וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחילתו של עידן חדש": אזרחים שלא עמדו בתשלום החשמל לא ינותקו ממנו

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 22:03

לפי העתירה אותה קיבל בג"צ, רשות החשמל תידרש להרחיב את הקריטריונים למניעת ניתוק גם למצב כלכלי קשה, בניגוד למצב כיום שמונע ניתוק מחשמל, בין היתר של ניצולי שואה. כמו כן, יתקיים הליך שימוע שיאפשר לצרכן להשמיע את טענותיו לפני שתתקבל החלטה על ניתוקו

המחאה נגד עמודי החשמל במכתש רמון/מאהל מחאת עמודים במכתש רמון

בג"ץ קיבל היום (חמישי) את העתירות נגד ניתוק חשמל מחייבים, וקבע כי שאספקת חשמל בסיסית נחשבת כיום למצרך חיוני שלא ניתן לנהל אורח חיים שגרתי בלעדיו, והיא חלק מהזכות לקיום מינימלי לכבוד והזכות לחיים ובריאות.

השופטים הורו לרשות החשמל להרחיב את הקריטריונים למניעת ניתוק גם למצב כלכלי קשה, בניגוד למצב כיום שמונע ניתוק מחשמל של ניצולי שואה ואנשים שזקוקים לחשמל מבחינה בריאותית, ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר כמו חובות רגילים. כמו כן, יתקיים הליך שימוע שיאפשר לצרכן להשמיע את טענותיו לפני שתתקבל החלטה על ניתוקו מאספקת החשמל.

פסק הדין שכתבה השופטת דפנה ברק-ארז נפתח מילים "ויהי אור", וממשיך: "בכך מתחיל סיפור בריאת העולם המובא בספר בראשית. ואמנם, קשה לדמיין חיים ללא אור. באופן יותר רחב, קשה לתאר ניהולה של שגרת חיים ללא שימוש בחשמל, שהוא תנאי בסיסי נדרש לתאורה ולהפעלתם של מכשירים חיוניים הנמצאים בשימוש יום - יומי, כדוגמת מקרר".

צוותי חברת חשמל נערכים לסופה. יוסי וייס, חברת החשמל,
צוותי חברת חשמל נערכים לסופה/יוסי וייס, חברת החשמל

עוד כתבה ברק-ארז בפסק הדין: "יש להודות: אספקת חשמל ברמה בסיסית כחלק מהבטחת הזכות לקיום מינימלי בכבוד מבוססת על קיומה והפעלתה של רשת חשמל מתפקדת, ואינה תלויה בחלל האוויר. כפי שכבר הוסבר, מוקד הדיון כאן אינו הכרה בזכות בלתי מסויגת לאספקת חשמל ללא תשלום, אלא השאלה של דרכי הגבייה - כשאין חולק על עצם קיומו של החוב".

בא כוחם של העותרים משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח ועדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב הגיבו לפסק הדין: "ביום הכי קר בשנה שבו אנשים נותרים ללא חימום, בג"צ קיבל את עמדתנו לפיה הזכות לחשמל היא זכות חוקתית שקשורה באופן הדוק לזכות לקיום בכבוד וקבע כי על רשות החשמל לתקן את אמות המידה לניתוקי חשמל, לא לנתק אנשים מחמת עוניים, ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל. כמו כן, נאסר על המשך ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן. אנו תקווה כי פסק הדין שנפתח במילים 'ויהי אור' מבשר על תחילתו של עידן חדש בכל הנוגע להגנה על אוכלוסיות חלשות מפני ניתוקי חשמל".

שר המשפטים גדעון סער הגיב לפסק הדין: "צדק בית-המשפט כשקבע שלא ניתן לנתק אזרחים מחשמל כאמצעי לגביית חובות מבלי להתחשב כלל במצבם הכלכלי. רשות החשמל תידרש עתה לבחון אמות מידה חדשות לניתוק מחשמל ולגביית החוב, תוך בחינת נסיבותיו הפרטניות של הצרכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully