וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה הסינית שבונה את הקו האדום של הרכבת הקלה - נפסלה בקו הסגול והירוק

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 1:50

בוועדת המכרזים של נת"ע הוחלט לפסול את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי ואגד בין היתר לאחר הפרסום בוואלה! לפיו השותפה הסינית שלהן CRCC ו-CRRC סוחבת אחריה חשדות בעולם לשוחד ותקלות מסכנות חיים. המהלך אף מנע תקרית מול האמריקנים נוכח המתיחות השוררת בינם לסין

בווידאו: נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בקו תל אביב - בת ים/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: יותם רונן

קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה הן החברות הזוכות במכרז של הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה. כמו כן, זכתה הצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול. בכך, נפסלה הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, והשותפה הסינית שלה CRCC ו-CRRC ואגד לקווים הירוק והסגול. פסילת החברות הסיניות הינה מהלך משמעותי גם בגלל הזווית האמריקנית, שכן אם הסינים היו זוכים במכרז, הדבר היה עלול ליצור מתיחות עם האמריקנים, הנמצאים איתם במשבר.

כפי שפורסם בוואלה!, CRCC מופיעה ב"רשימה השחורה" של הממשל האמריקני, כלומר שחברות הכלולות בה מוגדרות על פי המדינה כבעייתיות, והיא מטילה סנקציות על התקשרות עימן. גם הבנק העולמי הטיל עליה סנקציות ב-2019 בעקבות פעילות שהוגדרה כהונאה.

ל-CRCC יש היסטוריה ארוכה של הגשת הצעות למכרזים בתפיסה של "ניצחון בכל מחיר", מה שמכונה בעגה המקצועית dumping (הגשת הצעה נמוכה משמעותית כדרך להבטיח זכייה). זאת, כחלק ממדיניות של ממשלת סין, בעלת המניות הראשית בחברה, להרחבת השפעתה בשווקים השונים בעולם ככלל ולהשתלטות על שוק הרכבות העולמי בפרט. מדובר בנדבך נוסף לתפיסת ההתרחבות הסינית, המבקשת לייצר רצף אסטרטגי של שליטה בנמלי ים וערוצי תחבורה מהמזרח לאירופה, בין השאר על ידי התמודדות וזכיה במכרזי הקמה ותפעול של נמלי ים, בדומה לנמל החדש בחיפה. במסגרת מדיניות זו, עולה החשד שחברת CRCC ניגשת למכרזים ברחבי העולם במחירי הפסד, רק כדי לדרוס את המתחרים ולנצח.

על פי הערכות גורמים שמעורים במכרז, צפויות שיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC לערער על פסילת ההצעה שלהן, שהייתה הנמוכה ביותר. החשש הוא שהמאבק ייגרר לבתי המשפט, ובכך ייעכב עוד יותר את תחילת העבודות.

נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה | המכ"ל חיים גליק 22 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
הקו האדום של הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

"הקו הסגול והירוק יוצאים לדרך!", אמרה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי. "הסעת המונים היא עתיד התחבורה שלנו, היא הדרך היחידה שלנו להתקדם בחיים וכחברה. ברכות לחברות הזוכות במכרזי הקמת שני הקווים החדשים של הרכבת הקלה בגוש דן. אני בטוחה שחברת נת"ע יחד עם הזוכות מבינות את גודל האחריות ואת גודל המשימה. בהצלחה לכולם, לעבודה".

המכרז עצמו הוא במודל Public Private Partnership. כלומר, החברה הזוכה מקימה ומתפעלת את האתר לפרק זמן קצוב בו ההכנסות ממנו הולכות אליה, ולאחר אותו פרק זמן היא מעבירה אותו מידייה - הפרויקט המוכר ביותר שהוקם בשיטה זו בתחום התחבורה הוא כביש 6. מדובר בסידור שמאפשר למדינה שלא להידרש להוצאות גדולות בשלב ההקמה, ומאפשר לכוח אדם מקצועי מהסקטור הפרטי לתכנן ולבנות אותו, ובסוף התקופה לקבל מערכת שכבר "רצה" ומתופעלת בצורה חלקה מההיבטים הלוגיסטיים ועד רמת כוח האדם שלה.

מסלולי הקווים הירוק והסגול

הקו הירוק יקשר בין ראשון לציון, חולון ומרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, קריית עתידים ומערב הרצליה. אורכו כ-39 ק"מ והוא כולל 63 תחנות, ארבע מתוכן תת קרקעיות. מועד ההפעלה: 2027.

לקו הסגול שתי זרועות ממזרח לתל אביב, אחת מאזור קריית אונו ואוניברסיטת בר אילן והשנייה מאזור יהוד. הן יעברו דרך בית החולים שיבא, שוק הכרמל ולכיוון תל אביב ברחובות אלנבי, אבן גבירול ובן יהודה. אורך הקו 27 ק"מ והוא כולל 45 תחנות. מועד ההפעלה המתוכנן: 2026.

מה עומד מאחורי השותפות הסיניות

ביוני השנה פרסם הממשל האמריקני צו הרחבה לצו של ממשל טראמפ, שפורסם ב-2018 וכלל רשימה שחורה של חברות סיניות המאיימות על הביטחון הלאומי של ארצות הברית. בצו ההרחבה נכללה חברת CRCC ברשימת חברות שארצות הברית אוסרת על אזרחים אמריקנים להשקיע בהן בשל הקשרים שלהן לצבא הסיני, מעורבותן בפיתוח התעשייה הצבאית וקידום היכולות המודיעיניות של סין.

רשימת הקבוצות שניגשו למכרז כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRCC הסינית עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית היא צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל.

ההצעה שהגישה CRCC עם שיכון ובינוי ואגד, התגלתה כנמוכה משמעותית מההצעות של הגופים האחרים - דבר שהביא את נת"ע כבר באוגוסט לפתוח בבדיקה על אודות פשר ההצעה הנמוכה. הבדיקה הפכה לשימוע שנערך השבוע לנציגי החברה.

החששות מאחורי זכייה של חברה שהצעתה נמוכה מדי, היא שבהמשך תתקשה המציעה לעמוד במטלות ובהיקפי הביצוע וכן במידת הערבות הבנקאית שתינתן לחברה הזוכה - במקרה זה על ידי בנק לאומי.

לחששות אלו יש יסוד, בין אם בסיבוב הראשון של עבודות ההכנה לרכבת הקלה, טרום ההלאמה שלה, כשהצעתו הכספית של איש העסקים לב לבייב נדחתה על ידי הגורמים המממנים. עניין מדאיג נוסף הוא שהחברה CRGT הסינית, המבצעת את עבודות הבנייה של הקו האדום, כבר הערימה קשיים בעבר במהלך עבודות הקו, כשחרגה מהתקציב וביקשה להגדילו.

חשדות לשחיתות: הונאה, ניגודי עניינים וזיופים

מול חברת CRCC עומדות חשדות למעשי שחיתות לכאורה בפרויקטים גדולים ברחבי העולם. כך למשל, ב-2014 החברה ניגשה בראשות קונצרן בבעלותה למכרז לבניית רכבת מהירה במקסיקו. מקסיקו הקציבה למכרז שישה חודשים ובסופם CRCC זכתה. חשוב לציין כי לא היו ל-CRCC כל מתחרות בסוף המכרז. 16 חברות, בהן בומברדייה, מיצובישי וסימנס התעניינו במכרז אבל ביקשו להאריך אותו כדי שיוכלו להגיש הצעות, הבקשה סורבה על ידי הממשלה, דבר שסייע לזכייה של CRCC.

לאחר הניצחון במכרז התגלו כמה עובדות בעייתיות: ראשית, אשתו של נשיא מקסיקו רכשה מחברה בת מקסיקנית של CRCC בשם GRUPO HIGA אחוזה ששוויה הריאלי היה כשבעה מיליון דולר במחיר מוזר של מיליון דולר בלבד. בשום שלב לא ניתנו הסברים רשמיים כיצד נוצר המצב בו אשת הנשיא רוכשת דירה ישירות מגוף בעל אינטרס במכרז ממשלתי. ניגוד עניינים זה יצר סערה תקשורתית משמעותית והוביל לביטול המכרז ולפתיחתו של מכרז חדש.

בכיר בחברה אירופית שהתעניינה במכרז המקורי אמר, כי מקור המימון של החברה הוא מה שהפך את המכרז המקורי לבלתי תחרותי, דפוס פעולה שחוזר על עצמו: הממשלה הסינית נתנה הבטחה למימון 85% מהעלות של הפרויקט באמצעות ה-EXIM BANK. לפי אותו בכיר אירופי, המימון הסיני הוא שאיפשר ל-CRCC להציע הצעה אטרקטיבית במיוחד, שכללה לא רק את הרכבות עצמן, אלא גם את המסילות, התחנות ותשתיות אחרות. לדבריו, לחברה שלו לא היה צל של סיכוי להציע מימון שכזה ולכן לא יכלה להתחרות. נכון לעכשיו, הפרויקט תקוע לחלוטין ואין צפי לתחילת העבודה, למרות שהרכבת הייתה אמורה להתחיל לפעול כבר ביוני 2021.

דוגמה נוספת לחשד לשחיתות לכאורה התרחשה בשנת 2016 באוסטרליה, אז זכתה החברה במכרז מדינתי להקמת צי רכבות במלבורן בעלות של 2.3 מיליארד דולרים. על פי דיווחים מקומיים, הפרויקט, שהתעכב בכ-18 חודשים, קודם תוך חשד להפרות אמונים - הפקיד הבכיר שמונה לקדם את הפרויקט מטעם הממשל המקומי במלבורן,. הוא עובד לשעבר בתאגיד הקשור לחברה (Downer), וכשמונה חודשים לאחר אישור הפרויקט הועסק מחדש על ידי התאגיד.

נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה 22 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
נמנעה תקרית עם האמריקנים. נסיעה בקו האדום/ראובן קסטרו

על פי עדות שניתנה בדיון בסנאט האמריקני, ישנן עדויות רבות לכך שהמפלגה הקומוניסטית הסינית עושה שימוש בחברות כמו CRRC ו-CRCC כדי להשיג את יעדיה כחלק מ-Made In China 2025. כחלק מתוכנית זו, הממשל הסיני הגדיר את תעשיית הרכבות העולמית כיעד להשתלטות, וכדי להבטיח זאת, הממשלה הסינית מספקת לחברות האמורות סובסידיות ומימון בתנאים מיוחדים על מנת לאפשר להן להגיש הצעות שוברות שוק לכל מכרז אליו הן ניגשות. לחברות האלו אין ברירה אלא לפעול על פי מדיניות זו, שכן בנהלי החברה כתוב במפורש שעל החברה לקבל הנחיות מהממשל הסיני בכל הנוגע לפעילות שלה.

כפועל יוצא מהמדיניות הסינית, ל-CRRC יש יעד של השתלטות על שוק הקרונות העולמי, כפי שניתן לראות בציוץ של החברה שמציין זאת מפורשות. מאז 2014, זכתה החברה בארבעה מכרזים שונים בארצות הברית - בבוסטון, בפילדלפיה, בשיקאגו ובלוס אנג'לס. בכל אחד ואחד מהמקרים, הם ניצלו את המימון הממשלתי בכדי להציע הצעות הנמוכות ב-20% משל המתחרים הנוספים במכרז.

ב-2019 פורסם בתקשורת האמריקנית, שחברת CRRC הגישה הצעה למכרז עבור אספקת 284 קרונות רכבת עבור שני קווים בבוסטון. החברה הגישה הצעה בסך 566 מיליון דולר, הצעה נמוכה משמעותית מזו של החברות המתחרות, כשהמתחרה הקרובה ביותר הייתה יונדאי הקוריאנית שהגישה הצעה של 720 מיליון - הפרש של כ-154 מיליון דולר. שתי חברות נוספות שהתמודדו היו קוואסאקי היפנית עם הצעה של 905 מיליון, ובומברדייה עם 1.08 מיליארד, כלומר הפרש של כ-340 מיליון ו-450 מיליון דולר מהמתחרות היקרות יותר. זוהי מדיניות תמחור נמוך מכוונת, שלא מאפשרת תחרות הוגנת.

חשוב לציין בהקשרים אלו, שהחברות שהתחרו מול ההצעות הסיניות, יונדאי, מיצובישי וקוואסאקי מוכרות בישראל בעיקר כיצרניות של כלי רכב, אולם זו רק זרוע פעילות אחת משמעותית (במקרה של יונדאי) או משניות (במקרה של מיצובישי וקוואסאקי) בתוך קונצרן תעשייתי עצום מימדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully