וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת הכלכלה: יש טעויות בתוכנית הממשלתית, הכסף צריך להגיע לחלשים

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 9:25

חבר הקואליציה אמר בראיון ל-103fm כי התוכנית שהציגו אמש ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן היא "צעד ראשון בכיוון נכון" אך "כשמוקצים 250 מיליון בלבד למי שמקבל שכר נמוך ושני מיליארד להטבות מס - הפעולה הזו חסרה". לדבריו, יו"ר מפלגתו גנץ מגבה את הביקורת

בווידאו: מסיבת עיתונאים של רה"מ, שר האוצר ושרת הכלכלה ובה הם מכריזים על צעדים להפחתת יוקר המחייה/צילום: לע"מ

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), אמר היום (חמישי) שישנן טעויות בתוכנית הכלכלית שהציגה הממשלה, וכי הכסף צריך להגיע לחלשים ולא רק למעמד הביניים. לדבריו, הטענות הן בגיבוי יו"ר מפלגתו בני גנץ. בראיון ל־103fm ביקש חבר הקואליציה להגיב לתוכנית הכלכלית של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן לטיפול ביוקר החיה במדינה. לדבריו, "זה צעד ראשון בכיוון נכון, אבל יש פה גם כמה טעויות. הכסף הגדול צריך להגיע לחלשים ביותר, וכשמוקצים 250 מיליון בלבד למי שמקבל שכר נמוך ושני מיליארד להטבות מס, אז הפעולה הזו חסרה. דבריי הם בגיבוי של בני גנץ".

בנט, ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו אמש את עיקרי הצעדים שיופעלו, בהם הפחתת מיסים למשפחות עובדות, הורדת מכסים בשלל מוצרי צריכה, הורדת מחיר החשמל והפחתת מיסוי על מזון. התוכנית של הממשלה מיטיבה עם חלקים מהציבור, ואילו חלקים אחרים בעם לא יושפעו כלל מהצעדים שיינקטו, אך כן יושפעו מיוקר המחיה שלא יפסח על אף אחד.

עיקרי הצעדים

הטבת מס למשפחות צעירות ועובדות

לפי התוכנית, משפחות עובדות שמשלמות מיסים ייהנו מנקודת זיכוי נוספת לכל אחד מבני הזוג בשנת 2022, עבור כל ילד בגילאי 12-6. המשמעות: משפחה בה שני בני הזוג עובדים ונמצאת ברף של תשלום המיסים תהנה מעוד נקודת זכות לכל הורה. לדוגמה, משפחה עם שני ילדים בגילאי 12-6 שבה שני ההורים מרוויחים שכר ממוצע, תזכה להטבת מס בגובה של כ-10,500 שקל בשנה, שהם כ-875 שקל בחודש. שווי ההטבה הזאת מסתכם בכ-5,352 שקל בשנה לכל ילד.

באוצר הסבירו שלשם יישום הצעד יקודם תיקון חקיקה בכנסת וכי עלות הצעד נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל.

הגדלת הסבסוד לצהרונים למשפחות במעמד הביניים באשכולות 5-4

הצעד השני עליו הכריזו ראש הממשלה, שר האוצר ושרת הכלכלה הוא הגדלת הסבסוד לצהרונים מצידה של המדינה למשפחות במעמד הביניים באשכולות 5-4.

מי שגר בערים: אשדוד, לוד, רמלה, קריית גת, עכו, באר שבע, אשקלון, בת ים, עפולה, נוף הגליל ועוד, יהיה זכאי לסבסוד לצהרונים לילדים בגילאי 8-3 בסך של כ-2,500 שקל לשנת לימודים לכל ילד.

כך למשל, משפחה עם שני ילדים בגילאי 8-3 בצהרונים באשכולות החברתיים הרלוונטיים תחסוך כ-5,000 שקל בשנה. מההטבה, לפי האוצר, ייהנו כ-60 אלף ילדים. עלות הצעד נאמדת ב-150 מיליון שקל מקופת המדינה.

מיכאל ביטון 7. ראובן קסטרו
"הפעולה הזו חסרה". ביטון/ראובן קסטרו

הפחתת העלייה בתעריף החשמל

בשל עליית המחירים החריגה שהתרחשה בעולם במחירי הפחם, משרד האוצר החליט להפחית באופן חד פעמי לשנת 2022 את מס הבלו על הפחם. הצעד אמור למתן את העלייה בתעריף החשמל למשקי הבית, העסקים והתעשייה. המשמעות למשק בית טיפוסי תהיה מיתון העלייה בכ-2.4%. זאת, לצד מחויבות הממשלה לגמילה משימוש בפחם וצמצום השימוש בדלקים מזהמים בשנים הקרובות. עלות הצעד נאמדת ב-600 מיליון שקל.

הפחתת מכסים רוחבית על מגוון מוצרי מזון

על בשר בקר, דגי ים, מזון מן הים, שימורי טונה, נקניקים, רטבים, פירות יבשים, עוגות, עוגיות וקמח יבוטל המכס על שעומד על 12-4% למוצר.

בנוסף, במשרד הכלכלה מבטיחים להרחיב את המכסות הפטורות שיחולקו במכרז מחיר מינימום לצרכן על שמן זית, ביצים ודבש. עלות הצעד נאמדת ב-260 מיליון שקל.

בני גנץ. ראובן קסטרו
גיבה. גנץ/ראובן קסטרו

ביטול מכסים על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה

באוצר הבטיחו גם ביטול מכסים על מוצרים לבית ובהם ריהוט, כלי אוכל, מוצרי טקסטיל, שטיחים, תחבושות היגייניות, אופניים חשמליים. גם על חומרי גלם ומכונות לתעשייה, חומרי גלם לענף הבניה, ציוד רפואי, וחלקי חילוף לרכב צפוי להתבטל המכס.

לפי האוצר מדובר בביטול רוחבי משמעותי של מכסים בסך של כמיליארד שקל על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה.

באוצר מקווים שביטול המכסים יוביל לירידת מחירים לצרכן והגדלת הפריון למפעלים בתעשייה בשל הוזלת עלויות חומרי הגלם. בנוסף, ביטול המכס צפוי להקל על יבואנים מקבילים ויאפשר גם להם להנות מהפטור ממכס ללא הצגת תעודות מקור. הפחתת המכסים בענף הבניה צפויה להביא לירידה במחירי הדירות, זאת בדגש על דירות באזורי הפריפריה שבהן מחיר הדירה מושפע כמעט באופן מלא מעלות בניית הדירה. עלות הצעד נאמדת במיליארד שקל.

הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך

עד כה, מרבית הצעדים כוונו לעבר מעמד הביניים אך הצעד הזה מכוון דווקא לשכבות המוחלשות. כ-300 אלף עובדים הזכאים למענק עבודה - מס הכנסה שלילי - יקבלו תוספת חד פעמית של 20% למענק בגין עבודה בשנת 2022. סכום התוספת הממוצעת עומד על 800 שקל בשנה לכל עובד ויכול להגיע עד ל-1,700 שקל בשנה לאימהות לשלושה ילדים. לשם יישום הצעד יקודם תיקון חקיקה בכנסת. עלות הצעד נאמדת ב-250 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully