וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפרסום בוואלה!: משרד המשפטים לליברמן - השר עמאר לא יכול למלא את מקומך בוועדת השרים לחקיקה

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 9:15

במשרד המשפטים פנו לשר האוצר והבהירו לו כי השר במשרדו חאמד עמאר - אותו ליברמן שולח במקומו לוועדה - "אינו יכול למלא את מקומו, ובוודאי שאינו רשאי להשתתף בהצבעה בוועדה". ברקע הפרסומים בנושא, ליברמן השתתף השבוע באופן חריג בישיבת ועדת שרים לחקיקה

בווידאו: שר האוצר מבהיר כי מי שזכאי - יקבל פיצויים/צילום: ערוץ הכנסת

משרד המשפטים הבהיר לשר האוצר אביגדור ליברמן כי השר במשרד האוצר חאמד עמאר אינו יכול למלא את מקומו בוועדת השרים לענייני חקיקה רק מכוח סיכום בין השניים על חלוקת העבודה ביניהם, "ובוודאי שאינו רשאי להשתתף בהצבעה על הצעות המובאות להחלטות הוועדה" - כך עולה מתשובת המשנה ליועמ"ש, גיל לימון, לפניה של ח"כ משה ארבל (ש"ס) בנושא מנהגו של ליברמן להיעדר מישיבות ועדת שרים לחקיקה, שפורסמה לראשונה בוואלה!.

בחודש שעבר ארבל פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע להיעדרותו הקבועה של ליברמן מדיוני ועדת שרים לחקיקה, וביקש הבהרות בנוגע למעמדו של עמאר, השר במשרד האוצר, שמגיע לישיבות במקומו. החלטת הממשלה שקבעה את הרכב ועדת השרים לענייני חקיקה קבעה במפורש ששר האוצר יהיה חבר הוועדה, ולכן אף נציג אחר מישראל ביתנו לא יכול לכהן או להצביע מטעמו. ארבל טען שמדובר ב"עצלות, זלזול בחוק ובכללי המינהל התקין" וביקש הבהרות מהיועמ"ש. אחרי הפרסום בוואלה!, דווח ב"כאן" כי עמאר אף השתתף באחת ההצבעות בוועדה, למרות שהוא לא חבר בוועדה ואינו בעל זכות הצבעה.

דיוני מליאת הכנסת לקראת אישור התקציב, 2 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
ליברמן/ראובן קסטרו

בתשובת משרד המשפטים לארבל נכתב כי מבדיקה במזכירות הממשלה עולה כי ליברמן נוהג להעביר את עמדתו מראש על הצבעותיו לקראת מרבית ישיבות הוועדה, כמו רבים משרי האוצר לאורך השנים. עוד נמסר כי "במידת הצורך השתתף שר האוצר בדיון הוועדה וכן עומדת לרשותו זכות להגיש ערר על החלטות", כמו כל אחד משרי הממשלה. בנוסף, הבהירו במשרד המשפטים, דרגי המקצוע השונים במשרד האוצר כמו אגף התקציבים, החשב הכללי, הממונה על השכר, רשות המיסים, ורשות החברות, משתתפים באופן תדיר בדיוני ועדת השרים לענייני חקיקה בהתאם למהות ההצעות שעולות על הפרק. יחד עם זאת, במשרד המשפטים הבהירו כי מתקנון הממשלה "ברור הדבר כי גם עם השר עמאר לוקח חלק בישיבת ועדת השרים הגם שהוא אכן אינו חבר בה, הוא בוודאי אינו רשאי להשתתף בהצבעות המובאות לפתחה של הוועדה".

ברקע הפרסומים בנושא, ליברמן השתתף השבוע באופן חריג בישיבת ועדת שרים לחקיקה, והוא השתתף מרחוק בישיבה ממקום בידודו עקב הידבקותו בקורונה. זו הפעם השנייה או השלישית שליברמן משתתף בעצמו בישיבת ועדת שרים לחקיקה מאז הוקמה הממשלה ביוני האחרון, והוא היה אמור להשתתף בהצבעה טלפונית על חוק האזרחות וחוקים נוספים. יחד עם זאת, לפי גורמים שנכחו בדיון, היו קשיים טכניים בחיבור השיחה ובסופו של דבר ליברמן העביר את עמדתו מרחוק.

משה ארבל בפתיחת מושב החורף של הכנסת, 4 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
"עצלות, זלזול בחוק ובכללי המינהל התקין". ארבל/ראובן קסטרו

ליברמן פרסם בחודש אוגוסט את חלוקת העבודה בינו לבין עמאר, חבר מפלגתו שמכהן כשר במשרד האוצר, במסגרת סערת ההיעדרות שלו ושל ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, מישיבות קבינט הקורונה. "השר עמאר מייצג את משרד האוצר בקבינט הקורונה, ואני בקבינט המדיני-ביטחוני, השר עמאר חבר בוועדת שרים לחקיקה ואני חבר בוועדת השרים לחוק ההסדרים", כתב אז בפייסבוק.

ארבל פנה בזמנו ליועמ"ש בעניין ההיעדרות מקבינט הקורונה, ומשרד המשפטים הבהיר לליברמן שעמאר אינו יכול לכהן במקומו בוועדה מתוקף סיכומים אישיים, ומהתשובה לפניה החדשה עולה כי הובהר גם כי "האחרון אינו יכול למלא את מקומו של הראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה מכוח סיכום בין השניים לעניין חלוקת העבודה ביניהם". בעקבות הפניות וההבהרות על קבינט הקורונה, הממשלה שינתה בינתיים את החוק שקובע את הרכב קבינט הקורונה, כך שלא יחייב את חברותו של שר האוצר או שרים אחרים מלבד שר הבריאות. הרכב ועדת שרים לחקיקה לא נקבע בחוק אלא בהחלטת ממשלה, על בסיס שמי וסיעתי, אך תשובת משרד המשפטים למעשה מכשירה את הנוהג של שר האוצר להיעדר מדיוני הוועדה, להיות מיוצג על ידי אנשי המקצוע, ולהצביע מרחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully