וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לפוטין: אם תפלשו לאוקראינה - נגבה מכם מחיר כבד

עודכן לאחרונה: 13.2.2022 / 11:18

מנהיגי המערב נחלצים למאמץ דיפלומטי של הרגע האחרון למנוע את הפלישה הרוסית. נשיא ארצות הברית ביידן שוחח פוטין אך השיחה "לא הניבה שינוי משמעותי במצב". בשיחה אמר ביידן לפוטין שפלישה תוביל לתגובה "מהירה והחלטית". רוסיה: "ביידן לא נתן מענה לחשש הביטחוני שלנו"

בווידאו: בלינקן מתייחס למשבר בין רוסיה לאוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר אמש (שבת) את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי אם הוא יפלוש אל אוקראינה, מוסקבה תיענה בתגובה "מהירה והחלטית" שתגבה ממנה מחיר כבד. זאת במאמץ דיפלומטי של הרגע האחרון למנוע את החרפת המשבר במזרח אירופה, החמור ביותר מאז תום המלחמה הקרה לפני 30 שנה.

בתום השיחה, שארכה כשעה, עדכן גורם בכיר בממשל האמריקני כי השיחה הייתה מקצועית ומשמעותית, אך לא חוללה כל שינוי מהותי. הגורם הוסיף כי רוסיה נעשית מבודדת יותר ויותר, וכן כי לא ברור אם היא מוכנה להתקדם בנתיב הדיפלומטי, או שהיא תפנה לפעולה צבאית. במהלך השיחה אמר ביידן לפוטין כי אם רוסיה תחליט לתקוף, היא תיענה בתגובה "מהירה והחלטית" שתגבה מרוסיה מחיר כבד. מהבית הלבן נמסר כי השיחה הייתה "ישירה, ונגעה בכל הנושאים שארצות הברית העלתה".

בקרמלין אמרו כי השיחה בין פוטין לביידן הייתה "מאוזנת ומקצועית" וכי הם הסכימו להמשיך בדיאלוג, אך אמרו שארה"ב גורמת ל"היסטריה" עם אזהרותיה מפני פלישה אפשרית לאוקראינה. לדברי רוסיה, בשיחה העלה פוטין את חששותיו בנושאי ביטחון בפרוטרוט. לדברי הקרמלין, ביידן לא סיפק מענה לדרישות הביטחוניות המרכזיות שרוסיה העלתה.

בתדרוך לעיתונאים אמר דובר הקרמלין יורי אושאקוב כי ביידן הזכיר אפשרות של סנקציות חריפות נגד רוסיה, "אולם זה לא היה המוקד העיקרי של השיחה". לדברי אושאקוב, ביידן הציע כמה רעיונות המתייחסים לחששותיה של רוסיה, ופוטין אמר לביידן שיבחן את הצעותיו. "למרבה הצער לא ניתן מענה לאלמנטים העיקריים המדאיגים את רוסיה", אמר אושאקוב.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחת טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 12 בפברואר 2022. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחת טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 12 בפברואר 2022/רויטרס

מוקדם יותר התקיימה שיחה בין נשיא צרפת עמנואל מקרון לבין פוטין. מקרון אמר לנשיא רוסיה כי ריכוז הכוחות בגבולות אוקראינה לא עולה בקנה אחד עם ניסיון כן לנהל משא ומתן. עם זאת, גורם בכיר בלשכת הנשיא אמר כי מהשיחה לא עלו אינדיקציות לכך שרוסיה מתכוונת לתקוף. בעקבות שתי השיחות עתידים מקרון וביידן לקיים דיון ביניהם, שבו אמורים להשתתף גם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי וקאנצלר גרמניה אולף שולץ.

שיחה נוספת, בת 35 דקות, התקיימה מוקדם יותר בין שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן לבין מקבילו הרוסי סרגיי לברוב. בלינקן הדגיש את עמדת ארצות הברית שלפיה הערוץ הדיפלומטי נותר פתוח. כמו כן, בלינקן אמר הלילה כי האיום מפני פלישה רוסית ממשי מספיק בכדי להצדיק את העזיבה של חלק גדול משגרירות ארצות הברית קייב. הוא הוסיף ואמר כי "מסלול דיפלומטי עם רוסיה בנושא אוקראינה נשאר פתוח".

קנדה הודיעה על העברת השגרירות שלה מקייב לעיר לבוב שבמערב המדינה, הסמוכה לגבול עם פולין. זאת בהמשך להעברת פעילות השגרירות האמריקנית לעיר ואזהרות מסע שפרסמו מדינות רבות בעולם, בהן ישראל.

תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס בגרודנו 12 בפברואר 2022. רויטרס
תרגיל של צבא רוסיה ובלארוס/רויטרס

סימן נוסף לעליית מדרגה במתיחות בין ארצות הברית לרוסיה התקבל בעקבות תקרית שבמסגרתה טענה רוסיה שגירשה צוללת אמריקנית מהמים הטריטוריאליים של רוסיה. דובר של צבא ארצות הברית הגיב לטענה ואמר שאין בה ממש.

"הטענות הרוסיות לגבי פעולות שלנו במים הטריטוריאליים שלהם אינן נכונות", אמר הדובר. "אני לא אתייחס למיקום המדויק של הצוללות שלנו, אבל אנחנו טסים, שטים ופועלים באופן בטוח במים הבינלאומיים", הוסיף.

ביום שישי דווח בכמה כלי תקשורת כי ארצות הברית הגיעה למסקנה שפוטין קיבל החלטה לתקוף את אוקראינה אחרי שריכז יותר ממאה אלף חיילים בגבולות אוקראינה, חרף האיומים של המערב בהטלת סנקציות קשות על כלכלת רוסיה. עם זאת, בכירים בממשל ביידן אמרו בסוף השבוע כי הם עדיין לא יודעים זאת באופן ודאי.

מחאה בקייב נגד ההסלמה המתגבשת 12 בפרבואר 2022. AP
"ברוכים הבאים לגיהינום". מחאה בקייב נגד ההסלמה, שבת/AP

היום הפגינו כמה אלפי בני אדם ברחובות קייב, נגד הכוונה הרוסית לפלוש. המפגינים צעדו בטור דרך מרכז העיר לכיכר מיידן כשהם נושאים את דגלי אוקראינה, וקראו "האוקראינים יתנגדו", "הגידו לא לפוטין" ו"תחי אוקראינה".

בהודעה שמסר מפקד צבא אוקראינה ולרי זלוז'ני נאמר כי "האויב לא יכבוש את קייב, אודסה, חרקוב או כל עיר אחרת באוקראינה. חיזקנו את ההגנות של קייב. עשינו את כל ההכנות הדרושות. אנחנו מוכנים לפגוש את האויבים שלנו לא עם פרחים, אלא עם סטינגרים וג'וולין. ברוכים הבאים לגיהינום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully