וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בין השר בר-לב לכוכבי על סמכות חיילים לפעול נגד מתנחלים שתוקפים פלסטינים

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 20:09

בישיבת הקבינט אמר השר לביטחון פנים כי לחיילים בגדה יש את אותן סמכויות שיש לשוטרים לעכב אזרחים ישראלים שמעורבים בפשיעה לאומנית, אך הם לא מיישמים אותן. הרמטכ"ל הגיב בכעס: "זה לא נכון - אין דבר כזה. בר-לב השיב: "אני לא מתכוון להתווכח איתך, אבל אתה פשוט טועה"

בווידאו: מתנחלים תוקפים פעילי שמאל/צילום: יש דין

ויכוח התרחש בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אתמול (ראשון) בין השר לביטחון פנים עמר בר-לב לבין הרמטכ"ל אביב כוכבי סביב הסמכויות של חיילי צה"ל בגדה המערבית לפעול נגד מתנחלים שתוקפים פלסטינים, כך לפי ארבעה גורמים שהשתתפו בישיבה.

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הוקדשה להצגת הערכת המצב השנתית של המשרד לביטחון פנים. זו הייתה הפעם הראשונה בה שומע הקבינט סקירה בתחום ביטחון הפנים - מהמשטרה, שירות בתי הסוהר, שירותי הכבאות והמשרד לביטחון פנים.

הנושא המרכזי בישיבה היה סוגיית הפשיעה בחברה הערבית, אך לקראת סיום הסקירה העלה השר בר-לב גם את סוגיית ההתקפות האלימות מצד גורמי ימין קיצוניים נגד פלסטינים בגדה המערבית. לפי גורמים שהשתתפו בישיבה, בר-לב אמר שהנושא לא עלה בסקירות של צה"ל בישיבות קודמות של הקבינט והדגיש שיש לדון בו.

ביקור הרטמכל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בשומרון. 17 בדצמבר 2021. דובר צה"ל
כוכבי בזירת פיגוע בשומרון. דצמבר, 2021/דובר צה"ל

בר-לב נשאל על הטיפול של המשטרה בנושא ואמר כי מדובר בשטח שבאחריות הצבא והריבון הוא אלוף פיקוד מרכז. הוא אמר כי אין למשטרה מספיק כוח אדם במחוז שומרון ויהודה והוסיף כי לחיילי צה"ל בגדה המערבית יש סמכויות של שוטר כלפי אזרחים ישראלים בשטחים והם יכולים לעכב ישראלים שמעורבים באלימות עד הרגע שמגיעה משטרה לשטח. "הסמכות הזו לא באה מספיק לידי ביטוי", אמר בר לב.

לפי גורמים שהשתתפו בישיבה הרמטכ"ל כוכבי התערב. "זה לא נכון. אין דבר כזה", אמר. כדי לנמק את דבריו ציטט הרמטכ"ל מתוך מסמך מדיניות של היועץ המשפטי לממשלה מ-1998 כדי להדגיש שקיימת העדפה ששוטרים יפעלו מול אזרחים ישראלים בשטחים ולא חיילים. בדובר צה"ל סירבו להתייחס לדברים שנאמרים בישיבות קבינט.

בר-לב דחה את דברי כוכבי. "הרמטכ"ל, אני לא מתכוון להתווכח איתך עכשיו, אבל אתה פשוט טועה. אתה מצטט דברים חלקיים ולא נכונים", אמר. שר הביטחון בני גנץ אמר שיש ניסיון לתגבר את המשטרה על ידי חיילים כדי לפנות שוטרים לפעילות בשטחים. "צריך שוטרים שיעצרו ושיחקרו. החיילים הם לא תחליף", אמר.

השר לביטון פנים, עמר בר לב במליאת הכנסת 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
דייק יותר בפרטים. בר-לב/ראובן קסטרו

גורמים שהשתתפו בישיבה אמרו כי "מה שהבינו הרמטכ"ל ושר הביטחון הוא שהשר לביטחון הפנים מנסה להתנער מאחריות המשטרה ואומר שלחיילים יש בדיוק אותן סמכויות כמו לשוטר ולכן הכוונה של הרמטכ"ל ושר הביטחון הייתה שלשוטר יש סמכויות נוספות על אלה שיש לחיילים ויכולת לבצע חקירה ומעצר ועל כך הם התרעמו".

ראש הממשלה נפתלי בנט הרגיע את הרוחות והטיל על ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא לעבוד יחד עם היועץ המשפטי לממשלה כדי להבהיר את סוגיית הסמכויות בנושא.

בכיר במשרד המשפטים אמר כי השר לביטחון פנים דייק יותר בוויכוח. לדבריו, הסמכות למעצר בשטחים נתונה לכל חייל ואין הבחנה בחוק בין ישראל לפלסטיני. הבכיר במשרד המשפטים ציין כי ב-1998 התקבלה החלטת מדיניות של היועץ המשפטי לממשלה לפיה באופן כללי נכון שמול אזרחים ישראלים יפעלו שוטרים ולא חיילים. עם זאת, אם יש פשע או אירוע אלים שחיילים נחשפים אליו ואין משטרה בסביבה חיילים צריכים לעכב או לעצור את המעורבים עד שתגיע המשטרה.

יו"ר ועדת חוקה ח"כ גלעד קריב אמר כי "דברי הרמטכ"ל נותנים תוקף למסקנה אליה הגענו בדיון בוועדת החוקה ולפיה הכשל המהותי בטיפול באלימות מצד אזרחים ישראלים ביהודה ושומרון נעוץ בהיעדר תגובה מספקת של כוחות הצבא, למרות שהעניין מוסדר היטב בצווים ובנהלים. אני קורא לשר הביטחון ולצמרת הפיקוד הצה"לי לבחון את פעילות כוחות הביטחון בהקשר זה, ולעמוד על קיום קפדני של הצווים והנהלים. ועדת החוקה תמשיך לעקוב בימים הקרובים אחר הנושא, עד שיהיה ברור שכוחות הצבא מעכבים אזרחים ישראלים הנוהגים באלימות ביהודה ושומרון ומעבירים אותם לידי המשטרה".

מלשכת שר הביטחון נמסר: "צר לנו ששיח בפורום מהרגישים במדינת ישראל יוצא החוצה ופוגע ביכולת לקיים שיח פתוח וענייני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully