וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חקירת המסיבות במעון של ג'ונסון: "כשלים מנהיגותיים"

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 11:49

נציבת השירות הציבורי בבריטניה פרסמה ממצאים חלקיים מחקירתה, לאור חקירתה הנפרדת של המשטרה, ומתחה ביקורת על התנהלות עובדי הממשלה. אף שאין מסקנות מרשיעות מבחינת ראש הממשלה, דבריה הנוקבים יגבירו את הלחץ עליו. בהצהרה בפרלמנט ג'ונסון התנצל והבטיח "לתקן"

ג'ונסון מגיב לדוח חקירת המסיבות: מתנצל ומבטיח לתקן/צילום: רויטרס

גורמים בממשלת בריטניה ובמעון ראש הממשלה הפגינו "כשלי מנהיגות ושיקול דעת" כשאפשרו את קיומם של אירועים חברתיים ברחוב דאונינג חרף הגבלות הקורונה - כך קובעים ממצאים בדוח שפורסם היום (שני) על ידי נציבות השירות הציבורי בממלכה. בהצהרה שנתן מאוחר יותר בפרלמנט, התנצל ראש הממשלה ג'ונסון על האירועים ואמר ש"יתקן את זה".

לפי ממצאי הדוח שחיברה הנציבה, סו גריי, חלק מהאירועים שנערכו במעונו של בוריס ג'ונסון בשנתיים האחרונות "לא היו צריכים להתקיים", ואחרים "לא היו צריכים להתפתח כפי שהתפתחו". בדוח, שאורכו 12 עמודים ,נכתב כי חצר מעון ראש הממשלה "שימשה להתקהלויות ללא אישור או פיקוח ברורים - דבר שלא היה ראוי".

גריי הדגישה בדוח שלה כי בשל חקירת המשטרה שנפתחה בנושא בשבוע שעבר, היא לא יכולה לספק "דוח משמעותי" בשלב זה. עם זאת, היא הוסיפה כי אין צורך להמתין עד לסיומה כדי שהממשלה תלמד את הלקחים הנדרשים מהאירועים הללו ותטפל בהם.

הממצאים החלקיים מהדוח אינם כוללים פרטים מרשיעים מבחינת ג'ונסון, אך הביקורת שעלתה ממנו כלפיו צפויה לחזק את הקולות הדורשים ממנו להתפטר. גריי גם מתחה ביקורת על "צריכה מוגזמת של אלכוהול" במעון ראש הממשלה, שלדבריה לא רק שלא עמד בסטנדרטים הגבוהים המצופים מאלו שבלב הממשלה, אלא גם מאלו שנדרשו מכלל הציבור באותם ימים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, טילברי, 31 בינואר 2022. רויטרס
ג'ונסון בסיור/רויטרס

בעקבות פרסום הדוח, ג'ונסון התנצל בהצהרה שנתן בפרלמנט. "אני רוצה לבקש סליחה", אמר, "סליחה על הדברים שעשינו, שהיו פשוט לא נכונים. אני מצטער על הדרך בה טיפלנו בסוגייה". לדבריו, הממשלה למדה מהביקורת, והיא תפעל לתיקון המצב. "אני אתקן את זה. אני חושב שהשאלה היא האם ניתן לסמוך על הממשלה - אני חושב שכן".

כלי התקשורת בממלכה חשפו בשבועות האחרונים יותר מ-12 אירועים שנויים במחלקות שהתקיימו ברחוב דאונינג - כולל אחד שבו התבקשו המשתתפים להביא אלכוהול בעצמם ושניים שנערכו ערב הלוויית הנסיך פיליפ. זאת בניגוד להגבלות שהוטלו על האזרחים, שרבים מהם לא יכלו להיפרד מיקיריהם שאופזו עם קורונה בבתי החולים.

בדוח צוין כי מתוך 16 תלונות על התקהלויות במעון ראש הממשלה או במשרדים ממשלתיים אחרים שהפרו את הגבלות הקורונה, 12 נמצאות תחת חקירת המשטרה.

אישה חובשת מסיכה בדמותו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון,לונדון 31 בינואר 2022. רויטרס
הציבור איבד אמון בראש הממשלה. אישה עם מסיכה של ג'ונסון בלונדון, היום/רויטרס

ג'ונסון התנצל בהמשך בפני חברי מפלגתו במפגש בפרלמנט. הוא הבטיח לעשות שינוים לא רק בצוות שלו, אלא גם בדרך שבה הוא מתנהל מול המפלגה בניסיון לשכך את זעמם של חלק מהמחוקקים שאיימו להדיח אותו. דבריו התקבלו בתשואות של חלק מהנוכחים, וחלקיו מתומכיו אמרו כי הסיכוי להצבעת אי-אמון נגדו דעך.

עם זאת, באופוזיציה הפגינו מעט מאוד סימפטיה כלפי ג'ונסון. קיר סטארמר, מנהיג הלייבור, האשים את ג'ונסון בכך שהוא מטיל את האחריות על כל אחד אחר מאשר עליו. "לא יכול להיות ספק עכשיו שראש הממשלה עצמו נמצא תחת חקירה פלילית", אמר לפרלמנט.

מחוקקים ממפלגות האופוזיציה תקפו את הפרסום החלקי של הדוח. "העדכון המדולל הזה הוא מיותר", אמר אד דייבי, מנהיג המפלגה הליברלית-דמוקרטית. "כולם יודעים שבוריס ג'ונסון הפר את החוקים ושיקר למדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully