וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות הסטודנטים נגד המוסדות שמחייבים מבחנים פרונטליים: "או הבריאות או הציונים"

עודכן לאחרונה: 14.1.2022 / 15:02

התאחדות הסטודנטים פתחה במחאה נגד המוסדות שמחייבים הגעה פיזית למבחנים חרף העלייה בתחלואת הקורונה. סטודנטים ששוחחו עם וואלה! סיפרו שחבריהם מתכננים להגיע להיבחן גם אם יחוו תסמינים, וכי הם חוששים מתחלואה ומפגיעה בציוניהם. "המשגיח במבחן היה בעצמו בלי מסכה"

בווידאו: פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא בדתרוך לתקשורת/צילום: לע"מ

התאחדות הסטודנטים פתחה הערב (חמישי) במחאה נגד המוסדות האקדמיים המחייבים סטודנטים לגשת למבחנים פרונטליים, זאת בצל עשרות אלפי המאומתים החדשים לקורונה מדי יום. "מוסדות רבים כבר הבינו שבריאות הסטודנטים חשובה יותר מכל דבר אחר, ועל כן הציעו אלטרנטיבות וחלופות למתווה המבחנים", נכתב בפוסט של ההתאחדות בפייסבוק. "ועדיין, לצערנו, ישנם מספר מוסדות שגם במצב התחלואה הנוכחי, מחייבים סטודנטים להגיע למבחנים פרונטליים ומציבים ברירה בלתי אפשרית בפני הסטודנטים והסטודנטיות - או הבריאות שלכם או הציונים שלכם".

אחד המוסדות שמקיימים בחינות במתווה השנוי במחלוקת היא המכללה האקדמית תל אביב-יפו. שם, למרות פניות של סטודנטים מבתי הספר השונים המביעות חשש מהידבקות, ההנהלה בחרה לקיים מבחנים כבעת שגרה. "הפניות לסגל לא עוזרות, אבל זה מובן על רקע זה שבמוסד אין בכלל אכיפה של עטיית מסכות, למעשה אנחנו מופקרים לחלוטין", אמר לוואלה! אודי (שם בדוי), סטודנט במכללה. "אנחנו מחויבים להגיע לבחינות, בהן ככל הנראה יהיו חולים, להידבק, להסתכן - ואז גם להיענש בכך שלא נוכל לגשת למבחנים במהלך הסמסטר הנוכחי. בהחלטתה לקיים מבחנים פרונטליים המכללה מחייבת אותנו למעשה בתחלואה ובבידוד - ובדחייה של מבחנים שעשויה גם לגרוע מהציון בסופו של דבר".

המכללה האקדמית אשקלון. יורם לימודים
פועלים רבות כדי לשמר את הרמה האקדמית הגבוהה. המכללה האקדמית אשקלון/יורם לימודים

לדברי אודי, הוא וחבריו נאלצים להגיע לבחינות למרות שכבר בסוף הסמסטר נמצאו חולים מאומתים בכיתות, ולמרות שקיים חשש ממשי להגעת חולים לקמפוס - בזדון או מחוסר ידיעה. "הפתרון של המכללה עבור חולים או מבודדים שלא יוכלו להגיע לבחינות הוא קיום הבחינה במועד ב', אבל אם הם יצטרכו לשפר את ציונם (במועד ג', ש"פ) - אין להם מושג מתי הם יוכלו לעשות זאת. בדרך כלל התאריך סמוך למועד ב', אבל לפי ניסיון העבר הוא יכול להיקבע לסוף הסמסטר הבא או אפילו רחוק מזה".

במכתב ששלחה אתמול ראש המנהל במכללה לסטודנטים היא ביקשה "לחדד ולהדגיש" כי "סטודנטים חולים מתבקשים לגלות את האחריות הנדרשת ולא להגיע לקמפוס, אף אם הדבר כרוך באי הבחנות במועד א' או ב'. מיותר לציין שהגעה של חולה מאומת לקמפוס היא עבירה על החוק". היא הוסיפה כי "היעד העיקרי העומד בפנינו בתקופת הבחינות הוא לצמצם את מספר המקרים של הידבקויות כדי להגן על בריאותם של כלל באי הקמפוס, ובו בזמן לשמור על הערך האקדמי של הלימודים של הסטודנטים שהשקיעו מאמצים גדולים בסמסטר החולף. הבחינות מתקיימות תוך הקפדה על שמירת מרחק בין הנבחנים ועטית מסכות. כמו כן הגברנו את האכיפה בתוך הבניינים בימי הבחינות".

עם זאת, לדברי סטודנטים במכללה במבחנים האחרונים שהתקיימו במוסד לא התקיימה אכיפה כלל. יתר על כן, חלק מהבוחנים הסתובבו בכיתות ללא מסכה או כשהיא לא מכסה את אפם כנדרש. "מי שבא לבדוק את המרחק בין הסטודנטים היה בעצמו בלי מסכה. כנראה שהיה להם אכפת יותר מהעתקות מאשר הידבקות", אמר סטודנט.

פניית מכללת עמק יזרעאל לסטודנטים בנוגע לבחינות פרונטליות. צילום מסך, אתר רשמי
"על אף החשש, אין הגבלות". פניית מכללת עמק יזרעאל לסטודנטים/אתר רשמי, צילום מסך

תמר (שם בדוי), סטודנטית לתואר ראשון במכללת עמק יזרעאל, סיפרה כי בתחילת החודש הסטודנטים קיבלו הנחיה שיעברו ללמוד בזום בשל מצב התחלואה, אחרי שלדבריה כמה סטודנטים נדבקו בנגיף והדביקו אחרים. עם זאת, ב-10 בינואר המכללה הוציאה הודעה לפיה כלל המבחנים יבוצעו במכללה.

לדבריה, כמה מחבריה החליטו שיגיעו למבחנים גם אם יחוו תסמיני מחלה. "כשפנינו אליהם הם פשוט ענו לכולם את אותה תשובה לא מתחשבת, פשוט עשו העתק הדבק", אמרה. "גם מבחני הקורסים שהיו מצוינים בתכנית הבחינות מראש כמבחני בית או מבחנים מקוונים - הפכו להיות מבחנים פרונטליים".

גם במכללה זו הסטודנטים נאלצים להתמודד עם התהייה על מועד הבחינה המיוחד, שתאריכו לא ידוע. "הוציאו הנחיות שאם אתה חווה תסמינים או שאתה חולה - להגיע ישר למועד ב'", הוסיפה תמר. "כמובן עלתה השאלה - מה יקרה אם נצטרך עוד מועד? אז הם אמרו שיהיה מועד חריג בהצגת מסמכים ובבחינת ועדה. ואם זה לא מספיק - הנחו שהמרצים לא יוכלו לענות לנו על שאלות במבחן, אלא יעשו הפסקה באמצע המבחן, שזה מאוד מפריע לריכוז".

"יש לי המון חברים עם תסמינים שפוחדים ללכת להיבדק, זה מפחיד ממש", שיתפה שירה (שם בדוי), סטודנטית לעבודה סוציאלית במכללת אשקלון. "התחושות הן קשות מאוד, אנחנו מרגישים שהפקירו אותנו, שאנחנו בסרט רע. האגודה שלנו נלחמת יום ולילה ולמען הסטודנטים, והנהלת המכללה פשוט אטומה ועקשנית, ראש בקיר. מדובר בחיי אדם, בבריאות שלנו. המון סטודנטים הולכים להגיע חולים כי הם לא רוצים לעשות מועדי ב'. אם להיות כנה - אני יכולה להבין אותם. אף סטודנט לא רוצה להיתקע עם מועדי ב' וג' שיתפרסו לו עד לסוף השנה. זה פשוט הזוי, אנחנו מפחדים להגיע לבחינה כי אם נידבק אנחנו לא נוכל לגשת לבחינות הבאות. אין סטודנט שלא יצטרך לעשות מועדי ב' וג' במתכונת הזאת", הוסיפה.

אורן (שם בדוי), סטודנט במכללה אחרת, סיפר כי בעוד הוא וחבריו מחויבים להגיע למבחנים - מרצים לא אולצו להגיע ולסייע בשאלות. "בהתחלה נתנו הוראה שמרצה שרוצה שהמבחן יהיה פרונטלי מחויב להגיע, ואז מאיזו סיבה התקפלו בנושא", אמר לוואלה!. "היום שלחו לנו מכתב בו כתוב במפורש שמרצה שלא רוצה להגיע 'יכול למצוא סידור עם מרצה אחר', שזה אומר בעברית - או מרצה זוטר פראייא, או שהוא לא יגיע - כמו שקורה ברוב המבחנים שלנו מאז הקורונה. ברוב המוחלט של המבחנים מרצים לא הגיעו, באופן שדפק אותנו"

"אנחנו קוראים לראשי מוסדות הלימוד האקדמיים גם מכאן, תתעוררו! אל תסכנו את הסטודנטים ומשפחותיהם", נכתב בפוסט של ההתאחדות. "לא נתפשר על בריאות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל ונמשיך להיאבק בניתוק של ראשי המוסדות. חייבים למנוע את גל האומיקרון האקדמי".

יו"ר ההתאחדות אלחנן פלהיימר אמר כי המחאה בנושא מתקיימת ביתר שאת בשבועיים האחרונים. "בשבועות האחרונים אגודות הסטודנטים ניהלו שיחות פרטניות עם ראשי המוסדות בעניין מתווה הבחינות בעקבות מצב התחלואה, ובמקביל גם אנחנו הוצאנו מכתבים רשמיים. תקופת הבחינות החלה השבוע, כשבמוסדות שציינו בפוסט קיבלו החלטה לקיים את רוב המבחנים בצורה פרונטלית תוך התעלמות מוחלטת ממצב התחלואה ולמרות השיחות הרבות שקיימנו איתם. המתווה הפרונטלי מוביל את הסטודנטים והסטודנטיות לבחור - או הבריאות שלכם או הציונים שלכם".

מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו נמסר: "חלק מהבחינות נעשות באופן מקוון ובמקביל הבחינות המתקיימות בקמפוס נעשות תוך הקפדה על שמירת מרחק בין הנבחנים והנבחנות ועטית מסכות. יעדנו העיקרי הוא קודם כול להגן על בריאותם של כלל באי הקמפוס, ובו-בזמן לשמור על הערך האקדמי של הלימודים של הסטודנטים והסטודנטיות שהשקיעו מאמצים גדולים בסמסטר החולף".

מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל נמסר: "המכללה פועלת על פי הנחיות המועצה להשכלה גבוהה. היא תקיים את הבחינות בקמפוס תוך שמירה על מתווה התו הירוק, עטיית מסיכה ושמירה על ריחוק. נסייע לכל סטודנט לצלוח את תקופת הבחינות באופן מיטבי".

מהמכללה האקדמית אשקלון נמסר: "הבחינות נערכות תחת הנחיות משרד הבריאות תוך דאגה לבריאות הסטודנטיות והסטודנטים. על אף הקושי בתקופה זו, אנו פועלים רבות כדי לשמר את הרמה האקדמית הגבוהה מתוך חתירה למצוינות והובלת ערך החינוך הגבוה בפריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully