וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה בזכרון יעקב: החרדים מקבלים "מתנה" נדל"נית של 400 מיליון שקל

עודכן לאחרונה: 5.2.2022 / 21:19

טענות בדבר שחיתות בקנה מידה עצום: העמותה שהגישה את העתירה נגד המועצה המקומית ומשרד הפנים טוענת שיש חשד למזימה בין גורמים במועצה לעמותה חרדית, שבמסגרתה על קרקע שנמסרה לעמותה לצורכי ציבור ייבנו דירות שימכרו בכסף שיעשיר את העמותה ואת ראשיה

בווידאו: מזימה להעניק מתנה של 400 מיליון שקל לחרדים בזכרון יעקב/קרדיט: יואב איתיאל

בבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה (שישי) עתירה מנהלית כנגד המועצה המקומית זכרון יעקב, בטענה ל"מזימה להענקת קרקע ציבורית בחינם לטובת עמותה חרדית והתעשרות של מנהליה על חשבון הציבור, שלא כדין, באמצעות עסקה סיבובית של מיזם נדל"ני רחב היקף שהצפי להכנסות ממנו עומד על מאות מיליוני שקלים".

לטענת העותרים, מדובר למעשה ב"מתנה" בהיקף ענק של לפחות 400 מיליון שקל. העותרים טוענים כי מדובר ב"התנהלות פסולה המעלה חשש לשחיתות ומנוגדת לדין שתאפשר לעמותה למכור קרקעות שייעודן לצרכי ציבור, לטובת צרכים מסחריים, תוך דילול משמעותי במצאי קרקעות הציבור בישוב והעדפה לא ראויה בהקצאות לטובת הציבור החרדי על חשבון כלל הציבור המשווע להקצאות". עוד הם אומרים כי מדובר בהתנהלות שמנוגדת לדין ולנהלי המועצה עצמה. לצד העתירה הם מבקשים צו מניעה שיקפיא את המצב עד שיתבררו טענותיהם.

"ניסינו לפנות למשטרה כמה פעמים, ולא התקדם כלום", מסביר מושיק לרנר, המגדיר את עצמו "יזם פדגוגי", שהוא אחד העומדים מאחורי העתירה. לרנר הוא ממייסדי בית הספר הדמוקרטי "קשת" ובעבר גם המנהל שלו.

ברקע העתירה מתנהל מזה שנים מאבק על שמירת אופייה וצביונה של המושבה זכרון יעקב, יישוב חילוני שבו מתגוררים גם חרדים ודתיים, ושאוכלוסייתו חוששת באופן מתמיד מכרסום בסטטוס קוו. לרנר הלין ביום שישי על כרזות של חרדים שנתלו על גדר בחזית המגרש הצמוד לביתו בשכונת יעקב, לא הרחק מאחד ממתחמי החרדים בישוב. "רוב האנשים שהתקשרו אלי אומרים שזה קשור, אז זה כנראה קשור", אמר.

עוד בוואלה!

פרשת השחיתות בחדרה: ראש העיר צביקה גנדלמן יושעה מתפקידו לחצי שנה

לכתבה המלאה
עתירה נגד המועצה המקומית ומשרד הפנים: מזימה להעניק מתנה של 400 מיליון שקל לחרדים בזכרון יעקב. יואב איתיאל
מאבק מתנהל במשך שנים על אופייה וצביונה של זכרון יעקב/יואב איתיאל

גם במליאת המועצה המקומית לא מצאו העותרים שיתוף פעולה. ביום שלישי בשבוע שעבר, העלה חבר המועצה מאיר ליאני (שאינו בין העותרים) הצעה לסדר לבטל את ההליכים הקודמים ולבצע לימוד ועיון מחדש לצורך בחינת תקינות ההקצאות או אישורן מחדש. אלא שבאופן נדיר חברי האופוזיציה והקואליציה כולם, למעט ליאני, הצביעו על דחיית הצעתו. זאת למרות שחודש קודם לכן הסמיכה אותו המועצה פה אחד לאסוף את הנתונים.

"אני לא נגד חרדים. עניין אותי מה קורה עם ההקצאות בכלל", מבקש ליאני להדגיש. "אם רוצים להסתיר משהו אז כנראה יש מה להסתיר. הבושה הגדולה היא שלא אפשרו אפילו להעלות את זה לדיון. מבחינתי זו פשיטת רגל מוסרית. כולם פוזלים לחרדים".

בנוסף למועצה המקומית, ראש המועצה והיועץ המשפטי שלה, העתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין ליאור דץ ויוסי אור-הכהן, מופנית גם כנגד שרת הפנים והממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, וכן כנגד העמותה - המרכז לחינוך תורני בזכרון יעקב (מל"ת). את העתירה הגישה עמותת "שומרים על המושבה - זכרון יעקב שלנו", עמותה רשומה של תושבי הישוב, שבין יתר מטרותיה מצוין "מאבק כנגד מהלכים בלתי כשרים ועבריינות בנייה שמבצעת לכאורה מל"ת מזה שנים".

עימותים בין תושבי זכרון יעקב לחסידי הרב ברלנד. -, אתר רשמי
עימותים בין דתיים לחילונים בזכרון יעקב/אתר רשמי, -

מכתב העתירה עולה השתלשלות אירועים שראשיתה ב-2003, בתקופתו של ראש המועצה הקודם. נטען כי המועצה קודם כל מסרה את הקרקעות לעמותה החרדית, ורק כעבור שנים החלה בהליכי הקצאה פורמאליים שלא הסתיימו עד היום, בעוד העמותה יושבת כבר על הקרקע. הם מדגישים כי לשיטתם, תכליתה של הקצאת הקרקעות שלא כדין אינה בכדי להעניק קרקע לעמותה החרדית לטובת מוסדותיה החינוכיים, אלא נועדה להסוות את המטרה האמיתית - הפיכת הקרקע בבעלות העמותה, המיועדת לספק את צורכי מוסדות העמותה החינוכיים, לקרקע נדל"נית שתניב רווחים עצומים לעמותה ולמנהליה באופן אישי.

הם אומרים כי מדובר במזימה שתוכננה מראש על פי "תורת שלבים מסודרת" שבה לכאורה חברו בכירים במועצה עם העמותה החרדית, על מנת להוציא אל הפועל את המזימה להתעשר על חשבון הציבור, שתחילתה במסירת קרקעות לצרכי ציבור לעמותה חרדית בפטור במכרז בחינם, וסיומה במתן האפשרות לעמותה למכור שטחים שבבעלותה בייעוד מוסדות חינוך על פי תכנית בניין העיר (תב"ע) ועל פי תקנון העמותה עצמו, שנועדו לטובת מוסדותיה, בטענה שהם לא דרושים לה יותר כשטחים למוסדות חינוך אלא כקרקעות סחירות לבניית מגורים, והכל לצורך התעשרות ראשי העמותה והעמותה.

העותרים טוענים שהעמותה בנתה כבר דירות מגורים במסווה של "מגורי סגל" ומוכרת אותן לציבור החרדי, לראשי העמותה ואף בשוק החופשי, למרות שהקרקע מיועדת לצרכי ציבור לבניית מוסדות העמותה, וזאת לטענת העותרים בידיעת המועצה והוועדה המקומית, השותקות ואינן עושות דבר. העותרים טוענים כי עשו זאת כ"בלון ניסוי" לפני הוצאה לפועל של תוכנית גדולה לשינוי היעוד של השטחים בבעלות העמותה בהיקף של 19 דונם לטובת מיזם נדל"ני רחב היקף שבהתהוות.

לטענת העותרים, "השיטה" הזו עובדת תוך שהמועצה מקצה לעמותה קרקעות בחינם ובפטור ממכרז לצרכיה בשכונה אחת בישוב, ובדיעבד פונה העמותה אל הרשויות, טוענת כי אין לה צורך בשטחים שהוקצו לה בשכונה אחרת, ומבקשת את שינוי ייעודם למגורים. הם טוענים כי על פי "שיטה" זו, בשלב האחרון והנוכחי לעת הזו, ראתה העמותה כי טוב והרשויות אף משתפות עמה פעולה, והיא מחליטה לעבור לשלב הסופי באמצעות הגשת תכנית לאישור מוסדות התכנון במטרה להפוך את השטחים בבעלותה המיועדים למבני חינוך לטובת שכונת מגורים ומכירת דירות בשוק החופשי על חשבון הציבור, בסדר גודל של 276 יחידות דיור.

זיו דשא, ראש המועצה המקומית זכרון יעקב. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
"המועצה מובילה את עצירת התוכנית". ראש המועצה זיו דשא/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

"תשובת משרד הפנים תינתן בבית המשפט", נמסר בשם שרת הפנים והממונה על המחוז. ראש המועצה זיו דשא פרסם בערב שבת בדף הפייסבוק שלו כי "המועצה מובילה במגוון מישורים את עצירת התוכנית המהווה איום על המושבה", וכן כי עודכן אודות העתירה שהגישה עמותת "שומרים על המושבה", אך לנמנע מלהגיב לגופה. "העתירה עדיין לא התקבלה במשרדי המועצה", מסר.

הרב רפי מנת, דוברה של הקהילה החרדית בזכרון יעקב ומראשי מוסדות החינוך של העמותה התייחס בביטול לטענות העותרים ומסר, "נעיין בעתירה ברוגע ונשיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully