויפו

שנה למתקפה על הקונגרס | נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נואמו בבקפיטול, וושינגטון, ארה"ב 6 בינואר 2021. AP
"חייבים להבטיח שלא יקרה שוב". ביידן/AP

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן האשים היום (חמישי) את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ בהסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול, בנאום לציון שנה לרגל המתקפה על לבה של הדמוקרטיה האמריקנית.

ביידן, הנושא דברים בקונגרס, אמר כי טראמפ מהווה איום על הדמוקרטיה ואמר כי "אנחנו חייבים להבטיח שלא תקרה עוד מתקפה כזאת שוב". לדברי ביידן, טראמפ "לא עשה דבר במשך שעות בזמן שהקפיטול היה תחת מצור, הוא צפה בזה בטלוויזיה". הנשיא הדמוקרטי אמר כי טענות הכזב של טראמפ על גניבת הבחירות ממנו באמצעות זיופים נרחבים מאיימת על שלטון החוק ועלולה לפגוע בבחירות עתידיות.

"אנחנו חייבים להיות ברורים לגבי מה נכון ולגבי מה הוא שקר. זאת האמת: נשיא לשעבר של ארצות הברית של אמריקה יצר והפיץ רשת של שקרים על בחירות 2020. הוא עשה זאת משום שעבורו, כוח חשוב יותר מעקרונות", תקף הנשיא הדמוקרטי, שנמנע לאורך השנה הראשונה לכהונתו מלתקוף את קודמו הרפובליקני.

שנה למתקפה על הקונגרס | נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס לקראת נאומם בקפיטול, וושינגטון, ארה"ב 6 בינואר 2021. רויטרס
הפילוג בציבור האמריקני מתרחב. ביידן וסגניתו קמלה האריס בקונגרס, היום/רויטרס

ב-6 בינואר 2021, תומכיו של טראמפ תקפו את הקונגרס בעת שדן באשרור הניצחון של ביידן, באירועים שזעזעו את העולם. סמלי השלטון, בהם סגן הנשיא דאז מייק פנס, נמלטו על נפשים מפני ההמון שפרץ את מערכי האבטחה הרעועים. המתקפה הסתיימה במותם של חמישה אנשים, בהם שוטר ממשטרת הקפיטול. 725 איש נעצרו בחשד למעורבות במהומות בשנה החולפת, ונגד יותר מ-400 מהם הוגשו כתבי אישום - אך בשלב זה לא נגד טראמפ או מקורביו.

"לפני שנה, במקום הקדוש הזה, הדמוקרטיה הותקפה, פשוט הותקפה", אמר ביידן. "רצון העם היה תחת מתקפה. החוקה, החוקה שלנו, התמודדה עם האיום החמור ביותר". הנשיא הוסיף כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה שלנו, נשיא שהפסיד בבחירות ניסה למנוע את העברת שלטון שלווה". לפי הסקרים, יותר ממחצית מהרפובליקנים עדיין מאמינים שהבחירות זויפו, אף אף שהטענות הללו נדחו על ידי עשרות בתי משפט, ועדות בחירות מקומיות וחברים בממשל של טראמפ עצמו.

תומכיו של הנשיא דונלד טראמפ פורצים לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
"הדמוקרטיה הותקפה". המהומות בקפיטול, בשנה שעברה/רויטרס

טראמפ, שעשוי לנסות ולהתמודד פעם נוספת על התפקיד ב-2024, תכנן לכנס מסיבת עיתונאים משלו היום. עם זאת, הוא ביטל את האירוע, שהיה אמור להתקיים באחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה, אחרי שלפי הדיווחים יועציו הזהירו אותו מפני סיקור תקשורתי שלילי.

דוברת מטעמו אמרה מוקדם יותר כי זה "לא מפתיע" שביידן יבלה את היום הזה "בניסיון לפלג עוד יותר את ארצנו". זאת, לטענתה, כדי להשכיח מהבוחרים את האינפלציה והפשיעה הגואות ואת סגירת בתי הספר בשל מגיפת הקורונה.

טראמפ, בתגובה לנאומו של ביידן, מסר בהצהרה כי היה זה "הצגה פוליטית" שנועדה לגרום להסחת דעת מכישלונות הממשל ושתוביל להעמקת הפילוג בחברה האמריקנית.

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
"יצר והפיץ רשת של שקרים". טראמפ/AP

הדמוקרטים, וכן כמה רפובליקנים בודדים ומומחים עצמאיים רבים, מזהירים שהנזק שעשה טראמפ לפני המהומות עדיין נמשך. הדמוקרטים מנסים לקדם חוק נרחב לחיזוק זכות ההצבעה על רקע הגבלות שקידמו בשנה החולפת כמה מדינות רפובליקניות, אך הם לא הצליחו לגייס מספיק קולות בסנאט, שבו הם שולטים ברוב של מושב אחד בלבד.

רוב הרפובליקנים, מנגד, מאשימים את הדמוקרטים ב"ניצול" האירועים לטובת קידום מטרות פוליטיות. "זה מדהים לשמוע כמה סנאטורים דמוקרטים משתמשים בניסיון של הממון לשבש את הנורמות, החוקים והמוסדות של המדינה שלנו כהצדקה לנטישת הנורמות, החוקים והמוסדות בעצמם", אמר מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, בהצהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully