וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: השגנו ניצחון בקזחסטן, לא נאפשר "מהפכות צבע" באזור

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 9:47

נשיא רוסיה האשים "מעורבות זרה" במהומות ברפובליקה הסובייטית לשעבר, במהלך פסגה וירטואלית עם מנהיגי האזור. הוא אמר כי המדינה סומנה על ידי "הטרור הבינלאומי" והבטיח כי הכוחות הרוסיים יישארו לפרק זמן מוגבל. נשיא קזחסטן אמר כי הוא שרד "ניסיון הפיכה"

בווידאו: נשיא קזחסטן מאשים את המפגינים במדינתו בניסיון הפיכה/צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר היום (שני) כי הברית הצבאית בהובלת מוסקבה שפרסה כוחות בקזחסטן לא תאפשר "מהפכות צבע" במדינות האזור. פוטין אמר את הדברים במהלך כינוס וירטואלי בין מנהיגי ארגון האמנה לביטחון משותף, שבו חברות רוסיה וכמה ממדינות ברית המועצות לשעבר, והכריז "ניצחון" על התקוממות "בתמיכת טרוריסטים זרים". הוא הבטיח למנהיגים כי מוסקבה תגן גם עליהם.

2,500 חיילים רוסים, בלארוסים, ארמנים, טג'יקים וקירגיזים נשלחו לקזחסטן בימים האחרונים כדי לסייע למשטר לדכא את המחאות האנטי-ממשלתיות הנרחבות ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה הסובייטית לשעבר. הם נפרסו בכמה ממוקדי המחאה, שבה נהרגו יותר מ-160 איש, כדי להגן על אתרים אסטרטגיים ובימים האחרונים חלה רגיעה במצב.

"מהפכות צבע" הן כינוי שניתן להתקוממויות שפרצו במדינות ברית המועצות בשני העשורים האחרונים, ונתפסו כאיום על השפעה של רוסיה עליהן. מוסקבה מאשימה את המערב, ואת ארצות הברית בפרט, בתמיכה בהתקוממויות האלו.

נשיא קזחסטן אמר בפסגה כי ארצו עמדה בפני "ניסיון הפיכה". לדבריו, "תחת כסות של הפגנות ספונטניות, פרץ גל של מהומות. זה היה ברור כי המטרה העיקרית הייתה לערער על הסדר החוקתי ולתפוס את השלטון".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת ועידה לאחר המהומות בקזחסטן,10 בינואר 2022. רויטרס
מאשים את המערב בהתקוממויות באזור נגד השפעת רוסיה. פוטין בפסגה הווירטואלית, היום/רויטרס

פוטין האשים "כוחות חיצוניים" בהתערבות ב"עניינים הפנימיים של המדינות שלנו", בהאשמות דומות לאלו שהעלו הרשויות בקזחסטן, שעצרו כ-8,000 איש מאז פרוץ ההפגנות בשבוע שעבר. פוטין ונשיא קזחסטן קאסים ג'ומראט טוקאייב לא סיפקו הוכחות לטענותיהם שלפיהן חלק מהמפגינים היו קשורים לארגוני טרור אסלאמיסטיים זרים. נשיא רוסיה אמר כי קזחסטן סומנה כמטרה על ידי "הטרור הבינלאומי".

פוטין הבטיח כי כוחות "משקיפי השלום" המוצבים בקזחסטן יישארו בה רק לפרק זמן מוגבל, על רקע החשש בארצות הברית ובמערב מפני נוכחות צבאית רוסית קבועה במדינה המרכז אסייתית, אחת מיצרניות הנפט והאורניום הגדולות בעולם. זאת בזמן שהמערב עסוק בניסיון למנוע פלישה רוסית לאוקראינה, גם היא חברה לשעבר בברית המועצות. היום נפתחו שיחות מכריעות בין נציגים רוסים ואמריקנים בז'נבה על המשבר.

נשיא רוסיה, שהוכיח את נחישותו לשמור על השפעתה של רוסיה במרחב של ברית המועצות לשעבר, הזהיר כי "האירועים בקזחסטן הם לא הניסיון הראשון ובטח לא האחרון" להתערבות זרה בענייניהן של מדינות האזור. "הצעדים שננקטו על ידי הברית הראו בבירור שאנחנו לא נאפשר לערער את המצב מבית". לדבריו, הברית הצליחה "למנוע את ערעור יסודות המדינה, הרס מוחלט של המצב הפנימי בקזחסטן ולעצור טרוריסטים, פושעים, בוזזים וגורמים פליליים אחרים".

נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב, בצד שמאל של המסך, בשיחת וידאו עם מנהיגי ארגון האמנה לביטחון קולקטיבי, 10 בינואר 2022. GettyImages
נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב, בצד שמאל של המסך, בשיחת וידאו עם מנהיגי ארגון האמנה לביטחון קולקטיבי, 10 בינואר 2022/GettyImages

ההתקוממות בקזחסטן החלה כשמחאות נגד העלאת מחירי הדלק עם תחילת השנה התפשטו במהירות שעבר להפגנות כלל ארציות נגד הממשלה ונגד המנהיג לשעבר נורסולטן נזרבייב בן ה-81. נזרבייב, שהיה השליט הוותיק ביותר של רפובליקה סובייטית לשעבר, העביר את התפקיד לטוקאייב לפני שלוש שנים, אך לפי ההערכות הוא שמר על כוחו מאחורי הקלעים.

"המכה העיקרית הופנתה נגד (העיר) אלמטי. נפילת העיר הזו הייתה סוללת את הדרך להשתלטות על הדרום המאוכלס בצפיפות ולאחר מכן על כל המדינה", אמר טוקאייב. "לאחר מכן, הם תכננו להשתלט על הבירה". טוקאייב אמר שהמבצע הנרחב "למאבק בטרור" יסתיים בקרוב, יחד עם משימת ארגון האמנה לביטחון משותף שלדבריו מונה 2,030 חיילים ו-250 כלי רכב וציוד צבאי אחר.

עובד ניקיון ברחובות אלמטי קזחסטן, 10 בינואר 2022. רויטרס
עובד ניקיון ברחובות אלמטי קזחסטן, 10 בינואר 2022/רויטרס

משרד החוץ של קזחסטן מסר בהצהרה כי התוקפים כללו "אנשים בעלי ניסיון לחימה בשורות קבוצות איסלאמיסטיות קיצוניות בשדה הקרב", מבלי לספק פרטים נוספים. הוועדה לביטחון לאומי, היורשת של הקג"ב, הצהירה שהמצב התייצב וכי כוחות הביטחון החזירו את השליטה לידיהם.

בשבוע שעבר הדיח טוקאייב את ראש הוועדה, קארים מסימוב, ואת סגנו הבכיר, אחיינו של נזרבייב. מסימוב נעצר ביום שבת בחשד לבגידה. נזרבייב עצמו לא נשמע מאז פרוץ המהומות, והוא הודח מראשות המועצה לביטחון לאומי שבראשה עמד מאז שוויתר על הנשיאות.

השלטון בקזחסטן היה ריכוזי ואפשר מעט מקום לאופוזיציה פוליטית מאורגנת מאז העצמאות מברית המועצות, אך המדינה נתפסה במשך עשרות שנים כיציבה יותר ודכאנית פחות בהשוואה לשכנותיה במרכז אסיה.

"אלמטי נאנסה, נכבשה, נרמסה ונשרפה"

היום צוין כיום אבל לזכרם של הקורבנות במהומות, שמספרם הרשמי לא ידוע. כלי תקשורת קזחיים ורוסיים, שציטטו פוסט שפרסמה הממשלה ברשתות החברתיות, דיווחו אתמול כי לפחות 164 בני אדם נהרגו בעימותים. עם זאת, משרד הבריאות והמשטרה לא אישרו את הנתונים, והפוסט נמחק מאז.

האלימות חסרת התקדים זעזעה את תושבי אלמטי והם שיתפו ברשת שיר המקונן על ש"עיר הגנים" "נאנסה, נכבשה, נרמסה ונשרפה". במהלך היום, עובדי ניקיון פינו פסולת מרחובות העיר, הבירה לשעבר, שעדיין מלאים במכוניות שרופות.

רוב החנויות נפתחו מחדש, התחבורה הציבורית והתנועה חזרו לסדרן, ורשת האינטרנט חוברה מחדש לכמה שעות, לראשונה מאז יום רביעי. הכיכר הסמוכה ללשכת ראש העיר, שנשרפה במהלך המחאות, הייתה תחת אבטחה כבדה והגישה אליה נחסמה, בעוד שהמשטרה ערכה חיפושים במכוניות שעברו במחסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully