וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרעויות עקב הנטיעות בנגב: אבנים הונחו על מסילת הרכבת, אוטובוס ורכב נרגמו

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 0:01

במשטרה מסרו כי נהג קטר זיהה אבנים על המסילה ובלם במהירות את הרכבת. במקביל, בכביש 25 אוטובוס ורכב פרטי נרגמו באבנים. 2 שוטרים נפצעו קל. מוקדם יותר, רע"ם הודיעה לקואליציה כי תחרים את ההצבעות במליאה עד להפסקת הנטיעות, הקואליציה ביטלה את הקיזיזים

בווידאו: התפרעויות בשגב שלום עקב הנטיעות בנגב/שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

שני שוטרים נפצעו הערב (שלישי) באורח קל בהתפרעויות אלימות בשני מוקדים בנגב. זאת, לפי החשד, בעקבות המחלוקת סביב תכנית הנטיעות בנגב של קק"ל. הושגה שליטה על האירוע.

באחד האירועים רכבת נוסעים בלמה בסמוך לצומת גורל לאחר שנהג הקטר זיהה כי הונחו אבנים על מסילת הברזל. במקביל, בכביש 25 סמוך לנבטים התקבל דיווח אודות יידוי אבנים לעבר אוטובוס ורכב פרטי. במשטרה חושדים כי מדובר בהפרות סדר וזריקות אבנים בעקבות המחלוקת סביב תכנית הנטיעות בנגב של קק"ל. מהמשטרה נמסר כי לרכב הפרטי נגרם נזק. שוטרים הגיעו למקום, החלו סריקות ונפתחה חקירה. בנוסף, רכבו של עיתונאי "הארץ" נתי יפת הוצת והוא הותקף, וחולץ בהמשך.

התפרעויות בנגב ברקע המתיחות סביב הנטיעות בנגב 11 בינואר 2022. פאנט
תיעוד מההתפרעויות, הערב/פאנט

החשד של המשטרה הוא שהאירועים החלו בעקבות הנטיעות בנגב. מפלגת רע"ם הודיעה להנהלת הקואליציה כי היא תחרים את ההצבעות במליאה עד להפסקת הנטיעות. להכרזה עשויה להיות משמעות דרמטית על ההצבעות מחר במליאה לאור העובדה כי סדר היום של המליאה עשוי לכלול חקיקה פרטית של הקואליציה והאופוזיציה, ובהיעדר רוב, הקואליציה עלולה להיכשל בחלק מההצבעות. אחת האפשרויות הן כי הקואליציה תוותר על רוב ההצבעות או שיימצא פתרון עם רע"ם סביב המשבר הנוכחי. בינתיים, הקואליציה הודיעה כי ביטלה את הקיזוזים.

לאחר ההודעה על החרם בהצבעות, באופוזיציה שלחו לחברי הכנסת את ההודעה הבאה: "נכון לעתה, רע"ם לא מתכוונים להשתתף מחר בהצבעות. המשמעות: פער לטובתנו. כל הקיזוזים שתוכננו - מבוטלים. ח"כים חולים יקוזזו. נא נוכחות בכל ההצבעות".

בצהריים הגיעו חברי סיעת הליכוד לנטיעות כמפגן מחאה נגד הממשלה. הח"כים סיירו בשטח ואל מול המצלמות עזרו בחלק מהנטיעות של קק"ל, זאת למרות שעצירת הנטיעות בפעם האחרונה הייתה בתקופת ממשלת נתניהו-גנץ, אז עמיר פרץ כיהן כשר ובאחריותו הייתה מינהלת הבדואים שהפעילה לחץ גדול לעצירת הנטיעות, לחץ שלבסוף עשה את שלו. כעת, הוחלט להמשיך בנטיעות, וההחלטה עוררה משבר קואליציוני מול רע"ם.

עבאס בנגב: נטיעת עצים כאשר אין הסדרה - לא מתקבלת על הדעת 
10.1.22. יניר יגנה
עבאס בנגב, אתמול/יניר יגנה

בקבוצת הוואטסאפ של הליכוד כתב יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל. אני נותן גיבוי מלא לכוחות הביטחון ודורש מבנט לגנות מייד את ההסתה של רע"ם, שותפתו הבכירה לממשלה".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת פנו מוקדם יותר לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב בדרישה לשחרר את העצורים מהאירועים בנגב. 21 אזרחים ערבים, בהם ילד כבן 10 ועיתונאי נעצרו אתמול והיום בצל נטיעות קק"ל. "מדובר באדמות השייכות לכפר לא מוכר שתושביו חיים בו מלפני קום המדינה", כתבו חברי הכנסת. "קק"ל החלה לחרוש את האדמות ולנטוע עצים בצורה מאסיבית במטרה פוליטית מובהקת - לקבוע עובדות, להשתלט על הקרקעות ולהביא לפינוי התושבים".

באופן חריג, גם ארגון חמאס התייחס לסוגיה: "המשך העבודות וההריסה באזור הנגב והריסת אוהל מחאה של התושבים ומעצר כמה מהם, מדגישים את ההתעקשות של הכיבוש להללים את הפשע של היהודים. ריבוי המדיניות הציונית של החרמת אדמות פלסטיניות מדגיש שהטרור הגזעני עדיין תופס את סדר היום של היישות הציונית. אנחנו מעריכים את פועלם של ערביי ישראל. אנחנו קוראים להסלים את המאבק שהמטרה שלו לייצב את הזהות הערבית של אדמותינו הכבושות".

בצל המצב המתוח, זעם רב מורגש בכפר אל אטרש בנגב, זאת בעקבות הפצת תמונות וסרטונים של מעצרים ילדים וילדות ופריצה לבתים ללא היתר. יו"ר פורום באלדי טלאל אל-קרינאווי סיפר כי "זו בעצם חציית קו אדום בחברה, זה הביא למצב שאזרחים יצאו להפגין ולסגור הכבישים מהזעם שבתוכם. בנוסף בגלל התנכלות ואלימות של הרשויות כלפי החברה הערבית שלנו בדרום". עוד הוסיף אל-קרינאווי כי "מצד אחד זה גרם לכעס רב אצל כלל החברה בדרום, ומצד זה גרם לכל תושבי הדרום להתיחד ולגנות את התנהגות הראשיות כלפי אזרחים.עם זאת אנחנו מגנים כל אלימות כלפי הרשויות ואנחנו מקווים שהמצב ישתנה לטובה ושהמצב יגמיר במהירות ושהכל יחזור על קדמותו".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully