וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה שיגרה טיל לים - לפני שנשיא הדרום חנך "רכבת לשלום"

5.1.2022 / 11:19

היה זה שיגור ראשון של הצפון מאז אוקטובר, בהמשך לנאומו של קים לרגל השנה החדשה שבו הבטיח לחזק את הצבא. שעות לאחר מכן, נשיא הדרום השתתף בטקס חניכת קו רכבת שהוא מקווה שיום אחד יחבר את שני חלקי חצי האי

תושבים צופים בשידור על שיגור טיל של קוריאה הצפונית בסיאול, קוריאה הדרומית, 5 בינואר 2022. רויטרס
ניסוי ראשון מאז אוקטובר. שידור על שיגור הטיל של הצפון בסיאול, היום/רויטרס

קוריאה הצפונית ביצעה הלילה (רביעי) ניסוי, ככל הנראה בטיל בליסטי, בחופה המזרחי, שעות לפני שנשיא קוריאה הדרומית חנך קו רכבת שהוא מקווה שיחבר יום אחד את שני חלקי חצי האי. המטה הכללי של צבא הדרום אמר כי הטיל שוגר בסביבות השעה 8:10 מעל החוף המזרחי ואל הים. הצבא מסר כי הטיל שוגר מהמחוז הצפוני ג'גאנג שבגבול עם סין, אותו מחוז שבו ביצעה קוריאה הצפונית את הניסוי הראשון שלה בטיל על-קולי בספטמבר.

היה זה השיגור הראשון של הצפון מאז אוקטובר, בהמשך לנאומו של המנהיג קים ג'ונג און לרגל השנה החדשה שבו הבטיח לחזק את הצבא כדי להתמודד עם חוסר היציבות הבינלאומית והקיפאון בשיחות עם הדרום ועם ארצות הברית. קים לא הזכיר את הרצון של קוריאה הדרומית וארצות הברית בחידוש המשא ומתן, אולם מומחים אמרו כי אין זה בהכרח אומר שהוא סגר את הדלת בפני הדיפלומטיה.

דובר של משרד החוץ של ארצות הברית מסר כי וושינגטון מגנה את השיגור וקוראת לחידוש הדיאלוג עם פיונגיאנג, שנקלע למבוי סתום ב-2019. לפי ההודעה, השיגור מהווה הפרה של החלטות רבות של מועצות הביטחון של האו"ם ואיום על שכנותיה של הצפון.

שר ההגנה של יפן אמר כי הטיל טס מרחק של כ-500 ק"מ. "מאז השנה שעברה, קוריאה הצפונית משגרת טילים באופן קבוע, וזה מצער מאוד", אמר ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, לכתבים. יפן הודיעה ששרי החוץ וההגנה שלה ינהלו שיחות עם עמיתיהם האמריקנים ביום שישי.

דובר משרד החוץ של סין, וונג וונבין, קרא בתדרוך היומי בבייג'ינג לכל הצדדים "לזכור את התמונה הגדולה יותר", להעריך את השלום והיציבות בחצי האי ולהמשיך בדיאלוג ובהתייעצויות כדי להגיע להסדר מדיני.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בכינוס של הוועד המרכזי של מפלגת הפועלים, 28 בדצמבר 2021. רויטרס
קרא להמשיך בפיתוח יכולותיה הצבאיות של קוריאה הצפונית. קים בכינוס מפלגת השלטון, בחודש שעבר/רויטרס

שעות לאחר השיגור, נשיא הדרום, מון ג'ה-אין, ביקר בעיר החוף המזרחית גוסונג, הסמוכה לגבול עם הצפון כדי לחנוך את קו הרכבת החדש. הוא תיאר אותו בתור "אבן יסוד לשלום וליציבות אזורית" בחצי האי הקוריאני. מון הודה כי השיגור מגביר את החשש למתיחות, וקרא לצפון לעשות מאמצים כנים עבור דיאלוג.

"אסור לנו לוותר על התקווה לדיאלוג כדי להתגבר באופן יסודי על המצב הזה", אמר. "אם שתי הקוריאות יעבדו יחד ויבנו אמון, השלום יהיה יום אחד בר-השגה".

מון, שיסיים את כהונתו בת החמש השנים במאי, מקווה לרשום הישג דיפלומטי אחרי מאמציו הרבים לפיוס עם הצפון. חיבור שתי הקוריאות ברכבת היה אחד הנושאים המרכזיים שנידונו בפגישות בין מון לקים ב-2018, אולם היוזמה לא רשמה התקדמות בשטח על רקע סירובה של קוריאה הצפונית לוותר על הארסנל הגרעיני שלה בתמורה להסרת הסנקציות הבינלאומיות.

המועצה לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית כינסה דיון חירום בעקבות השיגור, והביעה דאגה מכך שהשיגור "הגיע בזמן שבו היציבות הפנימיות והחיצונית חשובה במיוחד". היא קראה לפיונגיאנג לשוב לשולחן המשא ומתן.

צבא קוריאה הדרומית מסר כי הוא שומר על כוננות גבוהה לאפשרות שקוריאה הצפונית תבצע שיגורים נוספים, תוך שהוא עוקב מקרוב אחרי המצב בשיתוף פעולה עם ארצות הברית. גורמי צבא בסיאול אמרו כי בשבועות האחרונים עורכים כוחות צפון קוריאניים אימוני חורף.

מועצת הביטחון של האו"ם אוסרת על קוריאה הצפונית לבצע ניסויים בכל סוגי הטילים הבליסטיים וניסויים גרעיניים, והיא הטליה עליה סנקציות קפדניות בעשורים האחרונים.

בווידאו: צפון קוריאה ערכה ניסוי בטיל על קולי/צילום: רויטרס

מאז תחילת מגיפת הקורונה, קוריאה הצפונית הפכה למבודדת עוד יותר. היא הטילה סגרים הדוקים בגבול שהאטו את הסחר דרכו ומנעו פגישות דיפלומטיות פנים מול פנים. היא גם המשיכה להימנע מניסויים בטילים בין-יבשתיים ומניסויים גרעינים, שאותם עצרה ב-2017 לפני הפסגה ההיסטורית בין קים לנשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ.

עם זאת, פיונגיאנג המשיכה לבצע ניסויים בטילים שונים לטווח קצר, כולל אחד מצוללת באוקטובר. היא טוענת שאין להעניש אותה על פיתוח כלי נשק שלמדינות אחרות כבר יש ברשותן. בנאומו של קים לרגל השנה החדשה, הוא לא הזכיר ישירות את שיגורי הטילים או נשק גרעיני, אך הדגיש כי על קוריאה הצפונית לחזק את יכולות ההגנה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully