וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפל בין הכיסאות: בן 16 לא לומד כבר שלושה חודשים, והרשויות מגלגלות אחריות זו על זו

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 17:49

הנער, תושב עמק חפר שנקלט בנובמבר בפנימייה טיפולית בב"ש, נותר ללא מסגרת. במועצה האזורית מפנים לתשובות אצל הרשויות בדרום, ובבירת הנגב אומרים כי אין לעירייה מקום בשבילו במערכת החינוך העירונית. "אנחנו בערפל", אמרה אמו. משרד החינוך: "פועלים לאתר מסגרת ראויה"

בווידאו: ד"ר אלרעי פרייס דורשת ממשרד החינוך נתונים על ילדים מאומתים/צילום: משרד החינוך

אלון (שם בדוי, השם המלא במערכת), נער בן 16 מעמק חפר שנקלט בפנימייה טיפולית בבאר שבע, לא לומד זה שלושה חדשים, בשל "חוסר במקום" במערכת החינוך של באר שבע - כשהרשויות מפנות אצבע מאשימה זו אל זו.

אימו של הנער כתבה מכתב דחוף למחלקת הרווחה של המועצה האזורית עמק חפר, ששלחה אותו לפנימייה בדרום. "אני מתחננת שלפחות יהיו לנו תשובות מתי תיפתח המסגרת, על מנת שבני ואנחנו לא נחיה בערפל ויהיה לנו איזשהו אופק להיאחז בו", כתבה. אולם, במועצה שבשרון מפנים אל הרשויות בדרום, ואילו העירייה בבאר שבע טוענת כי אין לה היכן לשבץ את הנער. על כן, הוא לא לומד מאז הועבר לפנימייה הזו בנובמבר.

נער בן 16 שלא הולך לבית ספר שלושה חודשים. באדיבות המשפחה
"אני מתחננת שלפחות יהיו לנו תשובות מתי תיפתח המסגרת"/באדיבות המשפחה

"בני הוא ילד מאומץ, שכל חייו מרגיש שהאדמה רועדת מתחת לרגליו וכל אי-ודאות כזו מערערת את הביטחון שלו לגמרי", מספרת לוואלה! האם, תושבת אחד ממושבי עמק חפר, העומדת על כך ששתי הרשויות הרלוונטיות ימצאו לו מקום בחינוך המיוחד של מערכת החינוך העירונית. לדברי האם, השירות הפסיכולוגי החינוכי של באר שבע אמנם נמצא במגעים עם פנימיית "ביתנו" מחד ועם מערכת החינוך בעיר מנגד, אבל בשורה התחתונה פתרון אין.

בפנימייה נמצא הנער במסגרת-בתוך-מסגרת - מסגרת קטנה של חמישה נערים בני 16.5-12 שבה הוא המבוגר, וזה מתאים לו מאוד. "יש לו התנהגויות חריגות והוא אובחן בעבר כבעל פרופיל תסמונת אלכוהול עוברי", מתארת האם, "הוא נראה ילד מתוק מקסים, אבל עם אובססיות קשות. הוא מביא מבוגרים סביבו לאקסטרים. עסוק בעצמו, ילדותי מאוד. גיל רגשי של אולי בן תשע ועם מעט כישורים חברתיים. זה מביא למצבים בהם הוא יכול לסכן את עצמו, כי אין לו שיקול דעת בכל הקשור למגעים חברתיים. בסביבה נערים ניצלו אותו". היא מודה כי לא הפעילה לחץ מוקדם יותר כי סברה שאולי יעבירו אותו למקום אחר, אבל בסופו של דבר השתכנעה שהפנימייה היא המוסד המתאים לו ביותר ובכלל שכל מעבר עלול להחריף את יציבותו הנפשית הרעועה גם כך.

עוד בוואלה!

אמה של התלמידה מב"ש שעברה התעללות: "מחפשים לה בית ספר חדש"

לכתבה המלאה
תלמידים בכניסה לבית ספר. ראובן קסטרו
"משרד החינוך פועל לאתר מסגרת חינוכית ראויה"/ראובן קסטרו

"הטענות שלי הן בעיקר למשרד הרווחה, אבל לא רק. מרגיש לי שכביכול זרקו את הילד שלי במקום שהכי מתאים לו, אבל זה נכון רק חלקית", היא מדגישה, "הפנימיה טובה אבל אף אחד לא תפר לו מקום ללמוד בו, שזאת שערורייה ומחדל מטורף. בניסיון לפתור את זה נפלנו לסיטואציה קפקאית לחלוטין כי למרות כל הרצון הטוב של כל הגורמים - כל אחד מהם מפנה למישהו אחר ובינתיים אין כל אור באופק. אני מאד דואגת לבריאות הנפשית שלו כתוצאה מזה, ואיש לא לוקח אחריות על ההשלכות".

היא הדגישה כי בשלב זה אין שום פתרון באופק. "לא נותנים לנו שום תשובות. לא מתחייבים לשום דבר בכתב. הכול עושים בטלפון. סמכתי על הגורמים השונים אבל אני רואה שזה לא מתקדם לשום מקום", היא אומרת במעין ייאוש.

ביניים: "מערכת הרווחה והחינוך לא יודעות לדבר ביניהן"

גורם במערכת החינוך בדרום המעורה בנושא, מאשים גם הוא את מערכת הרווחה וטוען כי מדובר בתופעה. "פעם אחר פעם משרד הרווחה, ואגף הרווחה שהוא זרוע ביצוע של המשרד, מעבירים ילדים בלי לדאוג למקום בבית ספר", אמר.

"במדינת ישראל יש מערכת רווחה ויש מערכת חינוך שמאז קום המדינה לא יודעות לדבר ביניהן", מודה גם סלע אזולאי, מייסד ומנהל הפנימיה הקהילתית הטיפולית "ביתנו" בבאר שבע, שם נקלט אלון.
"אני אומר לך את זה כמי ששש שנים מחייו היה מנהל בית ספר. מערכת הרווחה ומערכת החינוך בכל הארץ לא יודעות לדבר האחת עם השנייה וזה נכון בכל הארץ לגבי כל הפנימיות. יש משרד חינוך ששנה שלו זה מתחילת ספטמבר ועד סוף אוגוסט ואומר 'תביאו את כל ההשמות עד אז'. בא משרד הרווחה עם 7,000 ילדים שלחצי מהם נדרש פתרון מעכשיו לעכשיו ואז בכל רגע נתון יש עשרות ומאות ילדים שנופלים ככה בין הכיסאות", הוא ממשיך. "היה בג"ץ, ובית המשפט העליון אמר כי שהמקום בו מתגורר החניך הוא המקום שבו מערכת החינוך של הרשות המקומית תעשה את ההשמה החינוכית. כלומר במקרה שלנו זו באר שבע. אבל הם לא מצליחים למצוא מקום ומשרד החינוך בכל הארץ לא מצליחים למצוא מקומות".

בין השורות, ותוך שהוא מדגיש שלא יתייחס למקרה הספציפי של אלון, הוא מביע אופטימיות ביחס לעניין. "אני עובד עם כל הקשרים שיש לי כבר הרבה זמן וזה עומד לצלוח", אמר.

לוואלה! נודע כי בעקבות הפניה להתייחסות שוחחה היום ראש המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, עם ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', והשניים הסכימו כי הסיטואציה הנוכחית בלתי מתקבלת על הדעת והם מתכוונים להביא לפתרונה בימים הקרובים.

חזרת תלמידים ללימודים, בי"ס רמת החייל 30.9.2021. ראובן קסטרו
נותר ללא מסגרת/ראובן קסטרו

במשרד הרווחה והביטחון החברתי מסרו בתגובה כי "פנימיית מעוז ביתנו והפיקוח של המשרד פועלים מול משרד החינוך על מנת לשבץ את הנער בבית הספר בהקדם האפשרי ובינתיים הוא לומד מדי יום עם מורה מטעם הפנימייה. כמו כן אנו במשא ומתן מתקדם מול משרד החינוך על מנת להעניק את החינוך לבני הנוער בפנימייה עצמה באמצעות רשת חינוך גדולה".

מעיריית באר שבע נמסר כי "המקרה מוכר ומטופל מחודש נובמבר ברמת משרד החינוך (הפיקוח על החינוך המיוחד). מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד בעירייה, נמצאת בקשר שוטף עם משרד החינוך במטרה למצוא פתרון ולשבץ את הנער במסגרת החינוך המתאימה".

מהמועצה האזורית עמק חפר נמסר כי "צוות הטיפול בפרט של אגף החינוך במועצה מלווה את הנער ומשפחתו במשך שנים רבות בסיוע ובמציאת פתרונות ככל הנדרש. בחירת המסגרת בבאר שבע נעשתה על ידי משרד הרווחה, בשיתוף ובהסכמת המשפחה. זאת, לאחר שהובהר למשפחה על ידי הפנימייה, כי בחודשים הראשונים לא תהיה מסגרת לימודית חיצונית, ויינתן מענה מתאים בתוך הפנימייה. על פי הנהלים, האחריות למציאת מסגרת חינוכית מותאמת היא של אגף החינוך ברשות בה הילד מתגורר בפועל, ושל האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. כך למשל, אגף החינוך בעמק חפר דואג לשיבוץ ילדים המתגוררים בשבע פנימיות בעמק, במסגרות חינוכיות מתאימות".

עוד נמסר כי "לאחר שהתברר שמציאת המסגרת מתעכבת, ועל מנת לסייע למשפחה ולנער, נעשו פניות מטעם אגף החינוך בעמק חפר, לרבות של מנהלת האגף, אל הגורמים הרלוונטיים, בבקשה למצוא פתרון דחוף. בנוסף לכך, ראשת המועצה האזורית עמק חפר ד"ר גלית שאול שוחחה עם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ, שהבטיח לטפל בנושא באופן אישי. נמשיך לפעול ככל הצורך על מנת שהפתרון יימצא במהירות".

ממשרד החינוך נמסר: "מדובר בתלמיד ששובץ על ידי גורמי הרווחה בפנימייה שבפיקוחה, עוד טרם נמצא לו שיבוץ בבית ספר התואם לצרכיו. משרד החינוך פועל לאתר מסגרת חינוכית ראויה, שתעניק לו את כלל המענים הנדרשים לצרכים הייחודיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully