וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסר על תנאי וקנס של עשרות אלפי שקלים: העונש שהוטל על ח"כ לשעבר חנין זועבי

עודכן לאחרונה: 17.1.2022 / 8:21

זועבי, הורשעה בפרשיית זיוף שנועדה להסוות את מקורם של כספי תרומות לבל"ד. כחלק מעסקה עם בכירי המפלגה שהורשעו, בוטלו האישומים נגד בל"ד ונותרו האישומים נגד בכירים ופעילים. ביהמ"ש: "לא הפיקו תועלת כספית אישית מהמעשים האסורים"

נשיא בית משפט השלום בנצרת גזר היום (ראשון) על ח"ג לשעבר חנין זועבי מאסר על תנאי של שנה, למשך שלוש שנים, וכן קנס של 75 אלף שקל, בפרשיית הזיוף שנועד להסוות את מקורם של כספי תרומות למפלגה.

מוקדם יותר היום נשמעו הטיעונים לעונשם של זועבי ופעילי בל"ד אחרים, אותם הנשיא, השופט דורון פורת, הרשיע לפני שלושה חדשים על פי הודאתם, בתיק שמלכתחילה הוגש לבית המשפט במסגרת עסקה עם המפלגה ובכיריה. "יש במעשים של הנאשמים משום פגיעה באמון הציבור בהליך הדמוקרטי", אמר נשיא בית המשפט.

ח"כ חנין זועבי מודיעה כי לא תתמוד בבחירות לכנסת, 5 בינואר 2019. בל"ד, אתר רשמי
זועבי/אתר רשמי, בל"ד

את אנשי בל"ד ייצגו עו"ד עמית חדד, עו"ד נמיר אדלבי, עו"ד חאלד טיטי ועו"ד נעה מילשטיין. במסגרת העסקה בוטלו האישומים נגד המפלגה ונותרו האישומים נגד בכירים ופעילים. זועבי בת ה-53 הורשעה בזיוף ובניסיון לקבל דבר במירמה. יש לה הרשעה פלילית קודמת בגין עבירה של העלבת עובד ציבור מ- 2014. בדיון היום בבית המשפט אמרה לשופט פורת: "אני מסתפקת במה שאמר עו"ד שלי".

הפרשיה המדוברת נסובה סביב התנהלות המפלגה ב-2013, שנה בה התקיימו שתי מערכות בחירות, בינואר לכנסת ה-19 ובאוקטובר לרשויות המקומיות, ובין לבין למפלגת בל"ד נפער גרעון תקציבי של כ-2.5 מיליון שקלים. בהחלטת אסיפה שקיימה הלשכה הפוליטית של בל"ד, יצאה המפלגה בחודש מרץ אותה שנה למסע גיוס תרומות תוך שפרסמה בעיתונות את הקריאה לתרום. במהלך החדשים שבאו אחר כך הפקידה המפלגה מיליוני שקלים לחשבונותיה והציגה אותם כתרומות, אלא שהחשד היה כי חלקם התקבלו שלא כדין, אחרי שבכירים בבל"ד החליטו להציג מצגים כוזבים בפני הרשויות, לפיהם כספים שיגיע ממקור שנותר עלום ואינו ידוע למדינה, יוצגו ככאלה שמקורם בתרומות לגיטימיות.

"רק העירנות של עובדי מבקר המדינה מנעה את הצלחתו של המצג הכוזב שניסו הנאשמים לבצע", הזכירו התובעים עו"ד עומרי קופלר ועו"ד בן עמי כהן, "מדובר בעינינו בפרשה חמורה, שבה פעילי ונבחרי מפלגה פוליטית בחרו בצורה מתוכננת ומבוקרת בדרך של מרמה וזיוף וברגל גסה התעלמו מהוראות חוק מימון מפלגות ומהתקנות הרלוונטיות על מנת להפקיד בחשבונות הבנק של המפלגה כ-3.2 מיליון שקל שברור היום לכולם שמקורם אינו בתרומות". החקירה התנהל ביאח"ה -לה"ב 433. כל הנאשמים הואשמו בזיוף. הבכירים והפעילים, ובראשם חדאד, הואשמו גם בניסיון לקבלת דבר במירמה.

עוד בוואלה!

כתב אישום הוגש נגד חנין זועבי על עבירות זיוף ומרמה

לכתבה המלאה
ח"כ חנין זועבי במהלך מליאת הכנסת במהלך דיון ב"חוק ההמלצות" 27 בדצמבר 2017. דוברות הכנסת – הדס פרוש, מערכת וואלה! NEWS
זועבי/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת – הדס פרוש

את הפער בין "פרשה חמורה", לבין עונשים קלים יחסית, נימקה הפרקליטות בכך "שכלל הפעילות הפלילית בפרשה לרבות העיסוק בכספים נעשתה לטובת המפלגה ולא לטובתו האישית של מי מהנאשמים. איש מהם לא זכה לטובת הנאה כספית", ולגבי המתרימים כיוון שהם לא היו מודעים לניסיון המרמה כלפי מבקר המדינה. "לקחנו בחשבון את חלוף הזמן על כך שמעשים נעשו לפני שש עד תשע שנים", אמרו עוד הפרקליטים וכן כי הנאשמים לקחו אחריות טרם ניהול הוכחות בתיק וטרם הוגש כתב אישום בתיק וכך "חסכו בכך זמן שיפוטי כביר המלווה גם בהבעת חרטה". הם הדגישו גם את הקנסות האישיים "בסכומים מאוד משמעותיים, עשרות אלפי ש"ח לכל אחד ובסך הכול בפרשה קרוב למיליון שקל בקנסות".

הפרשה התחילה להתברר ב-2014 כשהודיע למפלגת בל"ד מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס יוסף שפירא, על כשלים בדוח הכספי שהגישה לתקופת הבחירות המקומיות ובין היתר העדר תצהיר עורך דין על גבי הקבלות, כמתחייב לגבי תרומות במזומן בסכום העולה על 500 שקל. על פי כתב האישום שהוגש
נגד הנאשמים באוגוסט אשתקד, הזמינה המפלגה בבית דפוס בנצרת מאה פנקסי קבלות הכוללות תצהיר עורך דין, והמתרימים, כל אחד על פי חלקו, זייפו 1,300 קבלות במהלך 2016-2015 באופן הבא: שמות התורמים נרשמו על גבי הקבלות והוספה חתימה שנחזית להיות חתימתם תחת הסעיף "תצהיר תורם", שמם של המתרימים הוסף כמתרים לכאורה בתוספת חתימה על "תצהיר מתרים", בסעיף המיועד לסכום התרומה נכתב בכזב סכום כסף ובסעיף התאריך נכתב תאריך פיקטיבי בשנת 2013, אז לכאורה ניתנה התרומה.

היכל המשפט, נצרת. אלי אשכנזי
ביהמ"ש בנצרת/אלי אשכנזי

בפרשה זו המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה העמידה לדין שלושה עשר נאשמים, בהם בכירי המפלגה, מוראד חדאד וריאד מחאמיד שמתן גזר הדין בעניינם נדחה לסוף ינואר; העיתונאי עווד חוסיין בן ה-64, אב לשלושה וסבא לנכד, לשעבר מזכ"ל המפלגה, עליו נגזר עונש זהה לזה של זועבי, מאסר על תנאי למשך שנה לשלוש שנים וקנס על סך 75 אלף שקל; עזאלדין בדראן שהיה חבר הוועד המרכזי ועוזרו הפרלמנטרי של יו"ר המפלגה דאז ח"כ לשעבר ג'מאל זחאלקה ועונשו ייגזר גם כן בסוף החודש; ח"כ לשעבר חנין זועבי, וכן חמישה מתרימים ששמם הופיע על גבי קבלות שהוגשו למבקר המדינה בגין תרומות בהם ג'מאל דקה שגם מתן עונשו נדחה לסוף ינואר, חוסני סולטאני, לולו טאהא בת ה-60 עליה נגזר עונש של 280 שעות שירות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי של שנה לשלוש שנים וקנס של 25 אלף שקל, מוכליס בורג'אל, ריאד אבו מוך, מוניב טרביה, סמי עלי ג'רבאן, יועץ התקשורת בן ה-42 עליו נגזרו 180 שעות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי של שנה לשלוש שנים וקנס של 25 אלף שקל. ועבד אלחלים דראושה. בסך הכול נחקרו 36 איש ויותר בפרשה בהם מעורבים נוספים כמו אמתאנס שמאס, רכז סניף נצרת בבל"ד ועורכי דין ששימשו כעורכי דין של המפלגה החתומים על התצהיר שהוגש למבקר המדינה בגין התרומות. הם לא הועמדו לדין.

מעורכי הדין עמית חדד, נמיר אדלבי ונועה מילשטיין נמסר: "מדובר בפרשה שהתחילה בשנת 2016 במעצרים נרחבים ומיותרים של עשרות אנשים, והיום היא מסתיימת באופן ובדרך שבה היא הייתה אמורה להסתיים. לאורך הדרך נוהל שיח ענייני מול הפרקליטות שהביא הסדר מאוזן ונכון ואנו מברכים על החלטת בית המשפט לאמץ את הסדר הטיעון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully