וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן הפייק ניוז הוא כר פורה לאנטישמיות. התשובה היא דיפלומטיה

ד״ר דנה וולף

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 22:43

לצד העלייה באנטישמיות החדשה על רקע השנאה לישראל, האנטישמיות הישנה הרימה את ראשה בחסות מגפת הקורונה והמשבר הגלובלי בעולם הרשתות החברתיות. התשובה לאיום אסטרטגי כזה מחייבת שימוש אינטנסיבי בכלי הנשק הכי יעיל שיש לנו - דיפלומטיה חדה ופורצת דרך

בווידאו: הפגנה אנטישימית בעיר קאליש שבמרכז פולין/מערכת וואלה!

לקראת יום השואה הבינלאומי, פרסם משרד התפוצות דוח מיוחד המצביע על עלייה באנטישמיות ב-2021. אנו כבר רגילים לכך ששנאת ישראל "מתערבבת" באנטישמיות ועל כן אין זו הפתעה שהדוח מציין את תקופת מבצע "שומר החומות" ככזו שהיוותה עילה להתפרצות תופעות אנטישמיות במרחב הציבורי וברשתות החברתיות.

לצד העלייה באנטישמיות החדשה על רקע השנאה לישראל, האנטישמיות הישנה הרימה את ראשה בחסות מגפת הקורונה. זוהי האנטישמיות הקלאסית, המשייכת ליהודים את הצרות הגדולות ביותר בעולם ומתודלקת על ידי תיאוריות קונספירציה כמו שליטתו של יהודי על יצרנית החיסונים מספר אחת בעולם - מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, והקשר בין עובדה זו למתן עדיפות לישראל בקבלת חיסונים. ישנם גם קולות הטוענים כי אפילו משבר האקלים הוא המצאה יהודית טובה לצורך פיתוח טכנולוגיה יעילה של חשמל סולארי, התפלת מים וחיסכון במים.

בעיצומו של המשבר הגלובלי הגדול ביותר שידעה האנושות, מלחמת העולם השנייה, הוכח כי מה שמתחיל מהפצת תיאוריות בלתי מבוססות עלול להוביל לרצח עם. ברגע שאנחנו כחברה מרשים לעצמנו להאמין במידע בלתי מבוסס מתוך תחושת כעס או קנאה אנו משבשים את המגנומטר של חיינו ועלולים למצוא עצמנו באמצעו של אסון רב נפגעים. האנטישמיות היא מטען חבלה עתיר חומר נפץ שכזה.

חשוב לזכור שהאנטישמיות והאנטי-ישראליות אינן ניתנות להפרדה. זו מתדלקת את זו. ועל כן החשיבות של התמודדות ישראלית חכמה עם כל אחת מהן, שמייצרת אפקט חיובי עבור ישראל והישראלים. את האנטישמיות המתורצת באמצעות מדיניות הממשלה אנו מכירים, ויודעים מה הכלים העומדים לרשותנו: עדכון הנרטיב של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הצגת העובדות של מציאות הסכסוך במקום סיפורי אגדות ויוזמה מדינית שמובילה מעשים כדוגמת הסכמי אברהם. ואילו בנוגע לגזרה השנייה - יש להכיר בכך שהאנטישמיות מהווה איום אסטרטגי לביטחונם של יהודים בכל העולם וכנגזרת מכך - איום על ישראל.

הפגנות אנטישמיות בפולין, 30 במאי 2020. אי-פי, AP
האנטישמיות - איום אסטרטגי על ישראל. הפגנה אנטישמית בפולין, 2020/AP, אי-פי

התשובה לאיום אסטרטגי כזה מחייבת שימוש אינטנסיבי בדיפלומטיה קלאסית ובד בבד פורצת דרך. לאחר מלחמת העולם השנייה, הוקם האו"ם, אומצה מגילת זכויות האדם, ועוצבו הנורמות המשפטיות הבינלאומיות למיגור הפשעים החמורים ביותר של האנושות - ההתפתחות המשמעותית ביותר בהיסטוריה של היחסים הבינלאומיים. רבים מחשיבים את הדיפלומטיה לשחוקה בעידן הרשתות החברתיות וזרימת המידע, אך בפועל היא רק מחכה לפרוץ אל המאה ה-21. ועבורנו מדובר בכלי היעיל ביותר כנגד האנטישמיות ושנאת ישראל.

משברים גלובליים בעולם של רשתות חברתיות ופייק ניוז מהווים כר פורה לצמיחתה של האנטישמיות. הקורונה היא קדימון למשברים סביבתיים ובריאותיים איתם העולם יתמודד באופק הנראה לעין. בכוחות המובילים את המענה לאתגרים אלו יבלטו גם בעתיד בני הדת היהודית, כמו גם דתות אחרות. אך סביר שאל היהודים, יופנה הזרקור משיקולים לא עניינים.

כאשר העתיד דופק על דלתך - מוטב לפתוח לו את הדלת. בעתיה של שעת משבר גלובלית, דיפלומטיה חדה, מבוססת על שיתוף ידע, חדשנות והומניטריות היא כלי הנשק היעיל ביותר שיש לנו כדי להתמודד עם האנטישמיות הגואה ויש בכוחה להכניס את ישראל לעידן חדש של איזון יחסים בינלאומי חדש.

ד"ר דנה וולף היא מומחית למשפט בינלאומי וניהול משא ומתן באוניברסיטת רייכמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully