וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת השחיתות בחדרה: ראש העיר צביקה גנדלמן יושעה מתפקידו לחצי שנה

עודכן לאחרונה: 17.1.2022 / 11:28

ההחלטה התקבלה על ידי הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתב אישום והתבססה על כתב אישום המייחס לראש העיר שורה של עבירות פליליות בדרגות חומרה שונות. "פעולותיו אינן הולמות ראש רשות שאמור לשמש מופת לניקיון כפיים וטוהר המידות"

בווידאו: דיווח של יואב איתיאל על שוטר שחשוד שהדליף מידע לראש עיריית חדרה מהחקירה נגדו 13.6.18/צילום: שלומי גבאי

הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתב אישום קבעה אמש (ראשון) פה אחד כי צביקה גנדלמן, ראש עיריית חדרה, יושעה מכהונתו בראשות העירייה. זאת, עד ליום 20 ביולי 2022, עם סיום שנת המשפט הנוכחית. קביעת הוועדה התבססה על כתב אישום שהגישה המדינה נגד גנדלמן ב-26 באוקטובר, בגין מרמה והפרת אמונים, מידע כוזב או פלט כוזב, קבלת דבר במרמה ושיבוש מהלכי משפט.

בהחלטתם כתבו חברי הוועדה כי נגד גנדלמן הוגש כתב אישום המייחס לו שורה של עבירות פליליות בדרגות חומרה שונות. "צבר המעשים מלמד כי לא היו למשיב עכבות בנקיטת פעולות בניגוד לדין ולמנהל ציבורי תקין. אף שמדובר במקרים בדרגות חומרה משתנות ואף שלא דובר בפעולות מתוחכמות יתר על המידה, הן אינן הולמות ראש רשות שאמור לשמש מופת לניקיון כפיים וטוהר המידות", נכתב.

גנדלמן נבחר לתפקיד ראש עיריית חדרה פעמיים, כאשר בפעם השנייה זכה בבחירות שאירעו בסמוך לחקירתו וחרף החשדות הכבדים שהיו נגדו בעבירות שוחד. חשדות אלו נזנחו על ידי המדינה כשהוגש נגדו כתב אישום בגין מרמה והפרת אמונים (עבירה קלה יותר). "ההסדר החקיקתי מכוחו פועלת ועדה זו אמור להביא לידי איזון בין ערכים של טוהר מידות ואמון הציבור בשלטון המקומי, לבין המימד הדמוקרטי המגולם בבחירה ישירה של ראש הרשות והזכות לבחור ולהיבחר", הוסיפו חברי הוועדה.

צביקה גנדלמן. שלומי גבאי
"מעשיו אינם הולמים ראש עיר". גנדלמן/שלומי גבאי

עוד צויין כי בהתחשב במלוא השיקולים, חברי הוועדה ראו לנכון להשעות את גנדלמן מתפקידו כראש עיריית חדרה עד לסיום שנת המשפט הנוכחית. זאת, היות שלא מצאו הצדקה להשעותו לתקופה המירבית של שנה.

לדבריהם, המדינה לא ביקשה להרחיקו מן העירייה מעבר למספר הימים שנקבעו בסמוך לחקירה. לא נעלמו מעיני הוועדה "נסיבותיו האישיות, עברו המפואר בצה"ל והשבחים שקיבל והציג על ניהול העיר. אולם, הצטברות המעשים, התמשכותם וזיקתם הישירה לתפקידו של גנדלמן, מטים את הכף לחובתו ומצדיקים השעייתו". בהקשר זה יש לציין כי רק לאחרונה קיבלה עיריית חדרה מעמד של "רשות איתנה", דבר המצביע על התנהלות מקצועית טובה של העירייה.

באשר לשאר תפקידיו של גנדלמן נכתב בהחלטת הוועדה כי "לא התרשמנו כי יש מקום להשעות אותו מפעילותו בוועדות הרשות ומתפקידיו השונים בה". מאז נפתחה החקירה נגדו ועד היום, לא היה מוגבל בסמכויותיו, בהחלטותיו ובפעילותו. הן מפאת הזמן שעבר - שלוש שנים וחצי, והן מפאת שלא הואשם בהפקת טובת הנאה פרטית, החשד העיקרי נגדו בגין שוחד נזנח. לכן, כתבו חברי הוועדה כי "איננו מוצאים מקום להיעתר לבקשה להשעותו מתפקידים אלה".

עוד בוואלה!

פרשת השחיתות בחדרה: ראש העיר צביקה גנדלמן יואשם בעבירות שחיתות

לכתבה המלאה
צביקה גנדלמן. שלומי גבאי
צביקה גנדלמן/שלומי גבאי

עורכי הדין ליאור אפשטיין, עמית חדד ונועה מילשטיין מסרו: "החלטת הוועדה להשעיית ראשי ערים שהתקבלה היום בעניינו של גנדלמן היא מכה קשה, ואולי קטלנית, להליך הפלילי שמתנהל נגדו. הוועדה קבעה כי ניגוד העניינים המיוחס למר גנדלמן אינו טבעי או מתבקש, וספק אם עולה כדי עבירה פלילית. גם ייחוס העבירות הנוספות לגנדלמן זכו לביקורת מצד הוועדה: הוועדה קבעה כי ספק רב אם ניתן לייחס לגנדלמן עבירה של קבלת דבר במרמה בכל הקשור לבקשת חוק חופש המידע; עוד קבעה הוועדה כי היחס הלא שוויוני בין גנדלמן לבין חשוד אחר בעבירת השיבוש, הוא מטריד כלשונה. גם ההחלטה להשעות את גנדלמן לחצי שנה בלבד, היא ייחודית ויוצאת דופן - ומלמדת כשלעצמה על חולשת התיק הפלילי".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "הרשויות המקומיות הפכו כבר מזמן לחצר האחורית של מדינת ישראל, ונגע השחיתות שמתגלה בהן חדשות לבקרים הוא מבהיל. לצערנו הרב הגורמים האמונים על המאבק בתופעת השחיתות גוררים רגליהם ואינם פועלים מהר מספיק. רק לאחר פניות מרובות שלנו פנה היועץ המשפטי למשרד הפנים, ורק לאחר שאיימנו בפנייה לבג"ץ התכנסה הוועדה שדנה בהשעיה. אנחנו מברכים על החלטת הוועדה וקוראים לתביעה לפעול לקידום התיק הפלילי בכדי שלא לגרום נזקים נוספים לציבור התושבים בחדרה".

יו"ר הוועדה לבחינת ראשי רשויות בשל הגשת כתב אישום הינו השופט בן ציון גרינברגר, אשר נבחר במשותף ע"י שרת הפנים איילת שקד ושר המשפטים גדעון סער. חברים בוועדה מר אשר אברג'ל, לשעבר ראש המועצה האזורית שפיר, ועו"ד רחל תורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully