וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בן סלמאן התקשר לנתניהו כדי שיחדש לסעודיה את הרשיון לתוכנה של NSO

עודכן לאחרונה: 28.1.2022 / 15:51

בניו יורק טיימס דווח כי יורש העצר הסעודי פנה ישירות לראש הממשלה לשעבר אחרי החתימה על הסכמי אברהם בספטמבר 2020, לאחר שמשרד הביטחון סירב לאשר את חידוש הרשיון של "פגסוס". נתניהו, לפי הדיווח, נעתר לכך, ובתמורה פתחה סעודיה את השמיים למטוסים ישראליים

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בפסגת מדינות המפרץ בריאד, 14 בדצמבר 2021. רויטרס
תמך בהסכמי אברהם מאחורי הקלעים. בן סלמאן בפסגת מדינות המפרץ בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ביקש מראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו סיוע בחידוש רשיון השימוש בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO - כך דווח היום (שישי) בניו יורק טיימס.

לפי הדיווח, הבקשה לנתניהו הייתה בשיחת טלפון שקיים עמו יורש העצר, כחודש לאחר החתימה על הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין בספטמבר 2020. ערב הסעודית אמנם לא הייתה חלקם מהם, אך נתנה את הסכמתה שבשתיקה לאור השליטה בפועל של יורש העצר על הממלכה שבראשה עומד באופן רשמי אביו החולה, המלך סלמאן. בתמורה, אישרה ערב הסעודית את פתיחת המרחב האווירי שלה למטוסים ישראליים הטסים למזרח, והיה זה אחד המרכיבים המרכזיים ב"הסכמי אברהם" שאותם קידם ממשל טראמפ.

בניו יורק טיימס דווח כי בן סלמאן פנה לנתניהו ישירות לאחר שמשרד הביטחון סירב לחדש את השימוש בתוכנת הריגול, שיוצאה לראשונה לממלכה כבר ב-2017. עם זאת, לאחר ש"פגסוס" נמצאה בטלפונים של מתנגדי משטר סעודים ואחרים בשנים האחרונות, הפיקוח על יצואה גדל ולכן היה צורך בהתערבותו הישירה של ראש הממשלה דאז.

דובר מטעמו של נתניהו הכחיש בהצהרה שמסר לעיתון כי ראש הממשלה לשעבר חיפש תמורות ממדינות אחרות שביקשו לרכוש את "פגסוס". בנוסף, מלשכתו נמסר כי "הטענה שהוא דיבר עם מנהיגים זרים והציע להם מערכות אלה בתמורה להישג מדיני או הישג אחר כלשהו - היא שקר מוחלט. כל המכירות של מערכת זו או מוצרים דומים של חברות ישראליות למדינות זרות נעשות באישור ובפיקוח של משרד הביטחון, כמתחייב על פי החוק הישראלי".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון 40 חתימות, כנסת, 27 בדצמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
מכחיש שרשיונות NSO ניתנו בתמורה להישגים מדיניים. נתניהו בכנסת, בחודש שעבר/דוברות הכנסת, דני שם טוב

"פגסוס", התוכנה המובילה של NSO, שימשה את הסעודים גם נגד פעילות למען זכויות נשים בממלכה וכן את האמירויות. בניו יורק טיימס אף נחשף כי ה-FBI רכש את התוכנה ב-2019, כשכבר היה ידוע לכל כי היא לא משמשת מדינות ברחבי העולם אך ורק למען מטרותיה המוצהרות - מרדף אחר פעילי טרור ופושעים - אלא גם לרדיפת מתנגדי משטר, פעילי זכויות אדם ועיתונאים.

כך, למשל, מקסיקו לא רק תפסה בזכות את התוכנה את ברון הסמים אל צ'אפו, אלא גם עקבה אחר עיתונאים ופעילים תחת ממשלו של הנשיא אנריקה פנייה נייטו שביקר בישראל ב-2016 - המנהיג המקסיקני הראשון שהגיע לארץ מאז שנת 2000. שנה לאחר מכן, הגיע נתניהו לביקור גומלין ראשון אי-פעם במקסיקו, והיא החלה להימנע בהצבעות נגד ישראל באו"ם, לאחר שנים ארוכות שבהן החזיקה בעמדות פרו-פלסטיניות בפורום בינלאומיים.

לאחר חילופי השלטון במקסיקו ב-2019, ועליית הנשיא השמאלי אנדרס מנואל לופס אוברדור, הבטיח הממשל לחקור את הטענות של ארגוני זכויות אדם נגד "פגסוס". אחד החשודים המרכזיים היה ראש שירות הביטחון, תומאס זרון, שהואשם בעינויים, בחטיפה ובשיבוש ראיות בפרשת הטבח של 43 סטודנטים ב-2014. הוא נמלט לקנדה, ומשם לישראל, שאליה נכנס כתייר ונותר עד היום למרות בקשות של מקסיקו להסגירו.

עוד בוואלה!

בעקבות פרשת NSO: שר הבט"פ הנחה לבחון מחדש את חוקי האזנות הסתר

לכתבה המלאה

המאהבת של הנשיא

בניו יורק טיימס ציינו כי אף שאין הוכחות לקשר ישיר בין מכירת התוכנה של NSO לשינוי במדיניות של ממשלות שונות, התבנית הזו חזרה על עצמה שוב ושוב.

אחרי שמערכות NSO הותקנו במדינה ב-2012, הממשל של מרטינלי הצביע בעד ישראל במקרים רבים, כולל בהתנגדות להחלטה של האו"ם לשדרג את מעמד המשלחת הפלסטינית. לפי דוח חקירה של המועצה לביטחון לאומי בפנמה, הציוד שימש למעקב נרחב שהפר את פרטיותם של אזרחים פנמים ואזרחים זרים - ללא האישור המשפטי הנדרש. הרשויות אף האשימו בהמשך את מרטינלי בשימוש ב"פגסוס" כדי לפרוץ לטלפון של המאהבת שלו.

מדיניות המעקבים הסתיימה עם תום כהונתו ב-2014, ויורשו בתפקיד, סגנו חואן קרלוס ורלה, טען שהוא עצמו היו תחת מעקב. מרטינלי נמלט מהמדינה בעקבות החקירות נגדו, אף שבנובמבר זיכו אותו בתי המשפט בפנמה מאישומי המעקבים נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully