וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: כל האינדיקציות מצביעות על פלישה של רוסיה לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 17.2.2022 / 21:52

נשיא ארה"ב אמר כי האיום נותר "גבוה מאוד" והוסיף שאין לו כוונה לשוחח עם פוטין. בלינקן הבהיר במועצת הביטחון כי דיפלומטיה היא הפתרון היחיד למשבר. רוסיה הציגה את דרישותיה: "לעצור את משלוחי הנשק לקייב". מזכ"ל נאט"ו: "אין ודאות למה שיתרחש באוקראינה בימים הבאים"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם כתבים בצאתו מהבית הלבן, 17 בפברואר 2022. רויטרס
שיחותיו עם פוטין בחודשים האחרונים לא הובילו לפריצת דרך. ביידן, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר היום (חמישי) כי האיום מפני פלישה של רוסיה לאוקראינה "גבוה מאוד" וכי היא נמצאת בעיצומו של מבצע "דגל כוזב" להצדקת המתקפה. אזהרתו החריפה של ביידן ניתנה שעות אחרי חילופי אש כבדים בין צבא אוקראינה לבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה, שלפי קייב והמערב עשויים לשמש תירוץ עבור ולדימיר פוטין.

"כל האינדיקציות מראות שהם נערכים להיכנס לאוקראינה", אמר ביידן לכתבים בצאתו מהבית הלבן. הוא הוסיף כי אין בכוונתו לקיים שיחה נוספת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שפרס כ-150 אלף חיילים בגבולותיה של אוקראינה. עם זאת, ביידן הוסיף כי הוא עוד מאמין שניתן להגיע לפתרון דיפלומטי.

הקרמלין האשים את ביידן בליבוי המתיחות בהצהרותיו. רוסיה מכחישה שיש לה תכנית לתקוף את שכנתה, וטוענת שהכוחות מתחילים לחזור לבסיסיהם - אך במערב אומרים שהפעולות שלה בשטח מעידות להיפך.

נזקי הפגזות בעיירה במחוז לוגנסק שבשליטת צבא אוקראינה, 17 בפברואר 2022. רויטרס
שני הצדדים מאשימים זה את זה בהפרת הפסקת האש. אזור שהופגז במזרח אוקראינה, היום/רויטרס

ביידן שלח את שר החוץ שלו אנתוני בלינקן לדיון במועצת הביטחון של האו"ם על המשבר, שבו התריע הדיפלומט הבכיר של ארצות הברית כי רוסיה מתכננת לתקוף את אוקראינה בימים הקרובים.

בלינקן טען כי התירוץ של מוסקבה לפלישה עשוי להיות מתקפה, אמיתית או מזויפת, שתבוצע בנשק כימי. "אני לא כאן היום כדי להתחיל במלחמה, אלא למנוע אותה", אמר. לדבריו, בין המטרות של רוסיה נכללת הבירה של אוקראינה, קייב, "הדיפלומטיה היא הדרך היחידה לפתור את המשבר".

הוא הוסיף כי שלח מכתב לשר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שבו הציע לו להיפגש עמו אישית באירופה בשבוע הבא, וזאת לצד דרישתו מרוסיה להצהיר באופן ברור כי אין בכוונתה לפלוש לאוקראינה. השניים נפגשו ושוחחו כמה פעמים בשבועות האחרונים, אך המשא ומתן בין המעצמות נותר במבוי סתום.

בתגובה לדבריו של בלינקן, אמר סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ורשינין, כי התרחישים הצבאיים שהציג "מצערים ומסוכנים", ושב ואמר כי רוסיה הסיגה חלק מכוחותיה חזרה לבסיסי הקבע שלהם. עוד נמסר כי רוסיה גירשה את סגן שגריר ארצות הברית משטחה בתגובה לגירוש מוקדם יותר של דיפלומט רוסי מוושינגטון.

בראיון לתקשורת הפולנית אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי "אין ודאות לגבי מה שיקרה באוקראינה בימים הקרובים בכל הנוגע לסכסוך בינה לבין רוסיה".

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בכינוס האו"ם בשל המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, 17 בפברואר 2022. רויטרס
בלינקן בדיון במועצת הביטחון של האו"ם, הערב/רויטרס

במקביל, רוסיה אמרה לארצות הברית כי התנאים לסיום המשבר עם אוקראינה כוללים עצירת משלוחי הנשק לקייב, הסגת כלי הנשק שכבר הועברו לה וציותה לתהליך השלום במזרח המדינה. משרד החוץ של רוסיה נתן את ההצהרה אחרי שמוסקבה העבירה בכתב את תשובתה להצעותיה הביטחוניות של וושינגטון. בנוסף לכך, רוסיה מתעקשת שעל ארצות הברית להסיג את כל הכוחות ממרכז אירופה וממזרחה.

רוסיה הזהירה כי היא תידרש להגיב, כולל שימוש באמצעים "צבאיים-טכניים", אם וושינגטון לא תדון עמה בערבויות ביטחוניות מחייבות. מוסקבה שבה על תלונותיה שלפיהן "הקווים האדומים" שלה זוכים להתעלמות וכי היא מודאגת מהפעילות הצבאית המתגברת של ארצות הברית ונאט"ו בגבולותיה.
ארצות הברית ובעלות בריתה בנאט"ו מסרבות להתחייב שלא יצרפו חברות חדשות לשורותיהן, אף שהסיכוי שאוקראינה תצורף בעתיד הקרוב הוא קלוש, אך הן מוכנות לדון בסוגיות אחרות כמו בקרת נשק.

בצעד נוסף שמעיד על הסלמה במשבר בין המעצמות, הודיעה מוסקבה על גירוש סגן שגריר ארצות הברית במדינה. בוושינגטון גינו את הצעד הזה והבטיחו להגיב.

טנקים של צבא רוסיה מועמסים על רציפי רכבת רגע לפני חזרתם לבסיס הקבע שלהם לאחר תרגילים במדינה 16 בפברואר 2022. AP
טנקים של צבא רוסיה מועמסים על רציפי רכבת לפני חזרתם לבסיס הקבע, אמש/AP

בשעות הבוקר התנהלו חילופי אש בין צבא אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה, ובקייב אמרו כי מדובר ב"פרובוקציה" גדולה שעשויה לשמש תירוץ עבור צבא רוסיה. הקרמלין הביע "דאגה של ממש" מההסלמה בלחימה.

לטענת צבא אוקראינה, בהפגזות של המורדים נפגע גן ילדים בעיירה במחוז לוגנסק. בצבא אמרו כי לא היו נפגעים. עד ראיה סיפר לרויטרס על הפגזות ארטילריות שנשמעו בסמוך לנמל התעופה בדונייצק ובאלנובקה, עיירה במחוז דונייצק, אזורים שנמצאים בשליטת הבדלנים הפרו-רוסים שפתחו בהתקוממות נגד קייב ב-2014, בעקבות הדחתו של הנשיא הפרו-רוסי.

באוקראינה אמרו כי ההפגזות היום לא היו הפרה שגרתית של הפסקת האש, והנשיא וולודימיר זלנסקי אמר כי זאת "פרובוקציה גדולה". מקור דיפלומטי משקיפים מהארגון לשיתוף פעולה וביטחון באירופה תיעדו הפגזות רבות לאורך קווי החזית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully