וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק החשמל עבר בקריאה שנייה ושלישית; האופוזיציה התעמתה עם בנט

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 14:03

חוק החשמל, הנחשב לחוק הדגל של רע"ם, עבר במליאת הכנסת למרות הסתייגויות האופוזיציה. ראש הממשלה הצביע נגד החלת החוק על ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון וקרא "ביבי הצביע בעד ההתנתקות". חברי האופוזיציה יצאו במחאה מהמליאה: "תעשו מה שאתם רוצים"

דיון סוער בחוק החמשל: בנט התעמת עם חברת כנסת מהאופוזיציה/צילום: ערוץ הכנסת

חוק החשמל עבר היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, כש-61 חברי כנסת הצביעו בעד ושלושה נמנעו. במהלך ההצבעה החלה מהומה במליאה - חברי האופוזיציה קראו לעבר בנט "בושה, לך" וראש הממשלה להתעמת איתם והטיח בהם: "ביבי הצביע בעד ההתנתקות". במחאה, האופוזיציה עזבה את המליאה לפני ההצבעה הסופית על החוק. לפני כן, ח"כ איתמר בן גביר התפרץ לדבריו של יוזם החוק, ח"כ ווליד טאהא, וקרא לעברו "מחבל" - טאהא השיב לו "גזען". ח"כ דוד אמסלם צעק לעבר ח"כ מנסור עבאס כי "כשאנחנו נחזור לשלטון, ננתק אתכם מהחשמל".

מליאת הכנסת העבירה את התיקון לחוק התכנון והבנייה, המכונה גם "חוק החשמל". הצעת החוק של ח"כ טאהא, הנחשבת אף לחוק הדגל של רע"ם, הובאה להצבעה על אף ההסתייגויות הרבות שהוגשו ע"י האופוזיציה. את הישיבה מנהל ח"כ מנסור עבאס.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תקף בתגובה את הממשלה ואמר כי "ממשלת בנט-רע"ם שברה היום עוד שיא אנטי-ציוני ואנטי דמוקרטי". הוא הוסיף כי הממשלה "מכשירה את השתלטות התנועה האיסלאמית על הנגב והגליל ומגשימה נדבך מרכזי בתוכנית הפלסטינית למימוש 'זכות השיבה'".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, מסר כי "עם ישראל משלם היום עוד מחיר עצום על תאוות הכיסא של בנט ושקד, והנקמנות הקטנונית של סער ואלקין. אובדן הנגב והגליל למפירי החוק הערבים יישאר חתום לנצח על שמם של בנט, שקד, סער ואלקין. הם מכרו את הנגב ואת הגליל, הם הפקירו את ההתיישבות הצעירה. ההיסטוריה תזכור זאת".

המהומה החלה במהלך הצבעה על החלת החוק גם על ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. ח"כ ניר אורבך מימינה הצביע נגד - וחברי האופוזיציה החלו לצעוק לעברו. בנט קם להתעמת עימם, והחלו חילופי צעקות במליאה, כשחברי האופוזיציה קראו לעבר בנט "בושה, לך". לאחר המהומה, בנט גם הוא הצביע נגד ההסתייגות. נתניהו יצא מהמליאה ובנט צעק לחברי האופוזיציה: "ביבי הצביע בעד ההתנתקות ומירי רגב דיבררה אותה בשמחה". יו"ר הכנסת מיקי לוי הגיע להחזיר את בנט למקומו. בסופו של דבר ההסתייגות על ההתיישבות הצעירה נפלה, 65 חברי כנסת התנגדו מול 51 שתמכו. במחאה, חברי האופוזיציה נטשו את המליאה, ואמסלם קרא לקואליציה: "הנה, תעשו מה שאתם רוצים".

בנט מסר בתגובה כי "לא ניכנע לבריונות שמוכוונת על ידי ראש אופוזיציה שמאס בכללי הדמוקרטיה וזורע תוהו ובוהו. נתניהו שהצביע בעד ההתנתקות ורגב שדבררה אותה לא יטיפו לי מוסר. הם ימשיכו לצעוק ואנחנו נמשיך לעשות".

יוזם החוק, ח"כ טאהא, אמר בפתח דבריו כי הוא מקווה "שאחרי הבוקר הזה המצב עבור האזרחים הערבים ועבור כל אזרחי המדינה, יהיה טוב יותר וצודק יותר". ח"כ איתמר בן גביר התפרץ לדבריו וצעק לעברו כי הוא "מחבל", ו"איך נותנים לו להיות בכנסת". טאהא הגיב כי הוא "גזען", וכי "על ראש הגנב בוער הכובע".

טאהא נאם דקות ארוכות בערבית, וחברי הכנסת מהליכוד צעקו לעברו לדבר בעברית - "אנחנו לא מבינים על מה אנחנו נצביע". ח"כ מיקי זוהר אמר כי "אתה משחק באש, אתה מתרברב בערבית לקהל שלכם בבית. זה פרלמנט ישראלי שהוקם על ידי היהודים. זה יתהפך עלייך", הזהיר. ח"כ טאהא השיב כי "אני מבין שאתם משתגעים". ח"כ דוד אמסלם צעק "ברור שמשתגעים, אתם לוקחים לנו את המדינה". טאהא הצהיר כי הוא "לא מקבל את הניסיון לערער על הזכות שלי לדבר בערבית". עבאס ביקש ממנו לדבר בעברית. ח"כ אמסלם צעק לעבר עבאס: "כשאנחנו נחזור לשלטון, ננתק אתכם מהחשמל".

עוד בוואלה!

הקואליציה התעלמה מחוות דעת של יועמ"ש הכנסת, האופוזיציה תעדר מהדיונים

לכתבה המלאה
דיוני חוק החשמל 05 ביונואר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"בושה, לך". מהומות בכנסת/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת החוק מציעה כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו, לאחר התייעצות עם הוועדה המחוזית, כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים, שנבנה לפני 2018, המצוי בשטח שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה, וזאת בהתקיים מספר תנאים ובהם: הוגשה תוכנית מפורטת על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, אשר במקרים מסוימיים עליה להיות תואמת לתוכנית כוללנית החלה במקום או שהוחלט להפקידה.

בנוסף, מוצע לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעת החוק, וכן צירוף ערבות בנקאית לתשלום החיובים שיחולו בעת מתן ההיתר.

דיוני חוק החשמל 05 ביונואר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא מבינים על מה נצביע". מהומות בכנסת בזמן הדיון/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "ביישובים רבים בישראל, ברובם יישובים ערביים, סבלו התושבים שנים מהיעדר תכנון, ומשום כך נבצר מתושבי יישובים אלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל, למים או לטלפון". ברוב המקרים אותם תושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל, למים או לטלפון באופן לא חוקי.

יו"ר ועדת הפנים ח"כ ווליד טאהא התייחס לפני הצגת ההצעה להחלטה להחרים את הדיון ואמר "אני רוצה לברך את האופוזיציה שקיבלה החלטה נכונה ונעדרת מהאולם וכך חסכה מאיתנו הרבה רעל, הסתה ושנאה שהיו אמורים לשדר מעל הדוכן הזה." עוד הוסיף חבר הכנסת כי "הטרלולים שלהם לא יעזרו להם בכלום. האופוזיציה הגישה הסתייגויות שמסתכמות ב-94 שעות דיבור, ארבע יממות, ועדת הכנסת ראתה בכך כמובן דבר לא הגיוני וביקשה לקצר את זה למשהו שאפשר להכיל שהיה אמור להימשך 15 שעות".

דיוני חוק החשמל 05 ביונואר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ ווליד טאהא/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר מכן התייחס ח"כ טאהא לחוק עצמו ואמר: "ראש האופוזיציה שהיה חלק בעושק שנעשה לחברה הערבית במשך כל כהונתו, יוצא בסרטון מסית שכל כולו שקרים. יש לו ולאופוזיציה בעיה שבתים של אזרחים ערבים שנבנו על אדמה פרטית שלהם, ללא היתר כי פשוט אי אפשר להוציא היתר, יחוברו לחשמל". כמו כן, אמר כי "אף אחד לא דאג לתכנן את הישובים האלה כדי לאפשר לאזרחים האלה לעשות מה שעושה כל אזרח יהודי, שניגש לוועדות התכנון ומבקש להוציא היתר בנייה. אז גם לא מתכננים וגם מצפים אנשים לא יבנו. לאיזה פתרון הם ציפו? רק טיפש מי שיחשוב שגם לא יתכננו וגם אף אחד לא יבנה. אנשים נאלצו לבנות את הבתים שלהם ללא היתר, ורודפים אותם משפטית עד היום".

"הסוגיה הזו של חיבור לחשמל שימשה עד היום ככלי ענישה כלפי האזרח העברי. אני יודע שהממשל הצבאי הסתיים ב-66' אבל יש מנגנונים אזרחיים שעושים את העבודה של הממשל הצבאי", אמר. "לחיים יש כוח משלהם ולכן אני הצעתי חוק שהרגיז אותם, למה? כי הם אהבו שאנחנו מקבלים את כללי המשחק שמישהו קבע. אז לא, אנחנו רצינו חוק חשמל שמבוסס היגיון תכנון. חשמל לנשים ילדים גברים וחולים הוא לא דבר איום ונורא. המדינה הייתה צריכה לדאוג לכך שהילדים והנשים האלה יקבלו את החשמל ולא לחכות לווליד טאהא בשנת 2022. כאילו למישהו זה טוב שאנשים מחוברים לחשמל באופן פיראטי וכל שנה מתים מזה אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully