וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי שביעי בחודש: צפון קוריאה שיגרה את הטיל הגדול ביותר מאז 2017

עודכן לאחרונה: 30.1.2022 / 17:10

בסיאול העריכו כי הניסוי היה בטיל בליסטי לטווח בינוני, בצעד נוסף לקראת חידוש אפשרי של שיגורי הטילים ארוכי הטווח וניסויי הגרעין. בדרום קוריאה, ביפן ובארה"ב גינו את הניסוי, ובוושינגטון קראו לפיונגיאנג לחדש את המו"מ

בווידאו:שיגר טיל בקוריאה הצפונית/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ביצעה היום (ראשון) ניסוי בטיל הגדול ביותר ששיגרה מאז 2017, בצעד שלפי ההערכות מבשר על התקרבותה לחידוש הניסויים בטילים בין-יבשתיים בתום חודש של שיגורים בלתי-פוסקים. זאת ככל הנראה בניסיון להפעיל לחץ על ארצות הברית בצל הקיפאון במשא ומתן בין המדינות. קוריאה הדרומית, יפן וארצות הברית גינו את השיגור ואמרו שמדובר בהפרה של החלטות מועצת הביטחון.

קוריאה הדרומית העריכה כי היה זה טיל בליסטי לטווח בינוני, ששוגר בשעה 7:52 ממחוז ג'גאנג בחופה המזרחי לעבר האוקיינוס. נשיא הדרום מון ג'ה-אין, שכינס את המועצה לביטחון לאומי בסיאול, אמר כי השיגור האחרון מקרב את פיונגיאנג לעבר ביטול מלא של הקפאת הניסויים בטילים ארוכי הטווח שלה. מון ציין כי השיגורים הרבים החודש - שבעה במספר - מזכירים את המתיחות הגבוהה ששררה בחצי האי הקוריאני ב-2017, כשמשטרו של קים ג'ונג און ערך ניסויים גרעינים ושיגר טילים בין-יבשתיים, שחלקם אף חלפו בשמי יפן.

המתיחות דאז דעכה בזכות מפגש פסגה היסטורי בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקים ב-2018, אך הרודן הצפון קוריאני כבר הודיע שהוא לא מחויב עוד לעצירת הניסויים הגרעיניים ושיגורי הטילים ארוכי הטווח שעליהם הכריז באותה שנה.

שיגור זה מגיע שלושה ימים לאחר הניסוי האחרון בטיל שביצעה קוריאה הצפונית, אז ירתה שני טילים בליסטיים קצרי טווח לעבר הים. יומיים קודם לכן ביצעה המדינה ניסוי בשיגור של טיל שיוט לטווח ארוך.

ניסוי של קוריאה הצפונית בטיל קרקע-קרקע טקטי, 27 בינואר 2022. AP
החודש העמוס ביותר בתכנית הטילים של צפון קוריאה. ניסוי בטיל קרקע-קרקע טקטי, חמישי/AP

בכירי המשטר רמזו החודש כי הם עשויים לחדש את הניסויים הללו משום שארצות הברית ובעלות בריתה לא מפגינות נכונות לחדול מ"המדיניות העוינת" שלהן. בוושינגטון גינו את הניסוי האחרון ושבו וקראו לפיונגיאנג לחדש את המשא ומתן.

לא ברור אם טילים בליסטיים לטווח בינוני נכללו במורטריום של קים, אך גם הם לא נוסו מאז 2017. צבא קוריאה הדרומית ומזכיר הממשלה של יפן מסור בנפרד כי הטיל הגיע לפי ההערכות לגובה של 2,000 ק"מ ועבר 800 ק"מ תוך חצי שעה. עוד לא ברור איזה סוג של טיל לטווח בינוני שוגר הלילה וחתם את החודש העמוס ביותר אי-פעם של תכנית הטילים הצפון קוריאנית. מומחים אומרים כי קים ממשיך לפתח את התכנית ולרכוש יכולות חדשות חרף הסנקציות הבינלאומיות ההדוקות שהוטלו על משטרו.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בשיגור טיל על-קולי, 11 בינואר 2022. רויטרס
קים ג'ונג און צופה בשיגור טיל, לפני כשבועיים/רויטרס

לפי מומחים, קוריאה הצפונית עשויה להשעות את הניסויים האלה עם תחילת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, שתחל בשבוע הבא, וזאת מתוך כבוד לסין, בעלת בריתה העיקרית, המשמשת לה חבל הצלה כלכלי. עם זאת, ההערכה היא כי היא תגביר את מספר שיגורי הטילים עם סיום האולימפיאדה, וזאת כדי למשוך את תשומת ליבו של ממשל ביידן, שכעת מתמקד יותר בעימות שלו מול סין ורוסיה.

בכינוס מפלגת השלטון בראשות קים ג'ונג און, שנערך ב-20 בינואר, חברי המפלגה איימו לחדש את הניסויים בנשק גרעיני וטילים ארוכי טווח שיכולים להגיע לארצות הברית. קים השעה את פיתוחם ב-2018 כשהחלו שיחות הדיפלומטיה בינו לבין נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. השיחות בין השניים הגיעו לידי פיצוץ, לאחר שהאמריקנים דחו את דרישת קוריאה הצפונית להקל את הסנקציות עליה בתמורה לוויתור חלקי על יכולותיה הגרעיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully