וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל דחה את ההכרעה באסון באגוז, ביחידה החלו בגל משפטים: "לחץ רב"

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 14:41

לפי ההערכות בצה"ל, הרמטכ"ל שוקל להחמיר בעונשים שיוטלו על המעורבים באסון בו נהרגו אופק אהרון ואיתמר אלחרר. בהנחיית מפקד אגוז, מפקדים החלו לשפוט בחומרה חיילים ולהטיל עליהם עונשים קיצוניים. קצין התריע: "יש אווירה דיכאונית, היחידה לא מתפקדת"

בווידאו: מפקד יחידת אגוז, סא״ל א מעדכן על חזרה לפעילות של יחידת אגוז/צילום: דובר צה"ל

תחקיר האסון ביחידת אגוז, בו נהרגו רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר, הוצג אתמול (רביעי) לרמטכ"ל אביב כוכבי, שהנחה להעמיק יותר בפרטים, כדי להבין מה קרה באותו הלילה. במקביל, גל משפטים החל ביחידה והעונשים לחיילים מחריפים. קצין ביחידה התריע בשיחות סגורות כי "יש אווירה דיכאונית ולחץ גדול, היחידה לא באמת מתפקדת".

הרמטכ"ל קיבל חלק גדול מפרטי התחקיר, ולפי ההערכות בצה"ל הוא שוקל להחמיר בעונשים שיוטלו על הגורמים המעורבים בתקרית הירי הדו-צדדי. מנגד, גורמים בכירים הבהירו שהרמטכ"ל עדיין מתלבט על ניסוח ואופי סיכום התחקיר, שאמור להדהד בכל הצבא.

בתוך יחידת אגוז עולה ביקורת קשה נגד מפקדי היחידה, שהחלו מאז האסון להחמיר במשמעת כלפי הלוחמים והקצינים. ביקורת על רמת המשמעת הנמוכה ביחידה נשמעה גם במהלך התחקירים השונים, שבוצעו גם בתוך פיקוד המרכז וגם על ידי ועדת הבדיקה בראשות אלוף (מיל') נועם תיבון.

רב-סרן אופק אהרון ז"ל ורב-סרן איתמר אלחרר ז"ל. 13 בינואר 2022. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
הקצינים שנהרגו, אופק אהרון ואיתמר אלחרר/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

לדברי גורמים ביחידה, מפקדים החלו, בהנחיית מפקד אגוז סא"ל א', לשפוט ולהעניש חיילים באופן נוקשה וקיצוני. חלק מהחיילים נשלחו למחבוש, חלקם לריתוק וחלקם קיבל הודעה שעתידם ביחידה נבחן מחדש בגלל רמת המשמעת. לדוגמה, לוחם נתפס נוהג ללא חגורת בטיחות ונגזר עליו יותר משבועיים במחבוש; לוחם אחר נתפס נוהג במהירות גבוהה בקילומטרים בודדים מהמותר נשפט לריתוק ממושך; וללוחם נוסף, שנתפס עם שיער ארוך, נאמר "אתה משתין על היחידה" וכי עתידו ביחידה לא מובטח.

בתום כל משפט, מפקד אגוז כתב בקבוצת הוואטסאפ של מפקדי היחידה את פרטי האירוע והעונש שנגזר בעקבותיו, כדי להראות למפקדים שעליהם להקשיח את ההתנהלות כלפי הלוחמים. קצינים אמרו בשיחות סגורות כי היקף המשפטים בשבועות האחרונים ביחידה מצביע בעיקר על רמת המשמעת הנמוכה שהייתה נהוגה ביחידה לפני האסון, כפי שהתגלתה בתחקירים. קצין אחר התריע כי "יש אווירה דיכאונית ולחץ גדול מאוד מפרסום תוצאות התחקיר, היחידה לא באמת מתפקדת". לדבריו, המפקדים נמצאים בלחץ, שמגיע ללוחמים. "גם הורי החיילים מודאגים", הזהיר. "המפקדים מבינים את זה, והפעולות שמבצע מפקד אגוז רק מגבירות את המתח. בסוף היום שני מפקדים בכירים נהרגו מאש של מפקד צוות שלא חזר עד עכשיו ליחידה".

בשיחות סגורות באוגדה 98 לא נשארו חייבים אל מול הביקורת על יחידת אגוז ואמרו כי המטה הכללי לא באמת נותן ליחידות הצבא השונות כלים להתמודד עם היקף הגניבות הגדול מיחידות צה"ל והשינוי בהוראות הפתיחה באש לא באמת תורם למצב אלא מחמיר אותו ומגדיל את הסיכוי של המפקדים להסתבך בירי נגד אזרחים.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מכבד את המשפחות השכולות ונמנע מהפצת מידע לפני תום התחקיר בנושא והצגתו למשפחות, למפקדים ולמעורבים בו. האירוע הטרגי מחייב בירור מעמיק, הסקת מסקנות והפקת לקחים להמשך. משכך, האירוע מצוי בחקירת מצ"ח, בתחקיר פיקודי ובבחינת צוות מומחים, בראשות אלוף (מיל') נעם תיבון. לא נוכל לפרט מעבר לכך עד לסיום התחקיר הפיקודי והחקירה, בסיומם יובאו עיקרי הממצאים באופן מסודר בפני משפחות החללים, המפקדים והציבור.צה"ל משתתף בצער משפחות החללים וימשיך ללוותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully