וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הקורונה, משרד התפוצות מזהיר מעלייה דרמטית בגילויי האנטישמיות בעולם

22.1.2022 / 20:30

מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים ברחבי העולם האשימו את היהודים ב"אחריות למגפה", אישי ציבור השוו את מגבלות הקורונה להגבלות בשואה - כך קובע דוח משרד התפוצות, שיוגש מחר לממשלה לקראת יום השואה הבינלאומי. במהלך השנה נוטרו יותר מ-3.5 מיליון פרסומים אנטישמיים ברשת

בווידאו: הפגנה אנטישימית בעיר קאליש שבמרכז פולין/מערכת וואלה!

בעקבות נגיף הקורונה, חלה עלייה בביטויי אנטישמיות קלאסית ברחבי העולם - כך עולה מדוח משרד התפוצות לשנת 2021 שיוצג מחר (ראשון) בממשלה, לקראת יום השואה הבינלאומי שחל השבוע. לפי הדוח, מגבלות הקורונה ומדיניות החיסונים עודדו מכחישי קורונה ואחרים להאשים את היהודים באחריות למגיפה, בגריפת רווח מהחיסונים ובניצול המשבר כדי לחזק את אחיזתם בממשלות ובכלכלה העולמית. בנוסף, כך לפי הדוח, הקורונה גרמה לטריוויאליזציה של השואה, בגלל שחברי קונגרס, אישי ציבור וברשתות החברתיות השוו את ההגבלות להגבלות על יהודים בשואה, והדרישה להתחסן לטלאי צהוב שהוכרחו יהודים לענוד בשואה.

עוד עולה מהדוח כי בשנה החולפת חל זינוק בתקריות אנטישמיות בעולם, בין השאר בגלל מבצע שומר החומות במאי 2021, שהיווה עילה להתפרצות אנטישמית ברשתות החברתיות ובמרחב הציבורי, בהיקפים מספריים וגאוגרפים חריגים. מנתוני משרד התפוצות עולה כי במהלך ימי המבצע הצבאי (בין 6 ל-21 במאי) נוטרו מעל ל-430 אלף פרסומים אנטישמיים ברשתות. בסך הכל, במהלך כל 2021, מערכת הניטור של משרד התפוצות זיהתה 3.5 מיליון פוסטים אנטישמיים בשפות אנגלית, צרפתית, גרמנית, רוסית, ספרדית וערבית.

במשרד אומרים כי קיים מתאם בין שיח אלים ברשתות החברתיות לבין פעולות אלימות במרחב הציבורי נגד יהודים, שנתפסים כאחראים קולקטיבית לפעולותיה של ישראל: לאורך השנה ובמהלך חודש מאי במיוחד, אירעו הפגנות המוניות נגד ישראל מול בתי כנסת, מרכזים יהודיים ומוסדות קהילתיים יהודיים.

הפגנות אנטישמיות בפולין, 30 במאי 2020. אי-פי, AP
"תהליך נרמול בשיח האנטישמי". הפגנה אנטישמית, פולין/AP, אי-פי

בבריטניה נרשם שיא של עשרות שנים באירועי אנטישמיות אלימים, לפי הדוח, ומינואר עד יוני 2021 דווחו על 1,308 אירועים אנטישמיים כנגד הקהילה היהודית ברחבי בריטניה. מנגד, בדוח מצוין כי בצרפת לא דווחו אירועי אלימות נגד יהודים בחודש מאי, זאת בעקבות אכיפה הדוקה של הממשלה נגד הפגנות פרו- פלסטיניות.

בארצות הברית, מזהירים במשרד התפוצות, יש תהליך נרמול בשיח האנטישמי, ש"חודר אל הזרם המרכזי בפוליטיקה הארצית, בקמפוסים וברחוב. פעילי ימין קיצוני ממשיכים להוות סיכון ביטחוני ליהודים ומנגד, קואליציית פעילי שמאל תומכי מיעוטים פועלים להדרת יהודים מכיוון שהם רואים בהם בעלי זכויות יתר השייכים לרוב המדכא ותומכי ישראל". הדוח מציג פילוח גאוגרפי של השיח האנטישמי במרחב הווירטואלי - פריז מדורגת כעיר עם מספר הגולשים האנטישמיים הגדול ביותר, אחריה ניו יורק, לוס אנג'לס, וושינגטון וברלין.

במהלך הסקירה בממשלה יוצג גם סקר שביצע משרד התפוצות בנוגע לעמדות אזרחי ישראל ביחס לגילויי אנטישמיות בעולם. מהסקר, שבוצע בקרב 500 משיבים, עולה כי קרוב ל-50% מהישראלים המטיילים באירופה או ארצות הברית יצניעו סממנים יהודיים או ישראליים, ואילו ברשת, רק 20% מהמשיבים יצניעו את זהותם היהודית או הישראלית אל מול גולשים מחו"ל.

שר התפוצות, נחמן שי, שיציג את הדוח מחר בממשלה, אמר כי "שנאת יהודים ותיאוריות קונספירציה מתפשטות ברשתות החברתיות כאש בשדה קוצים, וגולשות מהר מאוד אל פני השטח". השבוע, יציינו בעולם את יום השואה הבינלאומי. לדבריו, "על רקע האנטישמיות במאה ה-19 וה-20 קמה מדינת ישראל כדי להיות בית לעם היהודי. עלינו לעקור ולעקר את השיח האנטישמי ולהיאבק בו כפי שמדינה עצמאית, מדינת הלאום של העם היהודי, חייבת לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully