וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כמעט שבוע: הכורדים הכניעו את המרד של דאעש בכלא בצפון סוריה

26.1.2022 / 16:32

עשרות לוחמים משורות שני הצדדים נהרגו בעימותים במתקן המעצר בחסכה, שבו מוחזקים אלפי אסירים. הכורדים הסתייעו בצבא ארה"ב כדי להשתלט על הכלא, בתום קרבות שבהם נהרגו קטינים רבים. זו הייתה המתקפה הנרחבת ביותר של הארגון הג'יהאדיסטי מאז נפילת "החליפות" ב-2019

לוחמים כורדים סורקים בית אחרי פריצה של דאעש לבית כלא בחסכה, סוריה, 25 בינואר 2022. Hogir Al Abdo, AP
הלחימה זלגה לשכונות הסמוכות. כוחות כורדיים סורקים בית בחסכה, אתמול/AP, Hogir Al Abdo

הכוחות הכורדיים בסוריה אמרו היום (רביעי) כי הם השתלטו מחדש על כל חלקי בית הכלא שבו התמרדו אסירי דאעש, לאחר שבוע של קרבות עם אנשי הארגון הג'יהאדיסטי באחד ממתקני המעצר הגדולים ביותר במדינה.

זאת הייתה המתקפה הגדולה ביותר של דאעש מאז קריסתה הסופית של "החליפות" ב-2019. עשרות לוחמים בשני הצדדים נהרגו, והקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית ביצעה כעשר תקיפות אוויריות על מנת לסייע לשותפיהם הכורדים. אלפי תושבים נעקרו מבתיהם בעקבות הלחימה שהתפשטה לשכונות סמוכות .

"כל הכלא נמצא עכשיו תחת שליטה", אמר פרהד שאמי, דובר של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים והיו בעלי הברית המרכזיים של וושינגטון במלחמה בדאעש. לדבריו, כ-3,000 אסירים נכנעו. לא ברור כמה מהם היו קטינים.

תיעוד מהכניעה של אסירי דאעש

גורמים כורדיים אמרו כי אנשי דאעש השתמשו בעצירים הקטינים בתור מגנים אנושיים על מנת להאט את התקדמות הכורדיים בהשתלטות מחדש על כלא א-סנאעה בעיר חסכה שבצפון-מזרח סוריה. במתקן מוחזקים יותר מ-3,000 אסירים, בהם כ-600 קטינים.

אחרי שפרצו למתקן ביום חמישי שעבר, שאותו תקפו במכוניות תופת, לוחמי דאעש זכו לתמיכת אסירים אחרים שהתפרעו במתקן. כ-200 חמושים התבצרו לפי ההערכות באגף הצפוני של באחד מקצוות המתקן, כשהם מחזיקים בסוהרים כבני ערובה. ארגוני זכויות וסיוע אמרו כי ילדים נהרגו ונפצעו בקרבות הממושכים.

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי 124 לוחמי דאעש, 50 לוחמים משורות הכוחות הכורדיים ושבעה אזרחים נהרגו בלחימה. הכורדים, שכרזו ברמקולים ללוחמי דאעש להיכנע, אמרו כי שחררו 23 מלוחמיהם שהוחזקו כבני ערובה. מספר האסירים שהצליחו להימלט לא ידוע.

חיילים אמריקנים בחסכה סוריה, 25 בינואר 2022. Hogir Al Abdo, AP
כלי רכב משוריינים אמריקניים בחסכה, אתמול/AP, Hogir Al Abdo

אף שדאעש איבד את כל הטריטוריות שלו בסוריה ובעיראק השכנה לאחר מלחמה ארוכת שנים שניהלה נגדו ארצות הברית, אנשיו ממשיכים לבצע פיגועים ומתקפות גרילה ובחודשים האחרונים נהרגו עשרות סורים ועיראקים. ההתפרעויות בבתי הכלא הצפופים, שבהם מוחזקים אלפי אסירי דאעש, הן דבר שבשגרה, אך האחרונה הייתה הנועזת והשאפתנית ביותר עד היום.

כ-100 תאים רדומים של דאעש תקפו את המתקן לאחר רדת החשיכה, ניגחו כלי רכב בחומותיו ופוצצו מכוניות תופת כדי ליצור הסחת דעת. אליהם הצטרפו האסירים המתפרעים, וחלקם הצליחו לברוח. בסרטון שצולם מתוך הכלא על ידי אחד הקטינים העצורים תואר טבח שבו נהרגו עשרות ילדים ועשרות נוספים נפצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully