וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן שוחח עם נשיא אוקראינה: "להמשיך בדיפלומטיה וההרתעה מול רוסיה"

עודכן לאחרונה: 14.2.2022 / 10:33

נשיא ארה"ב הבטיח לזלנסקי כי וושינגטון תגיב "במהירות ובנחישות" לכל תוקפנות רוסית חדשה נגדה, בעוד שהאחרון הזמין אותו לביקור. בבית הלבן לא התייחסו להזמנה, שניתנה בזמן שבמערב מפנים דיפלומטים מקייב. שר ההגנה הבריטי תקף את הפייסנות המערבית: תחושה של ועידת מינכן

בווידאו: בלינקן מתייחס למשבר בין רוסיה לאוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח הערב (ראשון) לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשיחת טלפון כי וושינגטון תגיב "במהירות ובנחישות" לכל תוקפנות רוסית חדשה נגדה - כך נמסר מהבית הלבן. לפי ההודעה, שני המנהיגים "הסכימו על החשיבות בהמשך המאמצים הדיפלומטיים וההרתעה בתגובה לריכוז הכוחות הצבאיים של רוסיה בגבולות אוקראינה".

מלשכת נשיא אוקראינה נמסר כי זלנסקי הודה לארצות הברית על "תמיכתה הבלתי-מתפשרת, וכי הוא הזמין את ביידן לביקור בקייב. הבית הלבן לא הגיב על ההזמנה. בניגוד לאזהרות של ארצות הברית ושל מדינות אחרות במערב, זלנסקי מנסה להמעיט באיום המידי הנשקף מרוסיה, ומזהיר כי פינוי הדיפלומטים מקייב יוצר בהלה בציבור.

יועץ של נשיא אוקראינה אמר כי קייב לא רוצה טעם בסגירת המרחב האווירי שלה. "זה חזר הגיון, ולדעתי, זה סוג של מצור חלקי", אמר היועץ מיכאיל פודוליאק. ארצות הברית הודיעה אתמול על צמצום הפעילות הדיפלומטית שלה במדינה, והותירה צוות קטן בעיר לבוב שבמערב המדינה, בסמוך לגבול עם פולין.

נשיא אוקראינה, זלנסקי במהלך שיחתו עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן בלשכתו בקייב 13 בפברואר 2022. רויטרס
הזמין את ביידן לקייב. נשיא אוקראינה זלנסקי, היום/רויטרס

בשטח, ארצות הברית ממשיכה לצמצם את נוכחותה באוקראינה. עד ראיה סיפר היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי עובדים אמריקנים בארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה החלו לעזוב במכוניותיהם את העיר דונייצק שבשליטת הבדלנים במזרח אוקראינה. הארגון, שטרם הגיב רשמית, נפרס במזרח אוקראינה מאז פרוץ העימות בין הצבא למורדים הפרו-רוסים ב-2014. יותר מ-14 אלף איש נהרגו בסכסוך, שנמשך בעצימות נמוכה חרף הסכמי הפסקת אש שנחתמו בין הצדדים.

חרף ההיערכות למהלומה רוסית נגד אוקראינה, במערב עדיין מנסים להגיע לפתרון דיפלומטי מוסכם עם מוסקבה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי אם הוא יפלוש אל אוקראינה, מוסקבה תיענה בתגובה "מהירה והחלטית" שתגבה ממנה מחיר כבד, בעוד שבקרמלין אמרו כי וושינגטון מייצרת "היסטריה" ומפיצה שקרים.

כוחות אמריקנים שנפרסו בפולין לקראת פלישה אפשרית של רוסיה לאוקראינה. שדה תעופה צבאי במיילק, דרום מזרח פולין, 12 בפברואר 2022.. AP
במערב שוללים התערבות ישירה באוקראינה. כוחות אמריקניים בפולין, אתמול/AP

מנהיג נוסף שיעלה לקרמלין בשאיפה לפענח את כוונותיו של פוטין הוא קנצלר גרמניה אולף שולץ, שבעיני קייב מפגין חולשה מול התוקפנות הרוסית. הוא ייפגש עם נשיא רוסיה במוסקבה ביום שלישי, וגורם בממשלה בברלין אמר כי הקנצלר מקווה לקבל תובנות מכוונותיו של פוטין. הגורם הוסיף כי שולץ יבהיר לפוטין כי מדינות המערב מאוחדות בעמדתן, וכי תגובתן לכל תוקפנות חדשה נגד אוקראינה תוביל ל"סנקציות כואבות ומשמעותיות" על רוסיה.

גרמניה נתפסת כחוליה החלשה בחזית המערבית מול מוסקבה, בין היתר בשל רצונה להפעיל את פרויקט צינור נורד סטרים 2 להעברת גז מרוסיה לגרמניה. בניית הצינור כבר הושלמה לפני כמה חודשים, אך בברלין טרם נתנו לו אישור רגולטורי במטרה להרתיע את מוסקבה מתקיפת אוקראינה.

תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס בגרודנו 12 בפברואר 2022. רויטרס
מסוק קרב משגר טילים בתרגיל של רוסיה ובלארוס, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר, שר ההגנה של בריטניה השווה את המאמצים הדיפלומטיים של המערב למנוע מרוסיה לפלוש לאוקראינה לפייסנות כלפי גרמניה ערב מלחמת העולם השנייה. זאת לאור החשש הגובר במערב מפני מלחמה קרובה, חרף הכחשותיה של מוסקבה וניסיונות ההרגעה של קייב.

"יש תחושה של מינכן באוויר", אמר שר ההגנה של בריטניה, בן וואלס, בריאיון ל"טיימס", בהתייחסו לוועידה השנויה במחלוקת שהתקיימה בעיר ב-1938, ושבה קיבל אדולף היטלר את הסכמת מדינות המערב לספח חלקים מצ'כוסלובקיה בתקווה למנוע מלחמה באירופה - ללא הועיל. הוא הזהיר כי יש "סבירות גבוהה" למתקפה רוסית בכל רגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully