וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ניתן להגיע להסכם גרעין בתוך ימים - אם איראן תגלה רצינות

עודכן לאחרונה: 18.2.2022 / 17:58

ברקע אזהרות על כך שהזמן אוזל, משרד החוץ של ארה"ב אמר כי הושגה התקדמות משמעותית בשיחות בווינה וכי הסכם נמצא בהישג יד. ראש צוות המו"מ של איראן: "קרובים מתמיד להסכם"

בווידאו: יו"ר בית הנבחרים האמריקני בביקור בכנסת/צילום סטילס: נועם מושקוביץ, צילום וידאו: ערוץ הכנסת

ארצות הברית אמרה הלילה (שישי) כי הושגה "התקדמות משמעותית" במהלך המשא ומתן בווינה לחזרה להסכם הגרעין עם איראן, ונראה שהסכם אפשרי בתוך ימים אם איראן "תגלה רצינות" בעניין.

השיחות בווינה, הכוללות את איראן וכן את בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה באופן ישיר, וארצות הברית בעקיפין, התחדשו בסוף נובמבר במטרה להציל את ההסכם שנחתם ב-2015. ההסכם הציע הקלות בסנקציות על טהראן בתמורה לריסון תכנית הגרעין שלה, אך ארצות הברית פרשה באופן חד-צדדי ב-2018 תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והטילה מחדש סנקציות כלכליות כבדות, מה שגרם לאיראן להתחיל לחזור בה מהתחייבויותיה.

הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן אמר שהוא מוכן לחזור לעסקה ולהקל על חלק מהסנקציות האמריקניות, בתנאי שטהראן תחדש את התחייבויותיה במסגרת ההסכם.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, נובמבר/רויטרס

דובר משרד החוץ של ארצות הברית אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "נרשמה התקדמות משמעותית בשבוע האחרון. אם איראן תראה רצינות, אנו יכולים וצריכים להגיע להבנות לגבי חזרה הדדית ליישום מלא של ההסכם תוך ימים". עם זאת, לדבריו, "כל דבר מעבר לכך יעמיד את האפשרות לחזור לעסקה בסיכון חמור".

ראש צוות המשא ומתן של איראן, עלי באגרי, אמר אתמול שהם "קרובים מתמיד להסכם". הוא קרא לצדדים האחרים להיות "ריאליים" ולקבל "החלטות רציניות". טהראן גם קראה לקונגרס האמריקני לומר שוושינגטון תתחייב לכבד את ההסכם. איראן דורשת ערבויות מארצות הברית שהיא לא תפרוש שוב מההסכם, אך אין לממשל אפשרות של ממש להבטיח זאת.

צרפת הזהירה את איראן ביום רביעי שהזמן אוזל לחתימה על הסכם חדש. שר החוץ ז'אן איב לה דריאן אמר כי מדובר ב"שאלה של ימים", והוסיף כי יתפתח משבר גדול ללא הסכם.

מומחים מאמינים שאיראן רחוקה רק כמה שבועות מייצור חומר בקיע לייצור נשק גרעיני - גם אם יידרשו עוד כמה צעדים סבוכים לפני שתוכל להרכיב ראש קרב גרעיני על אמצעי שיגור. איראן מכחישה שיש לה כוונה לפתח נשק גרעיני, ומנהיגה העליון עלי חמינאי האשים אתמול את "אויביה" של הרפובליקה האסלאמית בהפצת "שקרים". עם זאת, במערב ובישראל גילו במרוצת השנים היבטים צבאיים סודיים של תכנית הגרעין של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully