וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנזק נפשי לתלמידים מול הסיכון למורים: הקרב על בידודי הילדים מגיע לבית הדין

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 13:07

בית הדין לעבודה ידון בכוונת הסתדרות המורים להשבית את הלימודים עקב החלטת הממשלה לפטור תלמידים מבידוד. מצד אחד של המתרס תעמוד שרת החינוך, שטוענת כי הילדים זקוקים יותר מכול לשגרה תקינה, ומנגד תתייצב בן דויד, מגובה במשרד הבריאות שמעוניין לדחות את המהלך בשבוע

בווידאו: בנט והשרים הציגו את תוכנית "בודקים ולומדים"/צילום: לע"מ

בית הדין לעבודה ידון היום (חמישי) בכוונת יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד להשבית את הלימודים בבתי הספר בעקבות החלטת הממשלה להורות על ביטול בידודי הילדים ולהחיל במקומו מתווה בדיקות. זאת, לאחר שהלילה הוציא בית הדין צו מניעה שהכריח את המורים להגיע היום ללימודים ולקיימם כסדרם.

הקרב על הלימודים ובידודי הילדים הוא אחת המחלוקות המרכזיות בנוגע לניהול הסיכונים בגל החמישי. מצד אחד של המתרס עומדים הממשלה בכלל ושרת חינוך יפעת שאשא ביטון בפרט, שמדגישים את חשיבות שגרת הילדים, ומנגד ניצבים משרד הבריאות ויפה בן דויד, שטוענים כי הסיכון גובר על הסיכוי. אז מה טוען כל אחד מהצדדים? וואלה! עושה סדר לפני הכרעת בית הדין.

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
הלימודים יושבתו? תלמידים חוזרים לבית הספר לאחר הסגר השלישי/ראובן קסטרו

שרת החינוך: "כל ילד שמגיע לביה"ס הוא ילד שאנו מצילים"

שרת החינוך טוענת כי שגרת לימודים תקינה עבור הילדים היא החלטה מאוזנת, שמאפשרת חיים לצד מגפת הקורונה ותמנע נזקים נפשיים מתלמידים ללא מסגרת סדורה. "רוב המומחים תמימי דעים לנזק העצום שנגרם לילדים, גם בעת הזו, אחרי שנתיים מורכבות", כתבה אמש שאשא ביטון. "ביטול הבידודים לילדים בריאים זו חובתנו כלפי בריאותם הנפשית והגופנית והם יקלו על ההורים שהושפעו מבידודים אלו".

לאחר הכרעת ראש הממשלה נפתלי בנט כי בידודי התלמידים יופסקו, כתבה שאשא ביטון כי "הכי קל היה לסגור את מערכת החינוך, אבל החובה שלנו היא להציל כל ילד וילדה שחוו שנתיים מורכבות, ואת המצוקות החברתיות והרגשיות שלהם אנחנו חווים ביתר שאת במערכת - באלימות, במצוקות חברתיות ורגשיות, בהפרעות אכילה ובהפרעות נפשיות".

לדבריה, על אף מצב התחלואה, המענה הראוי עבור התלמידים הוא שמירה על יציבות ושגרה: "כל ילד שמגיע לבית הספר הוא ילד שאנחנו מצילים. לא פחות מזה", כתבה.

עוד בוואלה!

משרד החינוך נערך להוצאת צווי מניעה למורים; "אל תנהלו מלחמה על גב הילדים"

לכתבה המלאה
יפעת שאשא ביטון. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
"ביטול הבידודים - חובתנו", שאשא ביטון/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

בן דויד נזעקת לזכויות המורים - מגובה בעמדת משרד הבריאות

מנגד, יו"ר הסתדרות המורים טוענת כי ההחלטה מסכנת את בריאות המורים, ונעזרת בעמדת משרד הבריאות, שביקש לדחות את תחילת המתווה בשבוע עד עשרה ימים, בתקווה שעד אז התחלואה תרד באופן משמעותי, והסיכון יפחת. בדיונים פנימיים הסביר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי הוא חושש בעיקר מהעומסים ההולכים וגדלים בבתי החולים, וציין כי תסמונת PIMPS מהווה עבורו דאגה פחותה.

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים שתמך במתווה בשבוע שעבר, טען כי הפסקת בידודי התלמידים תסכן את הילדים ואת המבוגרים בשלב זה, של שיא הגל החמישי. "ניהול מגפה זה עניין של חישוב סיכונים, שבו יש עניין של תזמון. המתווה הוא נכון, אבל לא הגיע הזמן להסתכן כך", טוען גרוסמן. חשבנו שבשלב הזה התחלואה תהיה נמוכה יותר, אך זה לא כך ולכן צריך לדחות את המהלך בשבוע. במגפה כל הזמן צריך להיות עם יד על הדופק, ומה שהיה נכון לפני שבוע, לא נכון כרגע".

פרופסור משה אשכנזי סגן מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא. ללא, אתר רשמי
"אין החלטה מושלמת", פרופ' משה אשכנזי/אתר רשמי, ללא

המומחים שתומכים בהפסקת הבידודים: "אין אפשרות להשאיר את הילדים בבית"

למרות עמדת משרד הבריאות, ישנם מומחים שטוענים כי ניתן להפסיק את בידודי התלמידים כבר כעת ותומכים בכך. פרופ' משה אשכנזי, סגן מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, סבור כי יש להתחיל את המתווה כבר כעת, אך להיות מוכנים לאפשרות לבטל אותו במקרה הצורך.

"אנחנו לא יודעים את האחוזים והחומרה של הדלקת", מסביר אשכנזי. "צריך לעשות את זה בזהירות עם האפשרות ללכת צעד אחורה. אנחנו כבר רואים סימנים ראשונים של האטה, וקצב ההדבקה יורד. אני חושב שצריך להתחיל את המתווה, אני לא אומר זאת בלב שלם, אבל שתי האופציות שלנו לא מיטביות. צריך שיהיה פה נזק מול תועלת, מדיניות הבידודים עושה נזק לילדים. אין החלטה מושלמת. מתוך הנקודה הזאת, צריך לחשוב איזו החלטה תביא להכי הרבה תועלת".

ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים, אמרה לוואלה! כי לא מורגש עומס במחלקות הילדים מבחינת קורונה וכי הם לא צופים שיהיה כזה: "אנחנו צריכים להכריע בין שתי אופציות קשות, אין לנו אפשרות להשאיר את הילדים יותר בבית".

ד"ר אפרת ברון הרלב מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים. דוברות מרכז שניידר לילדים, אתר רשמי
"צריכים להכריע בין שתי אופציות קשות", פרופ' ברון הרלב/אתר רשמי, דוברות מרכז שניידר לילדים

"אנחנו לא מרגישים את העומס שמורגש בבתי החולים הכלליים. אם יגיעו עוד ילדים, אנחנו ערוכים לכך, אין צורך לדחות את המתווה בגלל זה", אמרה ברון הרלב. "אני חושבת שיש פער בין הקהילה - שם יש עומס גם בקרב הילדים, לבין בתי החולים - פה אנחנו רואים הרבה ילדים שנפגעים כתוצאה מתאונות ביתיות. תהיה הדבקה, אבל אנחנו ערוכים לקבל את הילדים".

נוסף למומחים אלו, גם הנהגת ההורים הארצית תומכת בהפסקת הבידודים לילדים. "במדינת ישראל, חיילים לא בורחים משדה המערכה, במדינת ישראל רופאים לא נוטשים את משמרתם בבתי החולים. במדינת ישראל, מורים לא עוזבים את התלמידים שלהם", אמר מירום שיף, יו"ר הארגון, וביקר את יפה בן דויד: "את המלחמות שלך, את משחקי הכוחות, האגו וכיפופי הידיים אל תעשי על חשבונם של הילדים שלא עשו לך כלום וכל חטאם הנורא הוא רצונם ללמוד, אחרי שנתיים מזוויעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully