וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי של קייב לוואלה!: הקהילה היהודית נערכת למצב חירום, אוגרים מזרנים ומזון בבית הכנסת

עודכן לאחרונה: 13.2.2022 / 8:41

בשיחה עם וואלה! טען הרב הראשי של קייב כי חל מפנה לרעה בתחושה ברחובות בירת אוקראינה לנוכח המתיחות הגוברת מול רוסיה. הוא הביע חשש מהתגברות האנטישמיות ברקע המשבר: "מבחינת הלאומנים, מי שאשם זה בסוף תמיד היהודי". סגן שגריר ישראל בקייב: "על ישראלים לעזוב מיד"

בווידאו: פגישות פוטין-מקרון וביידן-שולץ בנושא משבר רוסיה-אוקראינה/צילום: רויטרס

הרב יונתן בנימין מרקוביץ', רבה הראשי של קייב, אמר היום (ראשון) לוואלה! כי במהלך השבת חל מפנה לרעה בתחושה של היהודים בעיר. "עד השבת לא הורגש כל כך לחץ, אבל בשבת התחלנו פתאום להרגיש במצב שונה וקצת לחוץ", אמר מרקוביץ'. "למרות שאנחנו לא רואים טלוויזיה ולא שומעים רדיו, ולא כל כך יכולנו להבין מה קורה, ברחובות אפשר היה לראות את שער הדולר אצל חלפני מטבע, ופתאום ראינו שהוא מזנק מול המטבע המקומי, שזה מוזר כי בשבת הרי אין מסחר". לדבריו, זה הוביל למסקנה שיש עלייה במתיחות.

מרקוביץ' סיפר כי במוצאי שבת כבר הבינו בקהילה היהודית את חומרת המצב, והתחילו להתכונן לכל סיטואציה אפשרית. "הכנו כבר מקומות ליהודים ולישראלים שרוצים להצטרף ולהיות ביחד, וכדי שאם ירצו להתפנות ויהיו טיסות חילוץ, יהיה יותר קל לארגן את זה". הקהילה, לדבריו, הכינה מקומות בבית הכנסת, כולל מזרנים ואוכל. "אני מקווה מאוד שלא נזדקק לזה ושהכול יעבור בשלום", הוסיף מרקוביץ'.הר מר

הרב הראשי של קייב יונתן בנימין מרקוביץ' עם נשיא אוקראינה. JCC קייב, אתר רשמי
הרב מרקוביץ' עם נשיא אוקראינה, זלנסקי/אתר רשמי, JCC קייב

"הרחוב כאן בקייב מאוד מאוד מוזר הערב, כי הוא ריק לגמרי", סיפר הרב. "כמעט שלא רואים מכוניות, וזה למרות שבית הכנסת של קייב ממוקם ברחוב מאוד סואן, ובשעה הזו במוצאי שבת בדרך כלל עמוס, ואפילו יש פקקים".

מרקוביץ' אומר שהוא ישראלי לכל דבר. הרב בן ה-53 גדל בקרית גת ונשלח לקייב לפני 21 שנה. הוא נשוי לאינה, אב לשבעה ילדים וסבא לנכדים. "יש כאן עשרות אלפי יהודים", הוא מספר, "בשבת מגיעים לבית הכנסת מאות. היום הגיעו פחות. הישראלים לא באו היום לבית הכנסת. זה לא רגיל. בשבת בדרך כלל יש כמות מאוד נכבדת של ישראלים. בעיקר אנשי הייטק. הבוקר אף ישראלי לא הגיע".

שגרירות ארה"ב בקייב, 12 בפברואר, 2022. רויטרס
"הרחובות ריקים". שגרירות ארה"ב בקייב, אתמול/רויטרס

אנשים מתקשרים למרקוביץ' ומבקשים להתייעץ איתו אם כדאי להתפנות, ובהם גם ישראלים וגם יהודים אוקראינים. "בעיקר מי שיכול להתפנות זה ישראלים", הוא אומר. "עם יהודים אחרים זה יותר מורכב. אני בקשר עם הסוכנות היהודית. לגבי המורים שחוזרים מחר לארץ, להחלטה תהיה כאן השפעה חד משמעית. המורים האלה עושים עבודת קודש והם יחסרו, אבל צריך לזכור שעד יום שני יש עוד זמן, ומוקדם מדי לדעת אם בכלל ייפתחו בתי ספר באוקראינה".

בקשר עם השירותים החשאיים

לדברי מרקוביץ', היהודים באוקראינה מרגישים את הסולידריות וההתעניינות הישראלית ונרגשים ממנה ומההגעה הפיזית של סיוע. "זה מוסיף לנו הרבה מאוד ומחזק אותנו. אנחנו צריכים הרבה תפילות של עם ישראל. מה שרואים מפה לא רואים משם ולהיפך", הוא אומר.

הרב הראשי של קייב יונתן בנימין מרקוביץ'. JCC קייב, אתר רשמי
כמו קברניט של אוניה. הרב מרקוביץ'/אתר רשמי, JCC קייב

מרקוביץ' אומר שהוא אינו כמו ישראלים אחרים, שיכולים להרשות לעצמם לעזוב בקלות יחסית. "בגלל התפקיד שלי אנחנו קצת שונים", הסביר. "איש עסקים או עובד הייטק ישראלי יכול לעזוב, ויש לא מעט שגם עושים את זה, אבל אנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמנו. הרבי מלובביץ' שלח אותנו לכאן, להיות עם כל יהודי שעדיין כאן, וכאן אנחנו נשארים. במידה רבה זה כמו קברניט של אוניה. כך אפילו אמר הרבי".

מרקוביץ' הביע חשש מפני התגברות האנטישמיות בעקבות המשבר. "מי שאשם מבחינת הלאומנים זה בסוף תמיד היהודי", לדבריו. "לא ראינו ממש אירועים אנטישמיים חריגים, ונקווה שלא יהיו, אבל אנחנו מאוד חוששים שזה עלול להתפרץ במקביל למצב, ואני לא אומר את זה בעלמא. אני חייב לציין שאני בקשר שוטף עם שירותי הביטחון האוקראיניים, עם המשטרה והשירותים החשאיים ועם הכי בכירים במערכות האלה, כולל קשר ישיר ורציף עם אנשים בכירים בבית הנשיא. כולם מנסים לשמור על איפוק, לעזור, לראות איך אפשר לשתף פעולה ולסייע לנו לפעול נגד כל גילוי אנטישמי חס וחלילה".

סגן השגריר לאוקראינה: "צאו משם מיד"

סגן שגריר ישראל לאוקראינה, יואב ביסטרצקי, סיפר כי מעל 100 מבני משפחות הדיפלומטים ושליחים נוספים עושים הבוקר את דרכם בחזרה לישראל, וקרא לישראלים לצאת מאוקראינה במהירות. "אנחנו, החל מאתמול בעצם, החרפנו את אזהרת המסע לאוקראינה וקוראים לאזרחים ישראלים לצאת בהקדם האפשרי. הבוקר יש עוד חברות מסחריות ישראליות ואוקראיניות שטסות לתל אביב ואזרחים ישראלים מתבקשים מוקדם ככל האפשר לצאת מהמדינה"

אוקראינים במפגן תמיכה במדינה בקייב באוקראינה, 12 בפברואר 2022. AP
מפגינים אוקראינים בקייב, אתמול/AP

למרות המתיחות, הוא הדגיש כי החיים בקייב לא נעצרו. "אנשים ברחוב בעיקר מדברים על זה [המשבר], מה יקרה ומה התרחישים השונים שיכולים לקרות. יחד עם זאת, הסופרמרקטים מלאים והתחבורה הציבורית עובדת ושדות התעופה פתוחים. מקומות הבילוי פתוחים, קייב היא עיר קוסמופוליטית עם הרבה מקומות בילוי ותרבות ולכן הכול נכון לעכשיו עובד. יחד עם זאת, מתחילים ככה לחשוש מה יקרה בעתיד הקרוב".

אוסטרליה פינתה או מפנה בשעות אלה את כל האזרחים שלה, לא התמהמהנו בהודעה [על אזהרת המסע]? חששנו אולי מהוויכוח הדיפלומטי?

"משרד החוץ והשגרירות בקייב עוקבים אחר המצב תקופה ארוכה מאוד, לדעתי למעלה מ-8-7 שבועות, וההחלטה על פינוי אזרחים היא החלטה שהגיעה לאחר שיקול דעת".

של מי? של ראש הממשלה? שר החוץ?

"בסופו של דבר ההחלטה היא בדרג מדיני אם זה ראש הממשלה ושר החוץ לפיד. אנחנו השגרירות בקייב ושגרירויות נוספות בעולם מנתחים ומביאים את כל הנתונים כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. חיכינו ככל שאפשר, רצינו לראות שהדבר רציני ומחריף או מסלים והגענו לנקודה הכי נכונה מבחינתנו כדי לפרסם אזהרת מסע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully