וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: חיסלנו את מנהיג דאעש בפעולה בצפון סוריה

נשיא ארה"ב אמר כי המבצע לחיסול אבו אבראהים אל-האשמי אל-קורשי היה מוצלח, וכי כל הכוחות האמריקניים שבו בשלום. לפי הדיווחים המקומיים, 13 בני אדם נהרגו בפעולה, בהם שישה ילדים. אחד המסוקים פוצץ על הקרקע בשל תקלה טכנית

בווידאו: ביידן: ניסינו להימנע מפגיעה באזרחים, מנהיג דאעש פוצץ את עצמו בפחדנות/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע היום (חמישי) כי כוחות אמריקניים חיסלו הלילה את מנהיג דאעש, אבו אבראהים אל-האשמי אל-קורשי, בצפון סוריה. ביידן אמר כי המבצע, שנערך במחוז אידליב הגובל בטורקיה, היה מוצלח, וכי לא היו נפגעים בשורות הכוחות האמריקניים. פעילים מקומיים דיווחו על לפחות 13 הרוגים, בהם ילדים.

"הודות ליכולות ולאומץ של כוחותינו, הסרנו משדה הקרב את אבו אבראהים אל-האשמי אל-קורשי - מנהיג דאעש. כל האמריקנים שבו בבטחה מהמבצע", מסר ביידן בהצהרה. ביידן אמר כי הוא הורה על הפשיטה "כדי להגן על אזרחי ארצות הברית ובעלי בריתנו, וכדי להפוך את העולם למקום טוב יותר".

עוד סיפר ביידן כי הכוחות האמריקניים ניסו להימנע מפגיעה באזרחים בפעולתם בסוריה, אולם מנהיג דאעש "פוצץ עצמו בפחדנות", ובכך רצח אנשים חפים מפשע.

גורם אמריקני אמר כי מנהיג דאעש, שמונה ליורשו של אבו בכר אל-בגדאדי אחרי חיסולו ב-2019 פוצץ את עצמו בזמן הפעולה, מה שגרם למותם של בני משפחתו. גם אל-בגדאדי הפעיל חגורת נפץ כדי למנוע מהכוחות האמריקניים ללכוד אותו בחיים. אל-קורשי, יליד עיראק, היה ככל הנראה בשנות ה-40 לחייו.

מנהיג דאעש אבו אבראהים אל-האשמי אל-קורשי. מחלקת המדינה, אתר רשמי
נותר בצללים מאז שמונה לתפקיד. אבו אבראהים אל-האשמי אל-קורשי/אתר רשמי, מחלקת המדינה

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך על הפעולה. "אני רוצה לברך את בת בריתנו, ארצות הברית, ואת החיילים האמריקנים על המבצע הנועז", צייץ בטוויטר. "העולם הוא מקום בטוח יותר עכשיו, כשמנהיג דאעש, אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, חוסל. עלינו להמשיך את המלחמה הגלובלית נגד הטרור בחוזק ובנחישות".

גוף ההגנה האזרחית של סוריה, ארגון ההצלה של האופוזיציה, אמר כי לפחות 13 בני אדם נהרגו, בהם שישה ילדים, בהפגזות ובעימותים שפרצו לאחר הפשיטה בעיירה אטמה הסמוכה לגבול טורקיה. אידליב היא מעוזה האחרון של האופוזיציה בסוריה, ובה פועל ערב-רב של ארגונים, בהם גם כאלו הקשורים לג'יהאד העולמי.

הבית הלבן פרסם תמונה של הנשיא, לצד סגניתו קמלה האריס ובכירים אחרים מחדר המצב, שבו הם צפו בשידור חי בפעולה הלילית. עבור ביידן, מדובר בהישג צבאי אחרי חודשים של משברים וכישלונות, בראשם הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן.

אחד התושבים אמר כי הפשיטה החלה עם נחיתת מסוקים בסביבות חצות באזור מאוכלס בצפיפות ליד הגבול עם טורקיה, שבו מתגוררים עשרות אלפי עקורים סורים במחנות מאולתרים או במבנים צפופים. לדבריהם הם שמעו ירי כבד, המעיד על התנגדות שהייתה במקום. גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי אחד המסוקים בפשיטה נתקל בבעיות מכניות והיה צריך לפוצץ אותו על הקרקע.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נאומו בבית הלבן בו מתייחס ליחסולו של מנהיג דאעש בצפון סוריה, אבו אבראהים אל-האשמי 3 בפברואר 2022. רויטרס
"מנהיג דאעש פוצץ עצמו בפחדנות", ביידן בהצהרה בבית הלבן, היום/רויטרס

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי המשימה הושלמה בהצלחה ולא היו נפגעים בצד האמריקני. "הכוחות המיוחדים, תחת פיקוד הפיקוד המרכזי, השלימו מבצע למאבק בטרור בסוריה", אמר בשעות הבוקר, עם הדיווחים הראשונים על הפעולה, מבלי לפרט את יעדה.

צ'רלס ליסטר, עמית בכיר במכון המזרח התיכון בוושינגטון, אמר שהוא שוחח עם תושבים שאמרו שהמבצע נמשך יותר משעתיים. "זה נראה כמו המבצע הגדול ביותר מסוג זה מאז הפשיטה נגד מנהיג המדינה האסלאמית אבו בכר אל-בגדאדי", אמר ליסטר. לאחר חיסולו של אל-בגדאדי, המשיך חיל האוויר של ארצות הברית לתקוף מטרות טרור שונות בסוריה, אך זו הפעולה הקרקעית הנרחבת ביותר מאז.

אל-האשמי, בניגוד לאל-בגדאדי, לא היה דמות בעלת פרופיל גבוה ונותר במחתרת מאז שמונה כיורשו. לא ידועים עליו פרטים רבים, אך הוא נעצר בעבר על ידי הכוחות האמריקניים בעיראק ונחשב לאחד ממייסדי דאעש - שהחל את דרכו בתור זרוע של אל-קאעדה. הוא גם סיפק "הצדקות" דתיות לרדיפת המיעוט היזידי תחת שלטון דאעש, שהוגדר כרצח עם על ידי הקהילה הבינלאומית.

ביידן והאריס בעת הפעילות האמריקנית. רויטרס
רשם הישג צבאי בתקופה של משברים רבים. ביידן ובכירי הממשל בחדר המצב בבית הלבן, היום/רויטרס
בית שהותקף על ידי כוחות אמריקניים בצפון סוריה, 3 בפברואר 2022. טוויטר, צילום מסך
חיסול מנהיג דאעש הגיע אחרי מתקפה נרחבת של הארגון באזור. הבית שהופצץ, הבוקר/צילום מסך, טוויטר

לדברי גורם מקרב המורדים, הבכיר היה עם משפחתו בזמן הפשיטה. הוא אמר שכוחות אבטחה של תחריר א-שאם, קבוצת המורדים העיקרית השולטת על חלקים מצפון-מערב סוריה, מיהרה למקום לאחר הפשיטה. הארגון היה בעבר הזרוע הסורית של אל-קאעדה, אך בשנים האחרונות ניסה לשנות את תדמיתו ולהתרחק מהארגון.

בין הארגונים הג'יהאדיסטים הפועלים באזור נמנה חוראס א-דין, שלוחה של אל-קאעדה שבשורות פועלים לוחמים זרים. ארצות הברית הציעה פרסים כספיים על מידע שיוביל לזיהוי מנהיגים בכירים בארגון.

לפי אתרי מעקב טיסות, בזמן הפעולה חגו מל"טים בשמי העיר סרמדה ובעיירה סלוואח, מצפון לאתר הפשיטה.

תקיפת הכוחות האמריקניים באטמה, סוריה, 3 בפברואר 2022. רויטרס
צעצועים של ילדים בחדר הבית שהותקף, הלילה/רויטרס

המבצע החשאי התרחש כמה ימים אחרי מתקפה נרחבת של דאעש בצפון-מזרח סוריה, כשלוחמיו תקפו בית כלא שבשליטת הכורדים.

הארגון התבסס לאחרונה מחדש, כשהוא מנצל את תסכול התושבים הערים מהשלטון הכורדי באזור. הכוחות הכורדיים, הנתמכים בידי ארצות הברית, איבדו יותר מ-120 לוחמים וסוהרים במתקפה שמטרתה ככל הנראה הייתה לשחרר בכירים בדאעש מהכלא. במתקן מוחזקים לפחות 3,000 אסירי דאעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully